Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tackar för länktipsen, jag tror inte det blir någon vattenburen golvvärme iaf utan kan nog utesluta det nu.
jag måste jämföra med de garage jag har idag och prioritera bort de mest negativa sakerna i första hand, och då ligger golvvärme så långt ner på listan att jag får klara mig utan det.
ska träffa en duktig kille på onsdag och prata igenom lite olika alternativ till byggen.

jag börjar dock fundera på formen på garaget igen.. om det finns någon annan lämplig lösning osv.. det är svårt!
självklart vill man bygga så stort man kan men med de begränsningar man har både regelmässigt & ekonomiskt..
så vi får se i veckan om jag kan komma fram till något vettigt
det alternativ jag funderar mest på är:
hyffsat rymligt 2 bils garage på ca 80 kvadrat, plats för motorcyklar
eller
3 bils garage på ca 105-115 kvadrat, lite mer trångt men med möjlighet till ett sliprum + en lackbox och loft på 50 kvadrat ovanför, samt billyft.

känns som ganska naturligt att satsa på det senare alternativet då det medför så många fördelar.

sedan får man hoppas bygglovet går igenom.. :roll:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Tjena, de har hänt en del sen sist.
Rivningslov har jag fått, bygglov behövdes slutligen inte då kommunen tolkade mitt ärende som mindre ombyggnad av befintlig byggnad, trots att jag ska riva & bygga helt nytt, men i stort sett på samma plats, så är kanonnöjd :)
Det enda jag väntar på just nu är tillstånd till infart/utfart av vägverket vilket lär dröja till september pga semester.
Har rivit det minsta av de 3 hus som fanns på tomten, håller på med det största som också ska bort och ersättas av garaget.
Fortsätter imorn, har semester.

En bild från idag:
Bild

MVH larsat
Användarvisningsbild
loffe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: ons jun 06, 2007 7:18 pm

Inlägg av loffe »

Du skulle juh haft en vedpanna i garaget ser ju jag. :)

Kul att kommunen vars å medgörlig.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Dags för en update igen kanske.. så här såg det ut innan jag börja riva de 2 hus som ska bort, det till vänster är borta och det till höger är på väg ner och där ska garaget stå sedan..
Bild

Har kört bort en massa bröte till sopptippen, tror de har blivit 9 lass rivmaterial & 4 lass ris, tur att man har folk som hjälper till! :thumbright:
Bild

Ang. vedpanna så har jag själv insett att det blir nog ett måste för att bli av med dels allt vettigt rivningsmaterial plus att jag tar nog ner 3-4 st riktigt stora lönnar på baksidan nu när jag har tillfälle då det inte finns hus ivägen :) Det kommer bli ved för några år framöver.

Rensat upp en hel del på baksidan för att få plats med kommande friggebod. Sparat runt 1000 takpannor från husen som är till salu.
Bild

Sen kanske man ska avslöja läget/den största anledningen till att jag köpte tomten från början, nämligen denna:
Bild
Bild

Med detta runt knuten blir det nog trevligt 8) Nån som känner igen sig?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det ser bra ut, rätt kul att bygga själv också :thumbright:
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Inte för att uppmuntra till dumheter på något vis men hur nära tätbebyggt område är det egentligen?

Jag bygger själv hus för tillfället, i "glesbygd", och från vårt förhandsbesked till bygglov så ändrades planerna från 1,5 plans hus med fristående dubbelgarage till enplansvilla med inbyggt garage. Markytan använd gick från 130+80 till ca 280m2.
Inte en reaktion eller kommentar. Bara ett Jajjemensan, bygg på.
På vår självklara fråga om inte ändringen spelade någon roll så fick jag svaret att jag inte bodde i centrala Göteborg. Så länge grannarna var nöjda=bygg på! Du bor på landet nu...
Ehhh... Jaha.. :shock:

Om det var jordbruksfastighet får du väl bygga maskinhall. Svågerns maskinhall är misstänkt likt ett garage. :roll:
När "svärfar" satt och snackade med dem på kommunen så sa han ju maskinhall och gubben nickade och sa garage och garvade. Bygg på!
Vet inte maxstorlek på en maskinhall men om du ska få in en skördetröska så måste den ju få vara ganska stor iaf.
Mitt tips är väl att snacka ihop sig med alla inblandade. Är man kompis med grannar och kommunfolk så går det mesta.
IAF är det så i min nya hemkommun. :lol:

Ang vedeldning, du ska ju inte bo i garaget nu då kanske men då man bygger in pannrummet i bostadshuset så ska det till slussar med självstängande dörrar. Något som de inte upplyser om när de ger dig bygglovet. Det säger sotaren till om när huset är så gott som klart. Jag hade ju möjlighet att ändra utan att det hände mer än att jag tappade mitt däckhörn.
En bekant fick bygga in slussen i sitt lilla pannrum som därmed minskade med ytterligare 2 m2. Trångt är förnamnet.

