Spridartyp och flödesmodeller

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Hasse M
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: mån okt 21, 2019 9:03 am

Spridartyp och flödesmodeller

Inlägg av Hasse M »

Hej,
Med risk att ta upp nåt som redan finns här (fast jag inte kan hitta det :roll: ) så har jag några frågor till er med lite mer erfarenhet.
-Är det nån nackdel med högohmiga spridare i intervallet 800-1000cc. Har hittat olika åsikter men högohm är ju enklare att få till utan extra motstånd i alla fall till mitt EMU ECU.
-Går det att få en bra bränsleekonomi med 1000cc eller är det för stort för att styra tillräckligt bra?
-Om en spridare ger 1000cc vid 3 bar bränsletryck i atmosfär...vad ger den i ett insug om man laddar 2bar med turbo? Om jag höjer bränsletrycket till 5bar ger den då 1000cc?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Spridartyp och flödesmodeller

Inlägg av Steve »

Du kör ju 3 bar grundtryck, sen laddtryckskompensering på din BTR så den höjer bränsletrycket samma som laddtrycket. Så då blir det 5 bar på ovansida spridare och 3 bar på undersidan då det är 2 bar som motverkar

Siemens 875 är ju en klassiker som jag haft i några bilar och inga problem alls. Vad har du hittat för åsikter om att det är dåligt med högohm?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Hasse M
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: mån okt 21, 2019 9:03 am

Re: Spridartyp och flödesmodeller

Inlägg av Hasse M »

OK, Var bara osäker på om det är så att säga linjärt dvs att om man som du säger ökar bränsletrycket med laddtrycket så blir det 1000cc hela tiden så länge tryckskillnaden är 3 bar. Men det känns ju logiskt.

Läste för länge sedan bl.a. på några Australiska sidor att låg-ohm med peak and hold skulle vara mer exakta och lättare att få bra om man hade lite "för stora" spridare. Men det är svårt att veta ibland om det är helt opartiska inlägg eller att man vill marknadsföra styrningar som hanterar låg-ohm direkt utan motstånd. Men kommer att skaffa hög-ohm till att börja med. Tack för din input!

Tänkte även prova att köpa några kinesiska uppsättningar. Nån som har en provbänk för spridare som kan testa dessa? Har sett båda bra och dåliga...ligger lite i linje med min uppfattning att du kan få väldigt bra och väldigt dåliga delar från Kina.

/Hasse
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Spridartyp och flödesmodeller

Inlägg av mattias »

Med dagens spridare (t.ex Bosch EV14) så är solenoiderna tillräckligt starka (lägre ström/effekt = hög-ohm) då ventilmekanismen blivit så mycket lättare, att man inte behöver en stark (hög ström/effekt = låg-ohmig) solenoid för att snabbt nog öppna/stänga. Läste någonstans att vikten bara är en fjärdedel i en EV14 mot för en EV1 från 80-talet.

Köp inga Kina-spridare, jag har dömt ut det mesta jag kört i min flödesbänk och det kan vara riktigt illa.. Det skulle kanske gå att flödesmatcha kopiorna också, bara man har några hundra att utgå från så man kan statistiskt gruppera dom i matchade set, men det känns kanske så där i både kvalitet och livslängd. Vem vet vilka material både plast och tätningar är gjorda av och hur de tål olika bränslen över tid?
(Jag säljer endast original Bosch och Siemens i flödesmatchade uppsättningar.)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Hasse M
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: mån okt 21, 2019 9:03 am

Re: Spridartyp och flödesmodeller

Inlägg av Hasse M »

Tack för din input Mattias!
Om man skulle välja nån högohmsvariant för 900-1000cc vad skulle du rekommendera? Vad tar du för dessa ?
Vad kostar det att låta dig mappa en volvo 245:a med som det är tänkt en 16V topp på B230 med marinvev. EMU ECU med separata spolar och tänkt att köras sekvensielt. Skulle också vilja ha 2 bränslepumpar stage kopplade. Min plan var att få ihop den och körbar sen semestra till Sävar (och Umeå gitarrmuseum när jag är i närheten :lol: )

Men jag måste försöka få den körbar först och har lite att lära men tror det ska gå :whistle: Hur långt innan behöver man normalt boka för att få tid? Kan man köpa dig "på timme" på distans för att få till nåt i vår så jag kan ta mig till Umeåtrakten? Tack för all info du delar här, verkligen kanon! :thumbright:

mvh/Hasse
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Spridartyp och flödesmodeller

Inlägg av whilliam »

Jag vet inte vad Mattias rekommenderar men det är viktigt med spridarens atomiseringsförmåga, hur bra den "dimmar".
Detta är en högohm som har visat sig ha extremt bra atomisering, tyvärr vet man aldrig förrän efter några år hur bra den tål E-85. Genom åren har det kommit massor av nya spridare som "säljarna" rekommenderar och garanterar att de är bra till E-85 men sedan har man sett att det blev inget annat än problem :thumbdown:
https://www.bmotorsports.com/shop/produ ... ts_id/2129

