Orginal Audi V8 med Vems...?
Moderator: backeliten
Orginal Audi V8 med Vems...?
Nu har det blivit dags för "Worlds Fastest Commer" att få ny motorstyrning och eftersom jag själv gjort allt annat på bilen så... hur svårt kan det va...?
Motorn är en ABH -92, med fördelare.
Har köpt ett nytt Vems och håller på att skarva i orginalkablaget/givare när lite frågor dyker upp.
Har sökt försäljningsstället men de svarar inte på telefon eller mail...!
1. Vad är de två kablarna till för, som sitter fast i själva ECU'n (Boxen)?
2. Bredvid vevaxelgivaren sitter en till, "Engine speed sensor". Anger den kamläget eller är det den på höger fördelare? Vad ska den vara till?
3. Behövs orginal luftmassemätaren, eller används vacuumanslutningen istället?
SLUTA GARVA! Modelljärnvägen fick jag iaf att gå. För 50 år sedan...
4.Enligt manualen kan man ha 3 olika typer av tomgångsmotor... Nån som vet vilken ABH -92 har?
5. Till sist, Tändspolarna (2st) har 3 anslutningar var: + och - och en till orginalboxen. Enligt manualen ska Vems kopplas: 1 till + och 2 till boxen. Plusanslutningen är väl uppenbar men de 2 andra?
PS: Var hittar jag utgång för t ex varvtal? DS.
Motorn är en ABH -92, med fördelare.
Har köpt ett nytt Vems och håller på att skarva i orginalkablaget/givare när lite frågor dyker upp.
Har sökt försäljningsstället men de svarar inte på telefon eller mail...!
1. Vad är de två kablarna till för, som sitter fast i själva ECU'n (Boxen)?
2. Bredvid vevaxelgivaren sitter en till, "Engine speed sensor". Anger den kamläget eller är det den på höger fördelare? Vad ska den vara till?
3. Behövs orginal luftmassemätaren, eller används vacuumanslutningen istället?
SLUTA GARVA! Modelljärnvägen fick jag iaf att gå. För 50 år sedan...
4.Enligt manualen kan man ha 3 olika typer av tomgångsmotor... Nån som vet vilken ABH -92 har?
5. Till sist, Tändspolarna (2st) har 3 anslutningar var: + och - och en till orginalboxen. Enligt manualen ska Vems kopplas: 1 till + och 2 till boxen. Plusanslutningen är väl uppenbar men de 2 andra?
PS: Var hittar jag utgång för t ex varvtal? DS.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Orginal Audi V8 med Vems...?
Vart har du handlat systemet?
1. Gröna kablar med två ledare inuti? Det är för K-givare = avgastemp
2. Antagligen triggar den ena givaren på startkransen (engine speed) och den andra synkar på en tand som sitter bredvid startkransen. Den här typen av trigger är lite klurig och stöds inte av en standard-box så lätt. Beror på hur du köpt boxen och vad du sagt till säljaren. Det är alltså inte 60-2 på vevaxel?
3. Du kastar bort original LMM. Dra en slang till anslutningen mellan kontakterna på ECU:n från plenumet efter spjället på motorn.
4. Du får väl leta upp var det sitter en tomgångsmotor. Anslutning före spjället och en efter spjället. Elektriskt troligen en av 2 eller 3-polig kontakt.
5. Mellan + och - mäter motståndet < 1 Ohm, om det är så och de inte alls har kontakt med den tredje så är det troligen en skärm som ska jordas ner bara. Det är bra om du utgår från ett original-kablage att titta hur och varför de gjort.
Utgång för varvtal tar du vilken du vill, beror på vad varvräknaren vill ha. Pin EC36-pin4 brukar fungera bra (har pullup mot +12V) mot de flesta varvräknare. Är det en gammal varvräknare som ska kopplas på minus på tändspole får du meka lite mer, och slakta ett relä och använda minus på solenoiden som tändspole-minus så du får lite spänning i signalen men då använda ett ledigt tändsteg som utgång från styrboxen att dra ner minus på solenoiden med.
1. Gröna kablar med två ledare inuti? Det är för K-givare = avgastemp
2. Antagligen triggar den ena givaren på startkransen (engine speed) och den andra synkar på en tand som sitter bredvid startkransen. Den här typen av trigger är lite klurig och stöds inte av en standard-box så lätt. Beror på hur du köpt boxen och vad du sagt till säljaren. Det är alltså inte 60-2 på vevaxel?
3. Du kastar bort original LMM. Dra en slang till anslutningen mellan kontakterna på ECU:n från plenumet efter spjället på motorn.
4. Du får väl leta upp var det sitter en tomgångsmotor. Anslutning före spjället och en efter spjället. Elektriskt troligen en av 2 eller 3-polig kontakt.
5. Mellan + och - mäter motståndet < 1 Ohm, om det är så och de inte alls har kontakt med den tredje så är det troligen en skärm som ska jordas ner bara. Det är bra om du utgår från ett original-kablage att titta hur och varför de gjort.
Utgång för varvtal tar du vilken du vill, beror på vad varvräknaren vill ha. Pin EC36-pin4 brukar fungera bra (har pullup mot +12V) mot de flesta varvräknare. Är det en gammal varvräknare som ska kopplas på minus på tändspole får du meka lite mer, och slakta ett relä och använda minus på solenoiden som tändspole-minus så du får lite spänning i signalen men då använda ett ledigt tändsteg som utgång från styrboxen att dra ner minus på solenoiden med.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Orginal Audi V8 med Vems...?
Tack Mattias.
Du har ett PM.
Du har ett PM.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Orginal Audi V8 med Vems...?
5. om du har 2 tändspolar och ska köra v8 så måste det vara 2 wastedspark spolar i varje. dvs. att det skal vara 12v och signal från 2 tändkanaler inn i varje spole
Re: Orginal Audi V8 med Vems...?
Han verkar ha två fördelareDreRacing@ skrev:5. om du har 2 tändspolar och ska köra v8 så måste det vara 2 wastedspark spolar i varje. dvs. att det skal vara 12v och signal från 2 tändkanaler inn i varje spole
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Orginal Audi V8 med Vems...?
logiska tändspolar då. 12v, signal, jord
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Orginal Audi V8 med Vems...?
Ja om det är den där Audi triggern som triggar på tänderna till startmotorn och har 2 givare till så är det lite krångligt i onödan.
Brukar rekommendera att man kör ett vanligt klassiskt missing tooth hjul, lite beroende på plats å så kan man köra 60-2 eller 36-1. Man får tänka till lite bara vems accepterar det mesta men det måste vara spelbart på antal cylinders.
Har några triggerhjul som vi gjorde till cheva 350 med 2 wastespark spolar och använde en vanligt gt101 hallgivare. Men det är inte fel med fördelare. Kan skicka ett triggerhjul om du vill. Det blev några över
Brukar rekommendera att man kör ett vanligt klassiskt missing tooth hjul, lite beroende på plats å så kan man köra 60-2 eller 36-1. Man får tänka till lite bara vems accepterar det mesta men det måste vara spelbart på antal cylinders.
Har några triggerhjul som vi gjorde till cheva 350 med 2 wastespark spolar och använde en vanligt gt101 hallgivare. Men det är inte fel med fördelare. Kan skicka ett triggerhjul om du vill. Det blev några över
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Orginal Audi V8 med Vems...?
En liten chansning men kan denna tänkas passa?
http://www.streetpower.se/givare-och-ti ... -60-2.html
//Nisse
http://www.streetpower.se/givare-och-ti ... -60-2.html
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Orginal Audi V8 med Vems...?
Det kan vara trevligt med kamsynk men för säkerhets skull tycker jag man kör tändningen i wastespark så det inte kan bli fel. I huvudsak kör man kamsynk för att fasa in spridarna, en kompis kamsynk lossnade och han spräckte en kolv efter några rejäla smällar då den lossnade flera gånger.
Men kör du med fördelare är ju risken mycket mindre att nåt ska gå så illa.
Nu har jag rört till det för mycket ursäkta mitt svammel. Men vill du så kan jag skicka ett triggerhjul iaf om orginal verkar krångligt
Men kör du med fördelare är ju risken mycket mindre att nåt ska gå så illa.
Nu har jag rört till det för mycket ursäkta mitt svammel. Men vill du så kan jag skicka ett triggerhjul iaf om orginal verkar krångligt
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Orginal Audi V8 med Vems...?
Tack för alla inputs.
Det verkar som om jag kan glömma orginal trigger setup.
Det får bli ett triggerhjul på vevaxelns remskiva istället.
Angående tändspolarna är de kopplade med förstärkare, se bif schema.
Det verkar som om jag kan glömma orginal trigger setup.
Det får bli ett triggerhjul på vevaxelns remskiva istället.
Angående tändspolarna är de kopplade med förstärkare, se bif schema.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Orginal Audi V8 med Vems...?
Funkar ett 60-2 triggerhjul med 8 cylindrar?
Eller måste antalet tänder vara jämt delbart med antalet cylindrar?
Eller måste antalet tänder vara jämt delbart med antalet cylindrar?
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Orginal Audi V8 med Vems...?
Ja det funkar.
Men som jag sa har jag ett som vi använt på chevor. Råkade bli så dom bara går till 8 cylindrar. Har över om du vill ha. Gjort i kraftig plåt med rejäla tänder perfekt för hallgivare. Tror det blev 16-1 eller nåt
Har flera stycken som jag själv aldrig kommer göra slut på, vore kul att få sponsra med ett
Men som jag sa har jag ett som vi använt på chevor. Råkade bli så dom bara går till 8 cylindrar. Har över om du vill ha. Gjort i kraftig plåt med rejäla tänder perfekt för hallgivare. Tror det blev 16-1 eller nåt
Har flera stycken som jag själv aldrig kommer göra slut på, vore kul att få sponsra med ett
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Orginal Audi V8 med Vems...?
1000 tack dundersmurfen, men jag har redan ett 60-2 hjul.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Orginal Audi V8 med Vems...?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl