Korvmojjar och Bränt Gummi: Del 9 - Para-Normalt

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Sköna historier som livar upp dagarna.

Jag gillar dock inte hans polare Conny, han verkar skum...

//Conny
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Precis, jag litar inte heller på folk som heter Conny... :?
Användarvisningsbild
Fredrik Forsberg
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Fredrik Forsberg »

MEEEEEEEEEEEEEER :D :!: :!: :!:
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Bahahahaha!!! :lol: :twisted:

Det e nästan skrämmande likt verkligheten, kommer ihåg för några år sen när det drog förbi en s**b 9k turbo som pös utanför skolan ( -02 kanske)
varpå en kille längre bort undrar om man behöver turbo för att de ska pysa..

Vill se en DEL 3 nu!! :wink:
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Del 3 påbörjad :) Kan avslöja att Fille bygger räserbil tillsammans med sitt crew, men saker går inte som dom har tänkt sig... :wink:
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

hehe så jävla stenhårt! :D
längtar tills del3 kommer :P
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

det va faktsikt en kille jag känner som är "bilintresserad" som för ett tag sen frågade om jag kunde montera dumpventil på hans bil. :P förklarade lite snabbt för honom att det är bra onödigt, bättre att köpa fler dekaler då :P
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: tor jan 26, 2006 3:48 pm
Ort: Boden

Inlägg av Fagervall »

klockrena berättelser, kan tänka mig att det är just så det kan gå till hos vissa ungdomar
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Johan Fahlgren »

som sagt, klockrena historier! fler vill vi ha :D

dock lite skrämmande att man får sånna frågor ibland..

"behöver man turbo för å kunna ha dumpventil(eller pys brukar dom säga) eller kan jag ha en på min GL också?"

"min 740 är lite trimmad, jag har öppet luftfilter och borttagen bakre dämpare, hur många hästar kan jag ha?"

sånt hör man skrämmande ofta, av folk som påstår sig vara bilintresserade :roll: :wink:

har ni aldrig hört nån säga "Volvo 940 lättVIKTSturbo" :?:
svårt att inte flina då :wink:
Old volvos never die, they just go faster!
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Del 3: Fille bygger räserbil.

Livet lekte för Stor-Ulrik. Efter "vinsten" mot Fille och hans numera utbrända 760 hade hans roll som byns värsta räser stärkts ännu mer, även om hela fronten på 142:an hade ryckts dän då han bogserade bort den från en mörk och öde skogsväg efter en äventyrlig flykt från snuten, på bakfälgarna... Men Stor-Ulrik var inte en sån som var direkt finkänslig med saker, så han hade släpat hem 140-liket bakom farsans traktor och var nu i full färd med att rost- och krocklaga fronten. Lite överbliven plåt dithäftad med pinne, spackel, riktning med snickarhammare, mer spackel och lite slip samt Stor-Ulriks favoritfärg Volvo BM röd maskinprimer så såg det gamla aset inte så efterblivet ut längre. Och när han ändå höll på så kapade han av 3.5 varv fjädrar runtom för det där tuffa stuket. Sådär! 142:an mådde, likt sin ägare, bättre än någonsin.

Men hur gick det för Fille...? Blir det något räserbygge...?

Jadå klart som fan att det blir det! Efter nederlaget (som numera var vida känt) mot Stor-Ulrik hade han genast börjat skissa på en riktig killer. Något som skulle bli så grymt att han garanterat skulle bli kung vid korvmojjen igen...Problemet var bara att Fille inte hade någon bil, kunskap, erfarenhet eller verktyg. Men sånt tyckte Fille att man kunde lära sig medans man bygger, så svårt kan det väl ändå inte vara!? Så Fille samlade sitt crew bestående utav Kleptoman-Conny, Pungen, Pungens lillebror Lill-Pungen, Snusmumriken samt GrinOlle, som led av våldsam psykisk instabilitet om man kallade honom just för GrinOlle...

Samtliga var väl ungefär lika dumma i huvudet och kunde ungefär lika lite om bilar och motorer, men dumpventilsljud det bannemig kunde dom härma! Timtal kunde ägnas i "Dumparnas" högkvarter (Filles garage, som var ungefär lika stort som en 740) åt att härma olika dumpljud.

Nåja, steg 1 i projekt Räser var att införskaffa en bil. Fille visste precis vad grundplåten skulle bli: Hans morsas Nissan Micra -87! På "Att Göra" listan stog det bla:"konvirtera te bakjulsdriffft, byggga turbo me wästgejt, köpa 250mm öpen dumpväntil, NOsssSSS, fläjms dekaler från hobex, 5.5 tums avgasssystteem, japps dämpare".

