Bes av corvette

Tjata om vad som helst .
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Bes av corvette

Inlägg av Jonas T »

Hejsan!

Undrar om någon här kan ge lite vägledning ang bes av en "nyare" bil.


Har blivit erbjuden att köpa en Corvette 84"med skuren motor. Den har ju som orginal en TBI-insprutning (cross-fire) och har knappast ngt överskott på hästkrafter. (då man provåkt den innan motorskottet så blev man faktiskt överraskad över hur slött den gick [-( ) Tanken är då att om man bygger en ny maskin med lite mer accelerationsambition och använder ett eftermarknadssprut som styr både tändning och bränsle (råkar ha ett sådant med 8 spridardrivar)! Hur ställer sig då biltillsynet till detta? Tror att det sitter cattar på bilen så dessa får väl troligen behållas (kanske tillfälligt i allafall)

Är det kalla handen direkt på sbp :smt076 eller kan det slinka igenom?

Kom gärna med åsikter, har sökt lite här och var på detta men inte hittat ngt liknande exempel.

MVH Jonas
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

När det gäller eftermarknads-sprut tror jag inte dom märker det alls, speciellt inte om du gömt det bra, t.ex om du lyckas använda originalkabelhärvan. Dom kan väl bli lite misstänksamma om det ligger färggranna kablar överallt som är egenhändigt eltejpade här och var :)
Men lagen säger att du inte får ändra på motorn, den är för ny.. men jag tror knappast att den blir mindre miljövänlig med ett bra mappat eftermarknadssprut.
När det gäller katalysatorer, beroende på hur du ser det så är det inte så dyrt om du bygger själv (http://www.katalysatorteknik.com/) men annars tror jag det går att gå förbi med tanke på att bilen är så gammal (1984) och lagen dikterar att det är krav först 1989. Om jag inte minns fel så måste bilar tillverkade före 1989 med katalysator ändå ha det.. men jag kan ha fel.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar