Sida 1 av 1
Framvagn på amazonen
Postat: sön maj 13, 2007 7:57 pm
av Fagervall
Nån som har tips på hur man skall bygga en bra framvagn till amazonen? Vad jag läst på forumet, verkar det vara knepigt att få dit en 164 framvagn. Jag har tänkt lägga i en B30A i min amma, men då måste jag byta framvagn drivlina och bakvagn för att få den besiktad som ombyggt fordon, annars är det för mycket vridmoment fäör amazonen.
Postat: sön maj 13, 2007 8:02 pm
av Walle
Smeta dit en 140 framvagn, det är inte allt för mycket jobb med det. Och sen ev värre belägg och skivor om det inte är tillräckligt för sbp.
Postat: sön maj 13, 2007 8:19 pm
av Cpt Tuttle
Frågan är vad som egentligen blir bättre med en 140-framvagn... Eller 164 för den delen, det är ju ingen större skillnad mellan dem... Kan ju inte se nåt som ökar bilens vridmomentstålighet med ett sådant byte, men reglerna är ju dock lite som de är ibland...

Postat: mån maj 14, 2007 9:54 am
av therealpinto
Det är inte bara vridet utan även axeltrycket det handlar om. För vridets skull är det viktigare att byta bakaxel...
/Gustaf
Postat: mån maj 14, 2007 10:17 am
av Cpt Tuttle
Det kan jag däremot hålla med om... Vad är original framaxeltryck ungefär på en Amazon, och hur mycket får det ökas? Och är en 164-axel egentligen så mycket stadigare, eller är det bara Volvos nuffror som ställer till det?
Gör som amerikanerna, bygg en 40-tals fullsize med bigblock och Ford Pinto-framvagn i stället.

Postat: mån maj 14, 2007 12:41 pm
av therealpinto
Axeltryck Amazon 750 kg, 140 750 kg (800kg from 1971), 164 820 kg (900kg from 1971).
/Gustaf
Postat: mån maj 14, 2007 5:05 pm
av Fagervall
ja en 140 framvagn är väl lättare att gräva upp, än en 164 axel. Vi får se vad det blir av det hela. Hur svårt är det att bygga om helt och hållet, typ byta rambalkarna mot nåt grövre, och staga dem i a-stolpen, som man sett på vissa bilar.
Postat: mån maj 14, 2007 7:28 pm
av Rogge
om man inte måste hålla sig till volvo.. så finns ju opel commodore, som det går att regga med V8, så de måste ju få ha ett bra axeltryck, o om jag inte är helt fel på det, så är det väl kuggstångsstyrning på dom?
Postat: tis maj 15, 2007 8:20 am
av Cpt Tuttle
De har snäcka, och dessutom sitter den bakom axeln vilket kan bli trångt med Volvomotorn och dess tråg, dessutom TROR (men är inte säker) jag att den är i bredaste laget för Amazonen. Dessutom svår att hitta idag.

Men skänk gärna en åt mig om du hittar den.

Postat: tis maj 15, 2007 5:42 pm
av Fagervall
inga opeldelar i min bil, det blir volvo framvagn, 140 eller 160, det jag hittar först.