Gillar din ide med "byggtråd". Då man inte har tid att fylla på med ny info i bilbyggartråden så hade man ju kunnat fylla på i hustråden. :hihi:

Har golvvärme i garaget. Golv 100+100+? (kommer inte ihåg, 50 eller 100 kanske) cellplast på en ordentlig makadam och sand/smågrus bädd. Väggar 170 + 45, taket 450-500 lösull. Om jag minns rätt... Det är samma som resten av huset iaf.
Total golvyta ca 52 m2 i garaget. Och nej boytan är inte 230m2... :wink:
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Tomten ligger utanför tätbebyggt område men har världens drömläge tycker jag själv, känns bara bättre & bättre ju mer man är där, kommer bli sjukt bra på sikt, och ja reglerna är väldigt defusa, det verkar gå ganska lätt att få bygga nästan vad man vill, men det kostar ju pengar också att bygga,
så jag bestämde mig för att 92,4m^2 (13,2m långt, 7m brett) blev ganska lagom, kommer bli öppen hall de första 7,2 metrarna, sedan 2 mindre garage innanför med gångbart loft uppepå, dvs 6x7 meter = 42m^2.
Det ska då gå få in 3 bilar om man vill men kommer troligen bara ha 2st kvar på sikt eller kanske bara en, man hinner inte så mycket som man tror iaf.
Det blir nu troligtvis 200mm isolering i plattan, 120mm i väggarna och 240mm i taket som jag tänkt nu, sen får vi se när man väl ska isolera hur mycket det blir.
Hinner inte stressa ihop garaget iår nu så vi tänkte gjuta plattan i höst och låta den stå över vintern så kan man planera lite bättre och börja bygga tidigt i vår istället så är det färdigt till sommarn.
Ska istället upp med en friggebod på 15m^2 innan vintern och en ordentlig in/utfart.
Imorn blir det att jobba vidare :thumbright:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Det blir fint som snus det där! :)
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Det låter trevligt som bara den. :thumbright:

Friggeboden, är den att bo i då?
larsat skrev:Tomten ligger utanför tätbebyggt område men har världens drömläge tycker jag själv, känns bara bättre & bättre ju mer man är där, kommer bli sjukt bra på sikt, och ja reglerna är väldigt defusa, det verkar gå ganska lätt att få bygga nästan vad man vill, men det kostar ju pengar också att bygga,
så jag bestämde mig för att 92,4m^2 (13,2m långt, 7m brett) blev ganska lagom, kommer bli öppen hall de första 7,2 metrarna, sedan 2 mindre garage innanför med gångbart loft uppepå, dvs 6x7 meter = 42m^2.
Det ska då gå få in 3 bilar om man vill men kommer troligen bara ha 2st kvar på sikt eller kanske bara en, man hinner inte så mycket som man tror iaf.
Det blir nu troligtvis 200mm isolering i plattan, 120mm i väggarna och 240mm i taket som jag tänkt nu, sen får vi se när man väl ska isolera hur mycket det blir.
Hinner inte stressa ihop garaget iår nu så vi tänkte gjuta plattan i höst och låta den stå över vintern så kan man planera lite bättre och börja bygga tidigt i vår istället så är det färdigt till sommarn.
Ska istället upp med en friggebod på 15m^2 innan vintern och en ordentlig in/utfart.
Imorn blir det att jobba vidare :thumbright:
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja de finns ju el så tänkte man skulle fixa ugn/spis nån micro, brödrost & kyl/frys säng och nå litet bord + skrivbord så överlever man ett bra tag där om man inte orkar åka hem jämt när man skruvar sent nån helg.
lägenheten jag har idag är väll på omkring 15 kvadrat den oxå :D

enda kravet för friggebod är att man har en huvudbyggnad och de lilla taksänkta uppruttna torpet som står på tomten räknas som det än så länge, och där går inte bo, har ingen större lust att bo i garaget heller, de har en tendens att bli dammigt med tiden, sen får man väll bygga riktig bostad senare när man har råd, e aldrig fel med en seriös friggebod i framtiden heller om man ska bygga hus lär man få bo där rätt mycke :)
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck
Inlägg: 446
Blev medlem: mån jan 17, 2005 8:41 pm
Ort: Lödöse / GBG

Inlägg av Lappen »

Sålde min lägenhet förra året och flyttade in hos sambons bror när vi påbörjade bygget.
IOM det så har jag 5 minuters gångväg till huset och uppsikt över det när man är "hemma".

Kan inte annat säga än att det är och har varit guld värt. När man kommer hem kan man äta och lunka ner lite sakteliga till huset och lägga 4-5 timmar utan att behöva fundera på att man grisar ner en bil eller att man skall åka i 20 minuter innan man är hemma = 40 minuter som går åt till att åka bil osv.

Sedan bor man ju "ganska billigt" med. Vi håller vår värd med mat och så brukar vi sno elräkningen. Vedeldat hus så... Ja lite lampor och matlagning. :thumbright:

Det tips eller råd jag kan ge är att vara ett svin mer eller mindre när det kommer till att handla material. Jag tycker jag är ganska skapligt snål men "svärfar" som hjälper oss med bygget har prutat priserna på allting så man nästan skäms att visa sig på bygghandeln.
Se bara till att komma med en lista med allt du skall ha och jämför mellan olika. Och pruta till du skäms och lite till.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Jag känner igen huset lite hehe... har nog åkt där nån gång.
Men de blir sjysst me garage :)
Bygg på o lycka till :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Gurralkpg skrev:Jag känner igen huset lite hehe... har nog åkt där nån gång.
Men de blir sjysst me garage :)
Bygg på o lycka till :thumbright:
jasså bor du i dom trakterna? finns ju ingen ordentlig infart/utfart där nu men de ligger en grusväg in på motsatt sida några meter ifrån min kommande utfart, där går köra in & stå 50 meter in.
ifall du ser man e där får du väll komma in & hälsa
va kör du för bil? rätt många som åker hoj förbi och nån bmw har man sett & lite andra brummande bilar :)
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Har ingen bil än så länge.. är bara i mina yngre dagar hehe (17år)
Men jag har varit mycket o åkt i mantorp... på ett eller annat sätt :roll:
Vem vet nån dag kanske man klampar in :hihi:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

Ett bra tips när man river är att ha mkt kall öl tillhanda då det är farligt att vistas i så dammig miljö med torr strupe och solsken på semester tid! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
Skriv svar