Ny motorstyrning

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Ny motorstyrning

Inlägg av quattro »

Det är inte klurit. man kopplar i tändföljd 1-5-2-3-4

I EMUt har jag kopplat som du skriver (fast givetvis x2, alltså 1 - 5 - 2 - 3 - 4 - 1 - 5 - 2 - 3 - 4). Men om man kopplar bort en cylinder när motorn är i gång upptäcker man att den går på varannan utgång. Dvs cyl1 går på utgång 1 - cyl2 på utgång 2 - cyl3 på utgång 4 - cyl4 på utgång 5 - cyl5 på utgång 3.


Plockade upp min gamla NIRA-fil och kollade i Wizards. Där var det kopplat lite annorlunda. Men NIRA är lite annorlunda...

Cylinder Top Dead Center Table, med start på ettan:
0 - 144 - 576 - 288 - 432 - 360 - 504 - 216 - 648 - 72

Ignition Map Table (= vilken tändutgång som är kopplad till vilken cylinder,) cyl 1-10, start på ettan:
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 1 - 2 - 3 - 4 - 5

Detta gick motorn helt rent och bra på - tills varvtalsbegränsningen slog till
Skriv svar