Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 13, 2017 4:29 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 232 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis mar 25, 2008 8:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4265
Ort: MantorpPark
Tjena,
ja har lite funderingar på hur tjockt man ska isolera väggar & tak om man ska bygga garage?
De ska ligga i mellan/södra sverige och ja har inte tänkt hålla mer än 5-15 grader på vintern med en luftvärmepump men självklart ha möjlighet att hålla 20 grader om man ska jobba mycket några dagar också utan problem.
Inget krav på +20 inne vid -20 ute alltså, man orkar inte skruva jämt..
de blir ca 80 kvadrat & ja har tänkt mig en så liten luftvärmepump jag får tag på.
Är även intresserad av hur man ska isolera plattan, vissa lägger bara cellplast som en ram runt plattan och 10cm tjock medans vissa gjuter 20cm med betong i botten sedan cellplast & sedan betong igen.
Det sista känns overkill i mitt fall, möjligen att man lägger cellplast under hela men jag läste om att det kan vara fördel utan för man får lite värme från marken, kan det stämma?
Hur tjock cellplast är rekommenderat?

Ös på me tips bara!
MVH

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Senast redigerad av larsat fre okt 14, 2011 8:00 pm, redigerad totalt 8 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 25, 2008 8:32 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Inlägg: 1540
Ort: Torestorp
Larsat,

Är själv i garagetankarna, ska isolera och bygga ut min gamla maskinhall.

Jag kommer satsa på 120mm mineralull i väggarna och 195mm i taket.

Eftersom det är klassat som en ekonomibyggnad i mitt fall (jordbruksfastighet), så måste det vara b60-klassat. Dvs. dubbelgips eller råspont och enkelgips (finns fler alternativ också...) och minst 95mm stenull eller 120mm mineralull. Mineralullen är billigare i förhållande till isolervärdet, så 120mm mineralull är vettigast i min mening.

195mm i taket eftersom 60% av värmen går ut just där så är det värt att lägga lite tjockare där.

Vad gäller bottenplattan så ska det ju vara hiskeligt tjockt med cellplast numera, men ska man inte ha golvvärme så är det nog inte befogat att ha mer än 100mm, själv har jag ingenting och mina polare har varmgarage utan isolering i plattan och det funkar kanon.

finns ett ganska gediget forum för sådant här också.
http://www.byggahus.se/forum/

//SM

_________________
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 25, 2008 9:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6108
Ort: Linköping
Jag körde 20cm cellplast under plattan på 10cm singel.
Sedan vattenburen golvvärme i plattan och klinkers på alltihop.

35cm stenull i tak och 15 resp. 20cm i väggarna lite beroende på konstruktionen.

Har 18-20grader oberoende av temp ute :thumbright:

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 25, 2008 9:44 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4265
Ort: MantorpPark
ok, tack för länken marmander där kan man nog läsa länge..
det var nog nått liknande som jag tänkt mig ang väggar & tak.

plattan vet jag inte men det verkar ju som de flesta rekommenderar minst 10cm cellplast under även om man inte ska ha golvvärme och det tjänar man nog igen emot värmeförlust, mer än så vet jag inte om de är nån vits?
läste att man bör lägga dubbla lager ifall några plattor glider isär, vilket innebär att man kan lägga dubbla 20, 30, 50, 70 eller 100, eller t.ex. 30+50

20cm skulle kosta 6000 spänn mer än 10cm och det lär ju ta typ 10 år att tjäna in den kostnaden i elförbrukning.

hittade detta citatet:
Citera:
Läste nånstans att 50mm isolering hade 65% förluster genom plattan och 300mm skulle ha 35%. Låter som en liten sänkning för många ggr extra isolering.


förstår inte redigt innebörden, kan det menas att en oisolerad platta har 100% förluster?

isåfall har man ju sänkt förlusterna med 1/3 bara mer 50mm isolering.

av det lilla man läst nu lutar de väll åt dessa 3 alternativ:
30+30 = 60
30 + 50 = 80
50 + 50 = 100

som du säger marmander så funkar det säkert skitbra helt utan isolering, det är väll mer en fråga om hur mycket el man kan tjäna in sen på att ha cellplast jämfört med vad det kostar, jag tror att 60mm är lönsamt på sikt men sen vetifan.

någon mer som har erfarenheter av detta?

j björk
det var väl tilltagna mått du hade, känns lite overkill för mitt bygge.
har du gjutit din platta själv eller vem gjorde det?

tackar för hjälpen

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 26, 2008 1:14 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 31, 2006 4:09 pm
Inlägg: 103
Ser att du fått några goa råd redan.Spara inte in på markisoleringen,även om du inte ska ha vatten buren golv värme.Men å andra sidan lägg ned golvslinger när du ändå gjuter betong.Garaget blir mera värt om det är gjort vid en eventuell försäljning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 26, 2008 6:38 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4265
Ort: MantorpPark
är mycket tveksam till detta med golvvärme, dels för jag aldrig någonsin i hela mitt liv tror jag legat på golvet mer än kanske nån minut, annars ligger jag på "hora"
sedan finns det ju inga garantier för att golvvärmeslangen man lägger skulle hålla nån viss tid som jag förstått det, den kanske spricker om 10-20 år, har man dessutom inte använt den då så känns det ju helt meningslöst så det kan jag nog säga direkt att nån slang blir det inte.

jag har dels ett kallgarage & dels ett varmgarage idag, jag tror inte varmgaraget har isolerad platta men det är källargarage och det kan nog vara motsvarande eftersom det får lite jordvärme.
det är inga som hellst problem att vistas i det garaget året runt, ingenting rostar trots att det är lite småfuktigt i luften.

jag har heller inga större problem att vistas i kallgaraget så länge det är 10 grader eller varmare, men ska jag jobba har jag tänkt dra uppåt 15, sen jobbar man sig ju varm.
det tråkiga är att allt rostar i fuktiga kalla garage, de är mest det jag vill ha bort, plus att jag vill inte hyra garage längre, jag vill bygga som jag själv vill.

som jag skrev innan så tror jag att 6cm isolering är bra, kanske 10 är ännu bättre men sen tror jag inte man tjänar igen kostnaden mot den lilla högre elförbrukningen man får?
är det nån som har mer fakta ang detta så visa gärna upp den isåfall.

jag såg en jämförelse mellan 300mm & 200mm och det handlade om 4kwh per kvadrat & år tror jag i vinnst. i detta fallet alltså kanske 25 spänn i månaden.
och jag skulle gissa med faktan ovan att det kan vara nå liknande mellan 5cm till 20cm eftersom det ger mer att lägga 5 än att öka från 5 till 20, 20 till 30 ger nästan ingen ökning alls.
möjligtvis då att man ska lägga dubbla 50mm lager = 100mm :roll:
mvh

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 26, 2008 5:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4265
Ort: MantorpPark
marmander detta du pratar om:
Eftersom det är klassat som en ekonomibyggnad i mitt fall (jordbruksfastighet), så måste det vara b60-klassat
kan du berätta lite mer om detta med klasser? jag fick höra idag att om garaget tillhör bostadshus så måste man ha nå viss tjocklek på kantisolering & de var till att specialbeställa sådana och svindyra var dom
de låter ju galet

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 26, 2008 5:57 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
har inte läst hela tråden men...

det beror nog mycke på var man lägger ribban?

i mitt garage så är det ca 25cm cutterspån isolerat i väggarna och ca 40cm i taket och det fungerar rätt bra.(nästan eller gratis :thumbright: )

golvet är inte issolerat heller men jag har grävt ned en 60cm hög X 5cm tjock frigolit skiva utanför sulan.

som du säger så värmer marken lite om man inte har så varmt i garaget, golvet lär inte bli kallare än +5 grader och om du kör pumpen på tids timer så håller golvet grund temp även om du inte är där på ett par dagar utan pump.

du kan väll köra olika temp olika tider på luft pumpen då kommer det inte gå specielt mycke el än om man inte har bäst isolerat.

det är en stor skilnad att hålla typ 12grader på dagtid i ett garage och 21grader dygnet runt i ett hus.

jag skulle ställa timern så att pumpen går ca 1 tim före du kommer till garaget sen kan du nog stänga av den då du kommer då lysen, folk och maskiner håller uppe tempen.

jag kan lämna mitt garage utan värme på i säkert 2veckor då det är -20 ute utan att nått fryser, golvet och betong väggarna värmer.

man måste ju ha pengar över till speedparts också :wink:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 26, 2008 7:38 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4265
Ort: MantorpPark
jag har oxå fått tips om att inte insolera nå speciellt under plattan utan bara i kanterna, och det ska tydligen finnas specifika regler för detta numera, tydligen ändrat nyligen..
återkommer med besked ang. detta, men det lät som det skulle bli en dyr historia eftersom man var tvungen att beställa nå speciella kantelement.
annars tror jag det kan vara fördel att inte isolera i mitten på plattan, så länge man har bra väggar & tak så lär de ändå inte göra nått om tempen sjunker sålänge de inte blir massa minusgrader..
de enda man blir sur på e alla j-la regler..:(

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 26, 2008 10:39 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Inlägg: 1054
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK
795 kr för en jusste skoteroverall på Granngården å så e det ba å snåla på isoleringen! :thumbright:

_________________
har inga roliga bilar!;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 27, 2008 9:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6108
Ort: Linköping
Problemet är ju inte i första hand att hålla kroppen varm när man skruvar, utan händerna.

Fy fan för kalla grejer och verktyg..

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 28, 2008 12:44 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Inlägg: 744
Ort: Skellefteå
ska du göra det här , så gör det ordentliget så du inte ångrar dig senare och halvfryser om händerna i garaget, du skall ju förhoppningsvis ha det i en herrans massa år! är det bara jag som tappar sugen på att grejja med bilen då det ligger en massa kalla skitiga verktyg överallt?

när jag jobbade med å göra grunder till hus så la vi 30-40 markisolering och sen 10 cm betong på det, men det är ju till ett hus..där man går utan skor.. kör på 10 cm du och gjut 10.. sen 15-20 i väggarna och fläska på lite i taket som sagt!

så skulle jag ha gjort iaf, även om jag nog hade övervägt vattenburen golvvärme..torrt och fint golv jämt, även om man kört in en blöt bil, så slipper man ligga och skruva å jävlas på ett kallt blött golv :!:

_________________
Old volvos never die, they just go faster!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 28, 2008 6:15 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Inlägg: 4265
Ort: MantorpPark
dels så börjar klimatet ändras här nere, i vinter har vi inte haft nån tjäle över huvudtaget, ingen is på sjöarna
dels som sagt ligger jag aldrig direkt på golvet.
jag har heller aldrig mina verktyg på golvet :)
så för min del är jag nog nöjd med 10cm platta och ev lite isolering i kanterna och ev. under, vi får dock se var de slutar nu eftersom man verkar få rätta sig efter BBR boverkets bygg regler, och jag har inte hunnit kolla exakt vad som står där, men mycket ska dom bestämma iaf.
jag har fått lite kontakter via j björk som jag träffat sen tidigare och detta rör sig om ett område i närheten, mer kan jag gå ut med ikväll,
och detta kommer nog lösa sig på ett bra sätt hoppas jag.
lär väll bli en byggartråd istället sen tänkte jag.
tackar för hjälpen ni som skrivit iaf! MVH larsat

_________________
http://www.powerx3m.se
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=17&t=22491


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 28, 2008 7:47 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
gör man allt från grunden så isolerar man plattan .

om man vill trixa till det så lägg in lite värme slingor i plattan när du liks håller på så kan du bygga en solfångare på taket och acumilera lite värme i plattan. kan va ett bra koplement med luft pumpen.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 28, 2008 12:57 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Inlägg: 896
Ort: Kalmar
Solvärme funkar skitbra.. hade på förra jobbet och under vintern (här nere ca -8) så höll varmvattnet ca 40 grader utan elen.. detta under gynsamma förhållanden..

dvs soligt :hihi:

Ska man vara lite snikig så tar man ett gamalt vattenelement och målar svart å kastar upp på taket.. och en aerotemper inne.. funkar rätt bra de med.. :thumbright:

_________________
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 232 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010