Så vad göra nu? Ingen visste ju direkt vad som krävdes för att bygga om en Nissan Micra till bakhjulsdrift med 700hk, men de visste att de behövde delar! Problemet var ju bara att delar var så dyrt konstanterade Fille efter att han återigen hade gett sig ut på det mytomspunna Internet på jakt efter information, men den här gången avstod han dock från att regga sig på diverse forum och hota moderatorer med spö om dom bannade honom.

Kleptoman-Conny hade däremot en lösning på problemet förklarade han inför gruppen. Han visste minsann en kille som hade mängder av motordelar, bakaxlar, turbos och annat smått och gått liggandes som han nog kunde sälja till vrakpris. Fille undrade dock varför de prompt var tvungna att hämta alla delar klockan 02.30 mitt i natten ute på en gård i ödemarken, men Conny förklarade att han skulle betala killen senare och att han bara råkade veta hur man dyrkade upp låset till hans garage. Nåja, diverse 240 skräp lastades på på Connys fina VW Transporter diesel som han hade "lånat" i grannkommunen. Problemen började när Conny insåg att de knappt hade någon diesel i tanken...

Stor-Ulrik vaknade med ett ryck, vafan var det för det röster han hörde bortåt dieseltanken te? Det tog inte lång stund innan han insåg att det var dieseltjyvande tattarjävlar i farten igen och det var ju lagom kul. Så Stor-Ulrik, som förövrigt vägde runt 130kg till större delen muskler och var drygt 2m lång, gjorde naturligtvis något åt saken.

"Men vafaaaan Conny det här är ju Stor-Ulriks gård!" väste Fille åt Conny som var i full färd med att knipsa upp låset till dieselpumpen. Conny brydde sig inte ett skit. Fille däremot höll på att skita på sig utav rädsla, att sno något från Stor-Ulrik var bland det osmartaste man kunde göra i trakten. Conny hann få i runt fem liter diesel innan de såg vad de hade fruktat mest, en förbannad Stor-Ulrik springandes över gårdsplanen beväpnad med slägga, vrålandes något oidentiferbart om "dieseltjyvshelveten"... Fille och hans crew insåg att det kanske inte var så smart att stanna kvar, så samtliga tryckte in sig i Transportern och hann 2.5m innan bilen blev ramsne av Stor-Ulriks slägga. Men de fortsatte ändå.

I rent raseri rusade Stor-Ulrik bort till maskinhallen och startade upp 142:an, nu j*vlar skulle det jagas dieseltjyvar! Efter en händelserik jakt på några mil över grusvägar och åkrar så bluddrade Stor-Ulriks fina B20TIC till och krävde lite mer soppa ifall det skulle jagas fler dieseltjyvar. Så Stor-Ulrik gick hem genom sommarnatten svärandes för sig själv, han visste nog vad det var för miffon som hade försökt sno hans fina diesel...

I Transportern däremot var stämningen på topp, de levde ju! "Dumparna" tog sig hem till Filles garage och började bygga räserbil med en gång. Eller ja försökte... Fille började med att svetsa ihop sin lillesyrras gungställning så att de hade en motorlyft. Motor/låda lyftes ur, bilen vältes upp på sniskan på ett par gamla däck och Pungen började kapa...Och uj vad han kapade, snart var det ingenting av den gamla Micran kvar. Filles morsa blev mindre glad däremot.

Därefter uträttade Fille och hans crew så enormt stora mängder ful- och bonnmek att det borde vara spöstraff på det. En äcklig bakvagn byggdes ihop utav skrot, efter lite mer kap och svets satt där också en äcklig gammal B21+ en M46 samt en 1030 bakaxel i Micran, allt var totalt felbyggt, snett och inte direkt säkert. Fast den gick hyffsat fort rakt fram iallefall...Nu skulle det rejsas! Att de överhuvudtaget hade fått ihop allting och fått det att fungera var nog GrinOlles förtjänst, han hade ju faktiskt gått en halv termin på fordon och jobbade på skroten.

