bästa (säkraste) trigger signalen?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

barillo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor apr 13, 2006 9:26 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av barillo »

Jens Gustavsson skrev:
om man har fler trigger tänder beräknar den då tiden från trigger signal till då den ska skicka gnistan bättre då?


har sett på min B20 och på många andra bilar att rpm signalen på loggen vid en fullgas repa på hög växel offta inte stämmer så bra då det tex kan stå 5500, 5600,5000, 5700, 6000, 5900 rpm mm beror det på halv risig trigger signal eller? det är väll ändå detta rpm som insprutningen beräknar tiden tills gnistan ska komma från trigger punkt????
Precis, det var det jag menade med mitt första inlägg. Ju exaktare ECU:n kan beräkna varvet desto exaktare blir även tidpunkten för gnistan.

Skall lägga till att jag inte sett några mätningar på felmarginalerna på olika triggersystem. Vem vet....i slutändan kanske det inte spelar nån större roll men tills det har bevisats så satsar jag på teoretiskt säkrare kort (så länge det inte kostar skjortan) :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

men varför kör tex autronic med hall givare och 2 trigger punkter per varv/4 cyl och 4 på 8cyl, beror det på att störnings risken minskar eller?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis aug 01, 2006 2:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

det är nog sensorn som inte pallar med för många triggningar
med två tappar (4 cyl) klarar sm4 30000 rpm med 0.2gr nogrannhet
med gt1 sensorn,och hälften på en 8cyl

är helt övertygad att A norberg har koll på vad som är den svaga länken
med olika system,hoppas han skriver nåt :wink:
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

Har inte haft tid o följa tråden riktigt...
Men det är ju så att man i en ECu mäter tiden mellan de 2 föregående triggsignalerna dvs om man har 2 piggar på en 4 cyl motor mätar den på föregående halv varv....
Helt ok om motorn håller samma varvtal...men om motorn haltar eller accelererar fort....tex en 2 taktare med lite svängmassa eller en effekt stark motor toppfuel motor gör 3000-9000 på några tiondelar med fullbelastning...lite väl extremt men förklarar problemet..
om motorn ökar i varv snabbt vet ju inte sprutet att motorn ökar nästa halv varv eller om den stannat på det varv den var...
Ju längre fördröjningen från trigg signal till tändpunkt påverkar oxå saken negativt. Tänk om man mätte tändpulsen en gång på förmiddan sen en gång på eftermiddan...och la alla lika där emellan...
MSD Digital sätter man maxtändnigen med givaren. tex 38grader före...sen kan man tex dra ifrån 20 grader..."fördröja 20" till 18grader...

Tror Jens att ditt problem inte blir triggproblem...skulle köra med 4 puls eller ford 36...Rätt vanligt på racingbilar. Motec kör ibland med 12 tänder...
Ditt stora problem blir nog att du har en MSD 6...Klarar inte höga tryck o stora förbränningsrum så bra...
Kommer inte ihåg var gränsen för kompförhållande var mellan msd6 och 7...
Vet att på en stockmotor kan det göra av sig i slutfart mellan en 6a o 7a
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

ANorberg skrev:...skulle köra med 4 puls eller ford 36...Rätt vanligt på racingbilar. Motec kör ibland med 12 tänder...
Kan ju berätta lite om mitt lilla bekymmer i fjol med Motec:n den ville ju misstända ibland spelade ingen roll vilket varvtal, och som jag hoppades så var det problem med trigg kontra triggskivan som var problemet.
Var en 60-2 skiva i fjol på gamla motorn jag körde med.Nu på den nya är det original givarna som används 36-1 på svänghjulet + kamgivare, inte haft en misständning än :D
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

När man kör multi-tand-hjul och induktiv givare (VR) är det _väldigt_ viktigt att givaren och hjulet passar ihop. Djupet på gapet där dom saknade tänderna kan lätt felkonstrueras av en som inte förstår hur det hänger ihop, det ska vara grundare än de andra för att inte ge feltriggningar. Avståndet är förstås väldigt viktigt här också.

I många fall är det avgörande att styrsystemet vet hur signalen ser ut och behandlar den därefter! Därför rekommenderar jag INTE att man eftermonterar ett tandhjul och induktiv-givare om man inte är säker på att det är en fungerande kombination, och att styrsystemet är med på noterna. VEMS Genboard är väluppfostrat när det gäller tandhjul och upptäcker hjulfel och rapporterar det också, samt släcker tändning och bränsle så fort den inser att den missat tänder (beter sig som ett varvstopp) - det här är det långt från alla styrsystem som gör!


Med Hall-givare är det betydligt enklare, och speciellt med Honeywell GT1 som Autronic rekommenderar. Den har inbyggd intelligens för att ställa känsligheten inom vissa ramar - bygger du ett triggerhjul efter vissa regler så har du väldigt liten risk att misslyckas med den givaren. Att det sen inte är störningskänsligt pga att signalen är logisk (1:a eller 0:a, låg eller hög) ger bara mervärde.

Varför en Hall-givare skulle släpa efter kan jag inte förstå, det har mer med hur många tänder du har på hjulet att göra. Som Anders säger - om du har en tand per tändpunkt kommer tändläget i verkligheten att bli lägre om motorn hela tiden accelererar - men det ska till rätt extrema fall för att det här ska vara ett riktigt problem. Med 60-2 eller liknande hjul är förstås det här problemet inte någon faktor att bry sig om då styrsystemet väldigt ofta kan uppdatera varvtalet och bedöma hur länge den ska vänta tills tändläget kommer.

Jag hör gärna andra åsikter än mina - jag vill att Jens ska ha ett triggersystem han kan lita på.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bästa (säkraste) trigger signalen?

Inlägg av Jens Gustavsson »

intressant gammal tråd jag lyfter fram!


GT1 sensor data! mest intresanta här är 100 K hertz max https://imgv2-2-f.scribdassets.com/img/ ... 1500883391




en bra skiva med induktiv trigger som mattias beskriver med djupet på missing tänderna.

Bild
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Re: bästa (säkraste) trigger signalen?

Inlägg av THEO »

Jag håller med dig Jens det är en intressant tråd!! :thumbright:

jag förstår du vill köra msd system för "multispolar" misständer men kolla
lite på kenne bells hemsida där kör dom orginal tändspolar till över 1000hk
det enda dom ändrar är en liten grunka (box) som heter boost-a-spark finns
street och race variant och den höjer spänningen till 17,5 volt respektive 21volt på race
och då får du en gnista som är helt sjuk det fina med boxarna är att den styrs antingen av sprutet eller en ställbar tryckgivare så du bara matar spolarna med mer volt när du har behov av det dvs under laddtryck!!! dedtaa är ju ett sk induktivt tändsystem så gnistan har en längre duration än ett CDI system
och du kan köra mycket större gnistgap kommer inte ihåg måttet men gå in på kennebell.net och läs om hur det fungerar finns en hel del intressanta grejor om både tändsystem och även om bränslesystem och givetvis en hel drös med info om deras kompressorer helt klart en läsvärd sida!!!

Mvh///Jörgen :whistle:
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Re: bästa (säkraste) trigger signalen?

Inlägg av THEO »

kolla diyautotune dom har två hallgivare en som ser ut som GT1 och sen har dom en som är gängad sen så har efihardware.com en del olika givare och titta även på protoparts.fi dom har samma givare som diyautotune!!! alla dessa olika hallgivare verkar fungera ypperligt på både 36-1 och 60-2 triggerhjul så det finns andra Hallgivare än gt1:an som hinner med multi triggerskivor!!! :thumbright:

Mvh////Jörgen :hey:
Skriv svar