Här är föregångaren, den har inte alls lika bra atomisering (lillebror till denna, alltså 630cc är däremot jättebra) https://www.raidopower.se/product/sieme ... 4-fi114992
Hasse M
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: mån okt 21, 2019 9:03 am

Re: Spridartyp och flödesmodeller

Inlägg av Hasse M »

Verkar superbra. Tänkte om lite med effekt och tror dessa blir kanon och hoppas jag kan få lite bränsleekonimi också :roll:
Jag kommer att börja med orginal 16V turbogrnrör/insug och marinkammarna. Hoppas på runt 400hk på hjulen och tänkte även prova lite med E85 och försöka få till sprutet med flex fuel sensor också. Sparar man spridarna/pumparna om man fyller systemet med bensin över vintern?
En fråga till som kanske inte har med spridare att göra men nääästan :whistle: . Hur kopplar man två pumpar så att tvåan går igång när den "behövs" så att säga. Kan man vilkora i EMU sprutet så att när skillnaden i laddtryck och bränsletryck blir större än 3bar så startar pump 2 eller hur görs det "normalt" ?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Spridartyp och flödesmodeller

Inlägg av mattias »

De korta Siemens på 875 cc/min har mycket fin atomisering, jag har satt dom på många rallycross-motorer. Något i den storleken är lämplig för 400 hk på E85, men ska du sikta på mer i framtiden så skulle jag handlöst sätta dit Bosch EV14 på 1300 cc/min för de fungerar bra på tomgång och låg last på en gatmotor också och går besikta med bra avgasvärden, så länge helheten faktiskt går besikta.

Du behöver bara en pump i tanken för att klara av din tänkta effekt med stor marginal, en Walbro 450 eller den senare som är ännu kraftfullare. Ska du ha en extern catchtank så sätter du en pump från
Deatschwerks eller AEM så räcker en sådan också till, annars om du har en catchtank för in-tank-pump så sätter du tidigare nämnd pump. Onödigt komplicera till det med pumpar i olika steg, men det är inga problem att fixa i de flesta styrsystem och är inga problem i ECU Master med det.

Vad jag märkt är det mer om man använt material i bränslesystemet som inte tål E85 som grejerna inte tål varken att användas eller att stå. Det är även bra att inte ha tom tank och öppen ventilation till tanken, kondensvatten blir snart ett med spriten om bilen står utomhus med pendlande temperaturer, det kan nog se till att kemiska processer får fart.

Det är inga problem att boka dyno-tid nu, men i April-Oktober är det i princip alltid något i bänken varje dag men det är sällan någon har framförhållning med att boka.
Det går bra att konsulta på fjärr och/eller handla delar via mig, ring eller kontakta mig via e-post.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Spridartyp och flödesmodeller

Inlägg av Daniel-635 »

Instämmer i hyllningskören till Siemens 875 !

Kört bensin / e85 som flexifuel i några år med dem, och detta med katalysator krav som SFRO besiktigad bil.

Avgasvärden ser mycket bra ut HC halten vart på 62 nu senast. (Med metalliska "300" cells katalysatorer)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Spridartyp och flödesmodeller

Inlägg av DreRacing@ »

Daniel-635 skrev: Instämmer i hyllningskören till Siemens 875 !

Kört bensin / e85 som flexifuel i några år med dem, och detta med katalysator krav som SFRO besiktigad bil.

Avgasvärden ser mycket bra ut HC halten vart på 62 nu senast. (Med metalliska "300" cells katalysatorer)
dom långa eller korta? dom långa har inte fin atomisering, bara en piss-stråle
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Spridartyp och flödesmodeller

Inlägg av Daniel-635 »

:scratch: Hmm. bra fråga.

Mina är ju av BMW standard längd dvs. 60mm mellan O-Ringarna.
Vilket då skulle innebära att detta är den "usla" av spridarna ?

Innan körde jag med en modern 4-Håls Audi spridare 280 150 558 på 440cc/min. (Audi RS4 2,7 Biturbo)
När jag bytte till dessa Siemens deka 875 märktes ingen skillnad alls i motorgången.

Kan ju vara så att jag utan att veta det har "mappat bort problemet".

Kör sedan flera år fullt sekventiellt sprut, och med "end angle tuning" sprutar jag med spridaren på stängd insugnings ventil.

Då kanske det spelar mindre roll hur sprutbilden ser ut ?

Ursäkta att tråden spårar för Trådskaparen :wink:

Men för att återgå, jag brukar alltid försöka att ha E5 eller "Bensin" i bilen innan vintern.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Spridartyp och flödesmodeller

Inlägg av mattias »

För ett gäng år sedan på en renoverad snäll B230 körde jag de långa "svart/blå" 875 cc/min och hade under 100 i HC utan kat och perfekt gång vid lambda 1, givetvis kamsynk = fullt sekventiell och programmerad spridarvinkel mot kamaxel.

Det finns kanske myter som är svårdödade? Jag tycker inte de långa är dåliga, det kan ju hända det blir katastrof på en motor med mindre cylindervolym och vissa egenskaper i förbränningsrummet, men inget jag märkt. Jens och jag har pratat om att göra test på en motor i dynon med några olika spridare. Någon som provat dessa och verkligen sett skillnad A/B?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar