Hur många % mer hållbarthet får man i metall av olika metode

Tjata om vad som helst .
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Hur många % mer hållbarthet får man i metall av olika metode

Inlägg av Xuri »

Tjenis !

gör en lång histora kort...

En av våra kunder hade en högtrycks cylinder som brast av utmattning.. ringde oss å ville köpa en ny men när vi sa att dom kostade 8 papp skrattade han bara å sa att han kunde tillverka en själv typ "gratis"... sagt å gjort så tog han materialprover å tillverkade en kopia.... stolt som han var skickade han några bilder på sin fina replika å berättade att den kostade bara honom 1000kr att göra så han hade tillverkade 4st ! Han ringde 6 timmar efter driftsättning å ville beställa en orginal för hans kopia hade redan brustit :hihi:

en original cylinder håller LÄNGE... tippar på minst 2000 timmar beroende på hur hårt man kör dom.

efter denna storyn blev jag väldigt intresserad i hur ett å "samma" material kan skilja så i hållbarheten ?

Gärna alla typer av metoder för att göra material mer hållbart , härdning,kemiskt,kryo,smidda osv vad ger dom i ca % mer hållbarhet ?
Jens Hedlund.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Hur många % mer hållbarthet får man i metall av olika me

Inlägg av The »

Är du väldigt intresserad och vill ha verifierade fakta så är det ju bara ta och läsa facklitteratur eller beställa lämplig kurslitteratur i materialvetenskap?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Hur många % mer hållbarthet får man i metall av olika me

Inlägg av Daniel-635 »

Nu blev jag också nyfiken.

Antar att vi pratar om en hydraulcylinder till vanlig hydraulik ?

På jobbet har vi en maskin med aptit på cylindrar, där problemet 100% av gångerna är spruckna svetsar vid cylinderänden.
Vissa gånger håller en reparerad och om svetsad cylinder lika länge som en ny, andra gånger spricker den direkt.

Vart det liknande skador du hade som exempel, eller vart det mer i materialet som problemen uppstod ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Hur många % mer hållbarthet får man i metall av olika me

Inlägg av Xuri »

The skrev:Är du väldigt intresserad och vill ha verifierade fakta så är det ju bara ta och läsa facklitteratur eller beställa lämplig kurslitteratur i materialvetenskap?

Jag ska inte bygga en raket, vi säljer mycke på jobbet som är hokus pokus med patent å annat skit som håller väldigt bra jämnfört med kopior å då blev jag bara nyfiken hur ett å samma material kan skilja så jävulskt i hållbarhet
Jens Hedlund.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Hur många % mer hållbarthet får man i metall av olika me

Inlägg av Xuri »

Daniel-635 skrev:Nu blev jag också nyfiken.

Antar att vi pratar om en hydraulcylinder till vanlig hydraulik ?

På jobbet har vi en maskin med aptit på cylindrar, där problemet 100% av gångerna är spruckna svetsar vid cylinderänden.
Vissa gånger håller en reparerad och om svetsad cylinder lika länge som en ny, andra gånger spricker den direkt.

Vart det liknande skador du hade som exempel, eller vart det mer i materialet som problemen uppstod ?
Nja vanlig å vanlig :P

De är en hydraulcylinder fast med en kolvstång på varje sida som går i en högtryckscylinder... å de är ratio 20:1 ... så i hydraliken kör dom upp till 200 bar men i högtryckcylinder får dom ut 4000 bar å de var en sådan cylinder denna kunden försökte göra själver.

Rent livsfarligt egentligen å prova sig på de för "Komprimerat" vatten kan smälla jävligt bra..

högtryckscylindrarna spricker förr eller senare, allt från 300-15000h beroende på pumpmodel å märke samt vem som kör grejerna.

hydraulcylindrarna håller 30-40 000 utan problem även att dom alltid går på fullt tryck bara dom får service, dom spricker aldrig.

Tror ni borde skruva ner trycket lite på eran maskin daniel eller strypa pilotventilen eller dyl så hydrauliken inte strömmar så fort utan mjukare
Jens Hedlund.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Hur många % mer hållbarthet får man i metall av olika me

Inlägg av Xuri »

Bild
här ser du vad jag pratar om daniel, den stora cylindern vs lilla högtryckcylindern
Jens Hedlund.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Hur många % mer hållbarthet får man i metall av olika me

Inlägg av StefanM »

fast kostar den bara 8000kr ? Låter ju mer som den kostar 80 000kr och då kan man ju förstå om man vill prova själv............för enbart 8000kr känns det långsökt att man skulle ställa sig och göra en själv och dessutom tjäna på det.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur många % mer hållbarthet får man i metall av olika me

Inlägg av Kadett4wd »

Svårt ämne.
Men ett matrials egenskaper kan ändras nåt enormt om man ser till att de blir formfasta.
Mao man eventuellt först värmebehandlar stålet till en segare karaktär och slutligen ythärdar för att stålet inte ska deformeras vid tryck/drag belastning.
Sen måste man givetvis se till att hålla brottanvisningar under kontroll, mao inga alls.
jag har inte läst genom dokumentet, men detta fann jag på google:
http://www.met.kth.se/utbildning/4H1063 ... dening.pdf
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Hur många % mer hållbarthet får man i metall av olika me

Inlägg av Xuri »

StefanM skrev:fast kostar den bara 8000kr ? Låter ju mer som den kostar 80 000kr och då kan man ju förstå om man vill prova själv............för enbart 8000kr känns det långsökt att man skulle ställa sig och göra en själv och dessutom tjäna på det.
nä dom är inte dyrare än så... faktiskt billiga till dessa pumparna. normalpriset är 20-25Papp för en cylinder.

