Funderar på en DET3 piggy back för att överladda min Dodge Pickup 2003, 5,9 Magnum V8, lite förenklat en 360 med insprutning, är i princip tvungen att ha kvar original ECU då den är integrerad med instrument, automatlåda, farthållare osv, och ingen möjlighet att själv mappa om original ecu finns tillgängligt.
Nu verkar det som om DET3:an numera bara tillverkas med 4 bar mapsensor, är det en nackdel då jag
antagligen inte kommer att ladda mer än max 1 bar,
mer troligt 0,5 bar... (...kan jag ju försöka intala mig )
Synpunkter och erfarenheter av DET3, om det ens finns någon som använt en??
Har googlat och sett lite, verkar väl inte så dumt tror jag?
Kan den driva 8 spridare t.ex?
Behöver styra bränsle, tändning, ev. laddtryck.
ECUMaster DET3 piggy back erfarenheter?
Moderator: backeliten
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: ECUMaster DET3 piggy back erfarenheter?
Vad sitter det för vev och kamgivare? Har sett dom som kopplat in en "vanlig" eftermarknadsinsprutning bredvid originalinsprutningen med framgång
Hallgivare/TPS grenar dom sig in på signalkabeln bara och sätter in en extra vattentemp och lufttemp
Hallgivare/TPS grenar dom sig in på signalkabeln bara och sätter in en extra vattentemp och lufttemp
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: ECUMaster DET3 piggy back erfarenheter?
Prisskillnaden mellan ett "vanligt sprut" och denna är enorm, kostar runt 2000kr, och jag behöver nog inte mer "möjligheter" tror jag...?
Jag har inte tittat så noga på vev å kamgivare, vet att kamgivaren sitter i fördelaren, och vevgivaren går på flexplattan och båda är av halltyp, med låg upplösning har jag för mig, få hål alltså i flexplattan.
https://www.ecumaster.com/products/digital-ecu-tuner-3/
edit:
Hittade detta angående vevgivare magnum V8 och Megasquirt:
Under Basic Setup -> Trigger Wheel Settings:
Trigger wheel arrangement: Dual Wheel
Trigger Wheel Teeth: 8
Tooth #1 Angle: 0.0
Wheel speed: Crank wheel
Second trigger active on: Rising and falling
And every rotation of: Crank
Jag har inte tittat så noga på vev å kamgivare, vet att kamgivaren sitter i fördelaren, och vevgivaren går på flexplattan och båda är av halltyp, med låg upplösning har jag för mig, få hål alltså i flexplattan.
https://www.ecumaster.com/products/digital-ecu-tuner-3/
edit:
Hittade detta angående vevgivare magnum V8 och Megasquirt:
Under Basic Setup -> Trigger Wheel Settings:
Trigger wheel arrangement: Dual Wheel
Trigger Wheel Teeth: 8
Tooth #1 Angle: 0.0
Wheel speed: Crank wheel
Second trigger active on: Rising and falling
And every rotation of: Crank
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: ECUMaster DET3 piggy back erfarenheter?
Finns lite mer info här:
https://www.ecumaster.com/wp/wp-content ... nglish.pdf
Jag välkomnar alla synpunkter och åsikter
https://www.ecumaster.com/wp/wp-content ... nglish.pdf
Jag välkomnar alla synpunkter och åsikter
Re: ECUMaster DET3 piggy back erfarenheter?
Jag har precis slitit ut en sån DET3 ur en bil och installerat ett vems. Jag tyckte det var helt värdelöst att hålla på med men för en som är van kan de säkert fungera hyfsat. Sen är det nog också lättare om motorn är mer orginal än denna var. Den är till salu om nån är intresserad.
Programmet känns uråldrigt, lågupplöst bränslemapp, man lär köra en strobblampa i bänken för att få tändningen rätt då man bara justerar triggersignalen, ja de var mycke som jag inte gillade. Det tog inte många mil innan jag konstaterade att motorn aldrig kommer gå bra med denna.
Programmet känns uråldrigt, lågupplöst bränslemapp, man lär köra en strobblampa i bänken för att få tändningen rätt då man bara justerar triggersignalen, ja de var mycke som jag inte gillade. Det tog inte många mil innan jag konstaterade att motorn aldrig kommer gå bra med denna.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: ECUMaster DET3 piggy back erfarenheter?
Det var bra att få höra hur det är att använda
Det är (för mig iaf) svårt att förstå hur man använder det när man läser manualen, men det är alltså som jag trott när jag läst manualen att man förskjuter triggersignalen eller signalen till tändspolen för att justera tändningen?! Det skulle nog duga i mitt fall...
Men vilka inputs kan då reglera tändningen, bara map eller fler saker, varvtal, tps???
Bränslemappen verkar kunna göras på två vis, eller hur jag ska beskriva det, eller så har jag inte fattat
Jag har noll erfarenhet av att mappa så är tacksam för alla inputs!
Det är (för mig iaf) svårt att förstå hur man använder det när man läser manualen, men det är alltså som jag trott när jag läst manualen att man förskjuter triggersignalen eller signalen till tändspolen för att justera tändningen?! Det skulle nog duga i mitt fall...
Men vilka inputs kan då reglera tändningen, bara map eller fler saker, varvtal, tps???
Bränslemappen verkar kunna göras på två vis, eller hur jag ska beskriva det, eller så har jag inte fattat
Jag har noll erfarenhet av att mappa så är tacksam för alla inputs!