Trigger hjul gammal V8 samt bränslepump

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

aasmilyy
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: mån feb 14, 2011 9:14 pm
Ort: Tomelilla (Skåne)

Trigger hjul gammal V8 samt bränslepump

Inlägg av aasmilyy »

Hej,

Har en gammal Pontiac v8 som jag skulle montera vems 3.6 i, det är byggt för hall / hall som trigger 1 och 2. Jag har en ledig remskiva som drivit acpumpen närmast dampern som inte används och tänkte då köra med typ bultskallar på 4ställen, är detta en bra lösning?.

Hur skall dessa bultar då sitta sitta, börjar man på på tdc och sen var 90grad? (någon som har någon bra bild)

När sprutet handlades så var tanken att åka med en procharger och då köptes det 8st trickflow 120lb spridare och dubbla 044 pumpar. Som det ser ut idag kommer prochargern att ligga kvar i lådan och ej monteras och då undrar jag om det blir för stort att åka med dessa spridare eller går det att få till ändå?

Tänkte istället för 044orna köra med 1st intank pump istället då jag köpt en riktig tank och då undrar jag vilken storlek det behöver vara på denna pump för att klara en v8 med 120lb spridare och ca 450-500hk (an8 ledning).

Många frågor.

tack på förhand.
aasmilyy
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: mån feb 14, 2011 9:14 pm
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Trigger hjul gammal V8 samt bränslepump vems 3.6

Inlägg av aasmilyy »

Ingen som kan hjälpa mig?
Ska drivas med ett vems 3.6
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Trigger hjul gammal V8 samt bränslepump

Inlägg av mattias »

Rekommenderar triggergivaren Cherry med M12x1 mm kropp, eller Honeywell GT101 18 mm cylinder man helst klämmer fast.
Montera givaren i ett stadigt fäste som tål en kärnkraft-explosion (nära motorblock, kort och stadigt - helst triangulerat stöd mot blocket).
Ställ motorn i 50-60 grader före noll. Första tanden ska då vara mitt för givaren.

120lb spridare räcker till 1000+ hk på etanol på V8 så nog räcker det till en "Procharger", beror ju på vilken modell och hur du drevar den osv, så vet inte riktigt var du siktar, och du nämner inte vilket bränsle du ska köra på.
Bensin och 500 hk då behöver du ingen monsterpump, men dumt satsa på annat än t.ex Walbro 450 eller den senare 520 i tanken då dom tål E85. Dom flödar ca 6 liter/min vid 3 bar bränsletryck, så i princip kan du då bottna spridare på 6000/8 = 750 cc/min vilket räcker till massor av hk på V8.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Trigger hjul gammal V8 samt bränslepump

Inlägg av dundersmurfen »

Verkar vara nåt missförstånd att man inte kan köra stora spridare bara för man inte ska ha massa effekt. Kommer funka fint, vems driver 8 spridare individuellt/ sekventiellt så det ska gå att stå på tomgång och lambda 1 utan problem.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar