Hej!
Har sökt runt en del men hittar inget bra svar på mina frågor så jag testar här för att se om någon vill hjälpa mig lite Har ett par frågor gällande intern loggning i Autronic SM4, hoppas att någon vill ta sig tid att se om jag gjort rätt och gärna förklara lite för en nybörjare som inte har så bra koll på det här med styrsystem. Har installerat 2-3 styrsystem i bilar som fungerat bra men att få till funktionerna är inte riktigt min grej känner jag... Åkte VEMS i förra bilen och lyckades aldrig få igång den interna loggningen där så jag tänkte att den här gången ska jag inte ge mig, nu ska den igång!
Fråga 1.
Har försökt ställa in så att loggningen i ECU:n ska hoppa igång automatiskt vid ett angivet rpm och trodde att jag lyckats genom att först läsa på i handboken men det verkar inte fungera för jag hittar inga loggar när jag väljer open logfile i SM4at. Se bild på vilka inställningarna som jag har nu, är det något mer man måste ställa in för att det ska fungera? (ställde in detta innan sista tävlingen så har varvat över 4000rpm så det är inte det som är felet).
Fråga 2.
Kan man på något enkelt sätt mäta slir i växellåda/converter med hjälp av Autronic SM4, någon som hittat på någon bra lösning? Skulle vara kul att se hur mycket man egentligen slirar bort
Tack på förhand!
Loggning i Autronic SM4
Moderator: backeliten
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Loggning i Autronic SM4
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Loggning i Autronic SM4
zeke varg har fått loggningen att fungera i sin sm4. peter eller conny kan nog annars komma med svar hur man gör.
sen stirra dig inte blind på hur mycket det slirar exakt kolla hur fort det går på strippen i ställe med olika convertrar.
då du växlar med fullt rpm och laddtryck hur många hundra rpm faller den?
mellan 800-1300rpm är ofta lagomt men beror på en hel massa grejor.
sen stirra dig inte blind på hur mycket det slirar exakt kolla hur fort det går på strippen i ställe med olika convertrar.
då du växlar med fullt rpm och laddtryck hur många hundra rpm faller den?
mellan 800-1300rpm är ofta lagomt men beror på en hel massa grejor.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
- Ort: Kungsör
Re: Loggning i Autronic SM4
Tack för ditt svar Jens, om ingen svarar här i tråden så får jag väl försöka komma i kontakt med någon av dom du förelår
Det viktigaste är väl egentligen att få igång loggningen så man ser rpm, temp, laddtryck osv så att mäta slir vore mest en kul grej att se för att veta hur rätt eller fel man är nu. Har tyvärr inte tillräcklig budget för att köpa fler covertrar att bara testa med... Innan sista rundan i år så försökte jag få igång loggningen för att se bl.a. hur mycket motorn dippar i rpm men det blev som sagt ingen logg då men det såg jag ju inte förrän efteråt när jag letade efter loggen och då var tyvärr mitt insug trasigt så ville inte köra nåt mer innan det var fixat
Hade en kille samma dag som filmade i och utanpå bilen men kameran i bilen hade tydligen slutat att fungera så kan tyvärr inte kika rpm där i filmen heller, maximalt oflyt Man försöker ju ändå kika lite på varvräknaren när man kör och jag skulle uppskatta att den dippar ca1000rpm men det kan vara helt fel för fokus är ju mestadels på att lägga i nästa växel vid rätt rpm
//Kim
Det viktigaste är väl egentligen att få igång loggningen så man ser rpm, temp, laddtryck osv så att mäta slir vore mest en kul grej att se för att veta hur rätt eller fel man är nu. Har tyvärr inte tillräcklig budget för att köpa fler covertrar att bara testa med... Innan sista rundan i år så försökte jag få igång loggningen för att se bl.a. hur mycket motorn dippar i rpm men det blev som sagt ingen logg då men det såg jag ju inte förrän efteråt när jag letade efter loggen och då var tyvärr mitt insug trasigt så ville inte köra nåt mer innan det var fixat
Hade en kille samma dag som filmade i och utanpå bilen men kameran i bilen hade tydligen slutat att fungera så kan tyvärr inte kika rpm där i filmen heller, maximalt oflyt Man försöker ju ändå kika lite på varvräknaren när man kör och jag skulle uppskatta att den dippar ca1000rpm men det kan vara helt fel för fokus är ju mestadels på att lägga i nästa växel vid rätt rpm
//Kim
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Overload Racing Volvo 142
076-0175311
Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se
Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram
PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Loggning i Autronic SM4
ska se om inte conny kan hjälpa dig med nå loggnings tips snart?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Loggning i Autronic SM4
conny tipsar!
han måste ladda ner filen först innan han öpnar den. tror det heter Retrieve log data sen öppna den i open logged file.
mvh jens och conny
han måste ladda ner filen först innan han öpnar den. tror det heter Retrieve log data sen öppna den i open logged file.
mvh jens och conny
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/