740 går inte stänga av på nyckeln ( VEMS)
Moderator: backeliten
740 går inte stänga av på nyckeln ( VEMS)
Har en Volvo 740 88 årsmodell , Satt Motronic styrsystem i , bytt till ett Vems
Problemet är att bilen går inte stänga av på nyckeln om Varningslampan för låg spolvätske nivå är Släckt, Lyser den varnings lamapan i instrumenthuset går den stänga av på nyckeln!
märkte det idag när jag fyllde upp spolarvätska,
Någon som har nån ide?
Problemet är att bilen går inte stänga av på nyckeln om Varningslampan för låg spolvätske nivå är Släckt, Lyser den varnings lamapan i instrumenthuset går den stänga av på nyckeln!
märkte det idag när jag fyllde upp spolarvätska,
Någon som har nån ide?
Senast redigerad av tomti den mån nov 04, 2019 2:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: 740 går inte stänga av på nyckeln
Tycker det är konstigt att det påverkas av om en Varningslampa är släckt eller inte.
Har tändningström från en ljusgrön kabel som gick till gamla motronic boxen.
Har tändningström från en ljusgrön kabel som gick till gamla motronic boxen.
Re: 740 går inte stänga av på nyckeln ( VEMS)
När varningslampan lyser kanske du får mer belastning på nån krets och det är därför det funkar då
Re: 740 går inte stänga av på nyckeln ( VEMS)
får prova att tändningsström till boxen från nån annan kabel, vilken av kablarna vid tändningslåset har du kopplat in det på ?
Re: 740 går inte stänga av på nyckeln ( VEMS)
Exakt samma som det var för mig, blev så trött på skiten
Så jag har nu en strömbrytare brevid låset för sprutet
Så jag har nu en strömbrytare brevid låset för sprutet
Tommy Olsson
Re: 740 går inte stänga av på nyckeln ( VEMS)
Du har troligen för mycket läck-ström i tändlåset som orkar hålla igång huvud-relät.
Mät spänningen mellan jord och tillslags-signalen du har till ditt huvudrelä, den måste ner till under 2-3 Volt så inte relät orkar dra längre.
Det kan ibland hjälp att koppla en diod på matningen till generatorns ladd-lampa, om det ska hjälpa så ska det gå stänga av om du tar lös den kabeln från generatorn och det fungerar att slå av bilen då eftersom då har du ingen backmatning av spänning från generatorn (gäller bara äldre modeller, inte från moderna bilar).
Är det själva tändlåset som har läckage av ström från B+ så kan du kanske sätta en belastning parallellt med relät, en 5W lampa eller liknande så att spänningen faller när du vrider av tändläget (eller byt tändlåset).
Mät spänningen mellan jord och tillslags-signalen du har till ditt huvudrelä, den måste ner till under 2-3 Volt så inte relät orkar dra längre.
Det kan ibland hjälp att koppla en diod på matningen till generatorns ladd-lampa, om det ska hjälpa så ska det gå stänga av om du tar lös den kabeln från generatorn och det fungerar att slå av bilen då eftersom då har du ingen backmatning av spänning från generatorn (gäller bara äldre modeller, inte från moderna bilar).
Är det själva tändlåset som har läckage av ström från B+ så kan du kanske sätta en belastning parallellt med relät, en 5W lampa eller liknande så att spänningen faller när du vrider av tändläget (eller byt tändlåset).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: 740 går inte stänga av på nyckeln ( VEMS)
okej ska prova det tack mattias