har du 4st cylindrar per pump å du kör 5000h om året kan du ha oturen å köpa cylindrar för 40 papp till den billiga pumpen dvs..
Jens Hedlund.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Hur många % mer hållbarthet får man i metall av olika me

Inlägg av Xuri »

Kadett4wd skrev:Svårt ämne.
Men ett matrials egenskaper kan ändras nåt enormt om man ser till att de blir formfasta.
Mao man eventuellt först värmebehandlar stålet till en segare karaktär och slutligen ythärdar för att stålet inte ska deformeras vid tryck/drag belastning.
Sen måste man givetvis se till att hålla brottanvisningar under kontroll, mao inga alls.
jag har inte läst genom dokumentet, men detta fann jag på google:
http://www.met.kth.se/utbildning/4H1063 ... dening.pdf
tackar, ska läsa de för skojs skull

Delarna är spegelblanka å har jävligt bra finnish överallt :)

finns även dom cylindrarna med ett innermaterial å ett yttermaterial..
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Hur många % mer hållbarthet får man i metall av olika me

Inlägg av Daniel-635 »

Ja den cylindern vart lite mer raket forskning över, än våra helt vanliga.

Kan undra om dom verkligen fått till material analysen helt korrekt ?



Off topic.

Vi misstänker att problemen vi har beror på att 4 Cylindrar hjälps åt i samma rörelse.
Och om någon går i botten mer än de andra 3 blir den "längsta cylindern" helt enkelt sönderbankad i gaveln.

Men det är mycket svårt att både mäta och justera, då det sitter trångt inne i ett maskinstativ.
(FinnPower bockmaskin.)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: Hur många % mer hållbarthet får man i metall av olika me

Inlägg av W108 »

Jag har sett att när man svetsar tex lastmaskinsskopor måste man värma materialet under tiden, vissa andra svetsjobb kräver uppvärmda elektroder, jag fick hjälp med ett gjutstycke en gång, där purrades ytan hela tiden under svetsning för att inga oönskade spänningar skulle uppstå.

Är det samma vid annan bearbetning också? kan vissa material bli bättre av svarvning lr fräsning vid särskilda temperaturer?

Sedan är det väl skillnad på nedkylning också, skall det svalna av långsamt eller skall det kylas i ex olja bara på vissa områden osv.
Jag är helt ointresserad av svärd, trots detta fastnade jag för ett tag sedan på Youtube och tittade på hur de smidde/kylde svärdsblad för bästa hållbarhet.


Materialbearbetning är helt klart ganska fascinerande :D
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Hur många % mer hållbarthet får man i metall av olika me

Inlägg av Xuri »

Daniel-635 skrev:Ja den cylindern vart lite mer raket forskning över, än våra helt vanliga.

Kan undra om dom verkligen fått till material analysen helt korrekt ?



Off topic.

Vi misstänker att problemen vi har beror på att 4 Cylindrar hjälps åt i samma rörelse.
Och om någon går i botten mer än de andra 3 blir den "längsta cylindern" helt enkelt sönderbankad i gaveln.

Men det är mycket svårt att både mäta och justera, då det sitter trångt inne i ett maskinstativ.
(FinnPower bockmaskin.)

Går de inte att sätta justerbarastrypninga på slangarna mellan alla kolvar ?

Vi har ett par olika pumpar där en hydraulpump driver 2 olika hydraulkolvar... den står väl säkert å tuggar 50-60 slag per minut men där sitter de strypventiler på slangarna så de går å justera farten något. å dom jobbar mot ändlägesgivare så är bara ändlägesgivarn monterad rätt å fungerar så slår de inte i gavlarna. dock mäter dom lite olika så strypningarna behövs för säkerhets skull.
Jens Hedlund.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Hur många % mer hållbarthet får man i metall av olika me

Inlägg av Xuri »

W108 skrev:Jag har sett att när man svetsar tex lastmaskinsskopor måste man värma materialet under tiden, vissa andra svetsjobb kräver uppvärmda elektroder, jag fick hjälp med ett gjutstycke en gång, där purrades ytan hela tiden under svetsning för att inga oönskade spänningar skulle uppstå.

Är det samma vid annan bearbetning också? kan vissa material bli bättre av svarvning lr fräsning vid särskilda temperaturer?

Sedan är det väl skillnad på nedkylning också, skall det svalna av långsamt eller skall det kylas i ex olja bara på vissa områden osv.
Jag är helt ointresserad av svärd, trots detta fastnade jag för ett tag sedan på Youtube och tittade på hur de smidde/kylde svärdsblad för bästa hållbarhet.


Materialbearbetning är helt klart ganska fascinerande :D
Har också kollat på dom där filmerna på folk som gör egna knivar å svärd... Har även jobbat på en firma som råkade ut för lösdrivande folk som höll på med "slipa/härda" verktyg... tattarna lykades härda bladet på en vanlig mora kniv med plasthandtag så hårt att dom slog märken i skruvstädet med den utan å göra märken i eggen..
Jens Hedlund.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Hur många % mer hållbarthet får man i metall av olika me

Inlägg av Xuri »

kom på att jag har bilder från när jag var i danmark hos en kund där ackumulatortanken hade smällt..
därför man inte ska tillverka sånna här grejer själv... men jag är ändå nyfiken :hihi:

tanken som ni ser är jävligt maffig i godset , speciell rostfri legering..... å har en volym på ca 2 liter vatten, men de är även komprimerat ca 12 %...

Gavlen på ackutanken har slagit hål i 4mm plåt.. som ni ser har de smällt rejält, alla svetsarna är spruckna, rören avklippta osv..
Bild
Bild
Bild
Jens Hedlund.
Skriv svar