Fast Fille bekymmrades över att bilen inte hade något fränt dumpljud, det var ju liksom därför han hade börjat bygga!
Men sen kom han på att han faktiskt hade en utbränd 760 TIC framför garaget! Grenrör med turbo plockades raskt av och bultades dit på B21:an, lite fix med dammsugarslangar, oljeanslutningar, plastic padding i förgasarn, rör och diverse annat skrot så hade de faktiskt en halvt om halvt levande turbomotor! Under ceremoniella former monterades också den jättedyra, enorma, öppna dumpventil som gänget hade sparat ihop till. När den äckelmotorn senare startades så (förutom att den gick som en påse skit) dumpade den så mycket att lyckan i garaget var obeskrivbar. De hade gjort det!

Så Fille hoppade helt enkelt i Micran och hasade ner till korvmojjen för att återigen utmana Stor-Ulrik. Fille bad till Gud att Stor-Ulrik inte skulle känna igen honom sedan det misslyckade dieselstöldsförsöket, och de andra ville inte ens vara i närheten.
Fille tog sig tillslut fram till korvmojjen där Stor-Ulrik som vanligt tog sig en hamburgare efter dagens hårda arbete som bonnadräng, självklart med 142:an som bruksbil trots att den drog drygt två liter per mil och hade komfort som...Eller ja, det fanns ingen komfort. Förutom att det fulbygge som Fille färdades i väckte uppmärksamhet så var det nu större efterfrågan på ett slutgiltigt rejs större än någonsin, så rejs skulle det bli, på natten av naturliga skäl.

Stor-Ulrik blev faktiskt lite orolig över Filles kreation. Även om aset var totalt felbyggt så var det ju ändå låg vikt och stor motor som gällde, bäst att tunea B20in lite till tänkte Stor-Ulrik och styrde kosan mot hemgården.
Och tuneas gjorde det, Stor-Ulrik ställde upp laddtrycket någon atmosfär sådär och dopade förgasarna lite mer, nu skulle segern garanterat bli hans!

Så blev det då dags...För det slutgiltiga räjset mellan Stor-Ulrik och Fille. Bonnläpp versus Kepspöjk. De båda underliga bilarna ställdes upp på en öde raksträcka ute i skogen. Däckvärmningen blev dock som vanligt, Fille fes igång vänsterhjulet den här gången med hade återigen fått tag i en rutten bakaxel så han slutade tvärt. Stor-Ulrik som hade kastat ner så mycket skrot som det bara gick och mökat igen med sin kära gamla pinnsvets i bakaxeln, drog igång en mäktig börnis på tvåan. Den här gången var det dock aningens bättre däck som högst var 10 år gamla...

Spänningen var olidlig när det började dra ihop sig för start, för nu var det faktiskt jämnt! 3...2...1. Starten gick. Fille fick faktiskt en hygglig start och fes iväg ganska kvickt. Stor-Ulrik väntade någon sekund tills laddtrycket hade hoppat upp till rätt sjuka nivåer, och dumpade därefter kopplingen...

Ett domedagsvrål, spinnande bakdäck och han var iväg. Han tog in på Fille ganska snabbt ända tills det sa PANG och resterna utav en vevstake sköts ut först genom motorblocket, därefter innerskärmen, punkterade Stor-Ulriks högra framdäck och orsakade rätt stora mängder rökutveckling i motorutrymmet. Fille kom ihåg hur glad han blev över det, sen så kom han inte ihåg särskilt mycket mer från den dagen då han lyckades köra in i en riktigt äcklig grop i vägen. Det resulterade i att den klent ihopsvetsade bakvagnen gav upp, likaså växellådsfästet och motorfästena.
När ambulansen kom så låg drivlinan utspridd ca. 150m bort ifrån Micran som hade voltat X antal varv och lagt sig i diket. Att Fille överlevde utan men för livet var ett smärre mirakel.

Hur gick det för Stor-Ulrik då? Jo han bogserade naturligtvis bort fjortontvåan återigen med farsans traktor och började skissa på en ny motor och nya äventyr...

To Be Contuined...
Senast redigerad av Glufsen den sön feb 25, 2007 7:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bra som vanligt, men det behövs fan en del 4 när nån lär Stor-Ulrik laga rost ordentligt. :evil:
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: tor jan 26, 2006 3:48 pm
Ort: Boden

Inlägg av Fagervall »

Härligt att få läsa del 3, nu väntar man redan på 4:an
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

kanon bra :hihi: borde nästan vara krav på att läsa detta innan man registrerar sig. (trött på alla bara ca500hk :? )
Användarvisningsbild
Fredrik Forsberg
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Fredrik Forsberg »

Underbart 8)
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Inlägg av DanielW »

Fan va bra, längtar efter nästa del :D
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Skriv svar