PWM styrda generatorer

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Bergsten
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor jan 17, 2008 9:11 pm

PWM styrda generatorer

Inlägg av Bergsten »

Då exempelvis GM använder sig av pwm styrda generatorer och att det snart är mer vanligt än ovanligt på alla nya motorer, så har jag inte sett något eftermarknads styrsystem som har byggt in en färdig lösning för detta?

I mitt fall handlar det om Gm’s lösning där orginal ECU får en laddfältssignal av generatorn och sedan styr laddningen med en 5v pwm signal på 128hz enligt nedan tabell av okänt ursprung från internet, allt under 10% eller över 90% så går generatorn i felsöker läge och ger konstant ut 13,8v som min gör Idag utan något inkopplat på styrningen.

10% = 11.0 V
20% = 11.56 V
30% = 12.12 V
40% = 12.68 V
50% = 13.25 V
60% = 13.81 V
70% = 14.37 V
80% = 14.94 V
90% = 15.5 V

Så min plan är att typ köpa en 12v till 5v omvandlare på ebay för 50 spänn och sedan koppla det till mitt Maxxecus pwm utgång och ställa den på pwm 128hz och 70% dutycycle som aktiveras på varvtal över 300rpm, så får skiten stå så för alltid utan någon mer reglering.

Ser någon mer erfaren några problem med detta? Hade man haft tillgång att styra spänningen också på pwm utgången hade allt varit väldigt trevligt men det blir kanske lite småluriga att konstruera den kretsen..

Ha det gött!
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: PWM styrda generatorer

Inlägg av Performance_seeker »

Låter som Maxxecu skulle klara det där utan problem.
MegaSquirt kan göra det, jag har själv planer på att låta MS3X sköta laddningskontrollen, men just den detaljen har lite lägre prioritet just nu.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: PWM styrda generatorer

Inlägg av dundersmurfen »

Det låter som en riktigt bra plan! Om man vill hålla nere arbetsinsatsen så går det att åka på 13.8volt om den ger det stabilt som default utan styrning. Tar längre tid att toppladda batteriet bara men funkar fint, min 850 ligger på 13.8volt stadigt har alltid en voltmätare inkopplad
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:41 am, redigerad totalt 1 gånger.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: PWM styrda generatorer

Inlägg av DreRacing@ »

en vanlig utgång med 5v pullup? blir inverterad signal då men
Bergsten
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor jan 17, 2008 9:11 pm

Re: PWM styrda generatorer

Inlägg av Bergsten »

Big Al skrev:varför 5v omvandlare? borde ju sitta någon +5v utgång på styrsystemet? Är ju bara fältström så borde inte vara direkt mycket last.
Ja det finns såklart 5v sensor+ att nyttja men kopplar ja in den direkt på generatorn kan man väll se det som 100% duty = generatorn förblir i sitt ”felsäkra” läge o laddar 13,8ish volt permanent.

Så problemet kvarstår hur jag löser frekvens och duty cycle på en 5v signal ut från sprutet smidigast.

Eller missuppfattar jag vad du menade Big?
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: PWM styrda generatorer

Inlägg av DreRacing@ »

en vanlig utgång med 5v pullup? blir inverterad signal då men
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: PWM styrda generatorer

Inlägg av dundersmurfen »

Det är inte fältströmmen man styr, man talar om för regulatorn hur mycket laddning man vill som jag förstår det. Tror nog den tål 12volt in på styrningen också det brukar all elektronik som är orginal på bilar göra, som exempel vagspolar och Volvo tändmoduler som jag alltid styrt med steppern på vems
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: PWM styrda generatorer

Inlägg av Kadett4wd »

I mercedes används PWM styrning för att spara på bränsledroppar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar