Dwell inställning
Moderator: backeliten
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Dwell inställning
Hej allihopa!
Som ni nog sätt så har jag gått över till en bosch motorsport tändmodul.
Nu till frågan, skall jag köra med samma dwell som när jag körde med fördelare och orginalspole från b230?
Jag har ungefär 2ms i skillnad som mest under mappens gång.
Tacksam för svar!
Mvh Frans
Som ni nog sätt så har jag gått över till en bosch motorsport tändmodul.
Nu till frågan, skall jag köra med samma dwell som när jag körde med fördelare och orginalspole från b230?
Jag har ungefär 2ms i skillnad som mest under mappens gång.
Tacksam för svar!
Mvh Frans
Re: Dwell inställning
Har du även bytt till en annan tändspole? Eller menar du Motorsport 2x2 spolen?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Dwell inställning
Har bytt till enbbosch 2x2 spole
Re: Dwell inställning
Dom verkar gå bra på ner mot 3.0 ms, kan behöva mer med sportiga cylindertryck.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Dwell inställning
Har nu testat 4.5ms, på 1an så missa han vid 1.2bar men på 2ans växel kunde man köra på som vanligt.
Sänkte till 3.5ms tyckte ( kanske inbillar mig) att de blev något bättre. Får testa 3ms nästa gång! För den får ju inte misstända på 1an
Sänkte till 3.5ms tyckte ( kanske inbillar mig) att de blev något bättre. Får testa 3ms nästa gång! För den får ju inte misstända på 1an
Re: Dwell inställning
Vad har du för gnistgap på tändstiften då?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Dwell inställning
0.5mm
Så skumt att bilen går bra när det är lite fart på grejerna. Kan det vara så att spolen inte hinner med och behöver mindre uppladdningstid som det är nu?
Så skumt att bilen går bra när det är lite fart på grejerna. Kan det vara så att spolen inte hinner med och behöver mindre uppladdningstid som det är nu?
Re: Dwell inställning
Det har inget med att den "inte hinner" att göra. Det har nog mer att göra med hur bra den är mappad och andra tokigheter (trigger-missar).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Dwell inställning
För det var mappad innan jag byggde om. Laddade 2.3bar utan konstigheter :s
Re: Dwell inställning
Nya tändstift?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Dwell inställning
Stiften byttes precis innnan mappning så en mappning samt några 200m repor inget mer. Ngk 7or är det förresten
Kan det vara någon annan setting jag missat?
Har bara använt ytterligare en tändutgång på sprutet, ställt om från fördelare till Wasted samt sänkt dwell 0.5ms i registret där turbon vaknar till liv
Kan det vara någon annan setting jag missat?
Har bara använt ytterligare en tändutgång på sprutet, ställt om från fördelare till Wasted samt sänkt dwell 0.5ms i registret där turbon vaknar till liv
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Dwell inställning
Är "Spark duration" något att bry sig om i detta sammanhanget?
Re: Dwell inställning
Spark duration behöver inte användas på din motor som bara tänder en gång varje varv. Den är för att på höga varv begränsa uppladdningstiden då det behövs tid att ladda ur också.
6000 rpm = 10 ms på ett varv. Om du laddar 4.0 ms så är det 6.0 ms kvar att skjuta gnistan på ("40% dutycycle"), det behövs minst 1.0 ms. Man överhettar ändå de flesta tändspolar om man laddar hårdare än så (40% av tiden).
Dela med dig av en datalog av ett svep där det misständer så är chansen större du får hjälp.
6000 rpm = 10 ms på ett varv. Om du laddar 4.0 ms så är det 6.0 ms kvar att skjuta gnistan på ("40% dutycycle"), det behövs minst 1.0 ms. Man överhettar ändå de flesta tändspolar om man laddar hårdare än så (40% av tiden).
Dela med dig av en datalog av ett svep där det misständer så är chansen större du får hjälp.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: Dwell inställning
Jag skall försöka fixa en logg ikväll!
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Dwell inställning
Man brukar väl generellt ha en lägre dwell på låglast och öka på när man laddar.
Har åkt med ett oscilloskop inkopplat i en Audi 2.0tfsi 2008 och den laddade 2ms på låglast och 4ms på fullgas.
Jag skulle satt 3ms på låglast och 5ms på fullspett. Det är inga problem att ladda spolen hårt på maxladd för det åker man inte på speciellt långa tider.
En Volvo 601 spole går på 2ms hela tiden. Också mätt med oscilloskop på en v70 gen1 193hästarn. Dessa verkar inte gilla högre laddtid, brukar lägga dom på 2ms och lägga på 1ms till på laddtryck mest för att försäkra mig om att dom är full laddade.
Har tyvärr inte mätt på nån bil med en spole liknande den bosch motorsport men kört många bilar med den.
Det som är ohälsosamt för tändspolar är antingen för mycket laddtid så dom överhettar eller för lite så dom inte orkar skjuta gnistan och bli av med energin.
Men säg att du sätter dwell till 4ms utan kompensering och urladdning till 1ms så är det en grund som funkar att börja köra med och misständer den då så är det nåt annat. Kolla lambda och rpm signal / triggerlogg kan även vara accpump som gör att det missar
Har åkt med ett oscilloskop inkopplat i en Audi 2.0tfsi 2008 och den laddade 2ms på låglast och 4ms på fullgas.
Jag skulle satt 3ms på låglast och 5ms på fullspett. Det är inga problem att ladda spolen hårt på maxladd för det åker man inte på speciellt långa tider.
En Volvo 601 spole går på 2ms hela tiden. Också mätt med oscilloskop på en v70 gen1 193hästarn. Dessa verkar inte gilla högre laddtid, brukar lägga dom på 2ms och lägga på 1ms till på laddtryck mest för att försäkra mig om att dom är full laddade.
Har tyvärr inte mätt på nån bil med en spole liknande den bosch motorsport men kört många bilar med den.
Det som är ohälsosamt för tändspolar är antingen för mycket laddtid så dom överhettar eller för lite så dom inte orkar skjuta gnistan och bli av med energin.
Men säg att du sätter dwell till 4ms utan kompensering och urladdning till 1ms så är det en grund som funkar att börja köra med och misständer den då så är det nåt annat. Kolla lambda och rpm signal / triggerlogg kan även vara accpump som gör att det missar
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl