Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 22, 2019 10:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny motorstyrning
InläggPostat: sön aug 11, 2019 6:07 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis maj 07, 2019 8:48 am
Inlägg: 5
Hallå
En fråga,vad behövs för givare mm ,för att få en äldre motor med k-jet,utan minsta lilla elstyrning,förrutom fördelare med hallgivare,att fungera med ett t.ex ms,nira???Ej turbo,ej vägbil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny motorstyrning
InläggPostat: sön aug 11, 2019 6:45 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5381
Ort: Lykksällä
TPS, kylvätsketemp, lufttemp och spridare+tändspole förstås

Sen är det ju inte så dumt med en bredbandslambda

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny motorstyrning
InläggPostat: mån aug 12, 2019 11:27 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis maj 07, 2019 8:48 am
Inlägg: 5
Så då behövs det ingen vevaxelgivare( trigger?),hur vet styrsystemet då var allt är?,från fördelaren?Har ett nira 3+ ,tror jag det heter,på gång,men med härva till en nyare Audi 5-a,går den att använda,eller ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny motorstyrning
InläggPostat: mån aug 12, 2019 2:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1076
Ort: Flisa, norge
man kan trigga i fördelaren, men jag rekomenderar 60-2/36-1 hjul på veven


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny motorstyrning
InläggPostat: mån aug 12, 2019 11:24 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis maj 07, 2019 8:48 am
Inlägg: 5
Varför är det bättre?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny motorstyrning
InläggPostat: tis aug 13, 2019 6:36 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9855
Ort: Sävar
Du får betydligt stabilare förtändning när du triggar från vevaxeln. Du måste ändå använda kamsynk då du har 5 cyl.
Ditt Nira kan du kasta i elektronik-återvinningen, det går arbeta med men det finns bättre saker att använda idag. Det är bättre du bygger om motorhärvan om den ser vettig ut.

Du lär ju börja med att fixa elektriska spridare med bränsle-skena, finns det från annan Audi-motor som passar rakt av?

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny motorstyrning
InläggPostat: tis aug 13, 2019 10:49 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1076
Ort: Flisa, norge
man kan faktisk åka 5 syl utan kamgivare (wasted-spark)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny motorstyrning
InläggPostat: tis aug 13, 2019 1:11 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis maj 07, 2019 8:48 am
Inlägg: 5
Här var det ord och inga visor;),Prio ett är att det inte kommer att kosta några stora pengar,därav var Nirat intressant( billigt).Det borde ju gå att få tag på nåt beg som är användbart till ett sånt här ,enklare,bygge?Nån som vet av något?
Spridare,tror inte dessa motorer fanns med några elspridare,bara med k- jet av olika sorter.Men tänkte försöka få ett originalinsug omgjort med hylsor till några elspridare.
Kamsynk eller ej??Vad säger ni,är ju som sagt ett ganska primitivt projekt,mycket för att se och lära.Har skruvat hela livet ,men då har det till 95% förgasare


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny motorstyrning
InläggPostat: tis aug 13, 2019 2:45 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9855
Ort: Sävar
DreRacing@ skrev:
man kan faktisk åka 5 syl utan kamgivare (wasted-spark)

Jo det går, men övergår de flestas kunskap att förstå hur det ska kopplas. Dessutom med ett Nira..

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny motorstyrning
InläggPostat: tis aug 13, 2019 4:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1076
Ort: Flisa, norge
jag ser också problemet med nirat


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny motorstyrning
InläggPostat: ons aug 14, 2019 1:05 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm
Inlägg: 39
Vill du åka billigt kan speeduino vara ett alternativ, finns flera som kör 5cyl (dock inte sekv, lär ju inte spela någon större roll för dig) redan. Körs med samma mjukvara som Megasquirt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny motorstyrning
InläggPostat: ons aug 14, 2019 11:27 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis maj 07, 2019 8:48 am
Inlägg: 5
Ok,och vad är det,aldrig hört talas om,men är öppen för alla förslag;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny motorstyrning
InläggPostat: tor aug 15, 2019 11:04 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 439
Ort: Borås
Du får betydligt stabilare förtändning när du triggar från vevaxeln.
Orsaken är att med fördelare får du med både glapp å andra rörelser i kamrem o fördelardrev plus att kamaxeln kan svikta lite fram o tillbaka eftersom den drivs från framänden och fördelarn sitter i bakänden. Dessutom flyttar sig tändningen så fort kampositionen ändras - vilket den faktiskt gör hela tiden. Kall motor vs varm motor ger annan sträckning/spänning i kamremmen pga att block/topp växer när det blir varma. Bara en sån sak säger att "använd inte fördelare".

Jo det går, men övergår de flestas kunskap att förstå hur det ska kopplas. Dessutom med ett Nira..
Koppla är inga problem. Du skriver i NIRAt att motorn har 10 cyl så kommer det 5 st tändpulser varje vevaxelvarv. Det som är lite klurigt att att lura ut vilka utgångar som skall konfigureras ihop till vilken cylinder men det är inte så svårt som man först tror.

Vad värre är att det finns en bugg nånstans, iaf i de äldre NIRA som gör att WS inte vill fungera över ett viss varvtal, kolla denna tråd. viewtopic.php?f=16&t=91926&hilit=nira+wasted+spark
Jag löste det inte i mitt NIRA, men "UFO" verkar ha gjort det. Gissar att det på något sätt hängde ihop med dwelltiden.
I övrigt får man ge NIRAt att det är sällsynt enkelt att få igång o fungera. Maken till användarvänligt sprut har jag inte sett nån annanstans. Men det är inget för avancerade motorer. Det finns för få reglermöjligheter för det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny motorstyrning
InläggPostat: tor aug 15, 2019 2:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1076
Ort: Flisa, norge
quattro skrev:
Det som är lite klurigt att att lura ut vilka utgångar som skall konfigureras ihop till vilken cylinder men det är inte så svårt som man först tror


Det är inte klurit. man kopplar i tändföljd 1-5-2-3-4


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny motorstyrning
InläggPostat: fre aug 16, 2019 6:53 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm
Inlägg: 39
Audi5 skrev:
Ok,och vad är det,aldrig hört talas om,men är öppen för alla förslag;)



Open source motorstyr, har funnits ett par år nu och börjar bli hyffsat sofistikerat. Finns mer att läsa på https://speeduino.com/ , finns massor med hjälpsamma människor på froumet och FB sidan. Finns att köpa som kit eller färdigbyggt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010