Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

intressanta tips, helt klart
är det någon som vet hur mycket el en cirkulationspump för glykolvatten förbrukar och vad en sådan kostar?
om man ska ha solfångare på taket och sen köra runt vattnet i plattan menar jag.
ska man köra med svartlackade kopparrör på taket isf, eller har ni några tips?
MVH
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

måla du rören med så får du förhoppningsvis ha dem ifred.. lr isolera dem..

en cirkulationspump tar inte många watt.. runt 50w så har du en hyffsat stöddig..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en solfångare som fungerar längre på hösten och tidigare på våren ska va glasad sen en svart plåt på insidan med fast najade rör på som går sick sack över arian under glaset.

på sommaren behöver man inte ha glas men då vill man inte ha värme heller i garaget :)

att köra värmen i golvet (om det är isolerat iallafall) är mer effektivt än att köra det i en luft värmare då arian i golvet hjälper till att värma garaget bättre med lägre delta Temp på vattet = mer effekt sen så bunkrar du värmen i plattan när det är mörkt.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vi får se hur de blir, här är iaf anledningen till garageplaner:

Bild

skrev på köpet igår.

är det ok om man startar en vad händer i garagen tråd eller ska det bara vara bilrelaterat? eller så ändrar jag topic på denna till garagebygge eller dyligt?
Användarvisningsbild
storbäcken
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: tis maj 17, 2005 12:24 pm
Ort: Robertsfors

Inlägg av storbäcken »

Shysst ett taksänkt hus!!!! :hihi:
I´m not picking my nose.. I´m porting my head!!
Bild
Användarvisningsbild
Kronjocke
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: sön dec 31, 2006 4:09 pm

Inlägg av Kronjocke »

Jag lånade en bok på ämnet Solfångare på Bibblan för nått år sen.Där fanns allt från svartmålade gamlavärme element till mera high tech hemma byggen.Samt info om ca 10st köpes.Mycket läsvärd.Tror den hette Bygga Solfångare.
Fastmoving?
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 08, 2006 8:09 pm
Ort: En liten by utanför Piteå

Inlägg av Fastmoving? »

Jag håller ju på med ett garage just nu, bor visserligen i den något svalare norra del av vårat land....

Men specen lite snabbt:
Grund: Prefab L-kantbalk, den är 7cm tjock och har 7cm isolering på insidan.
10cm cellplast under plattan som är 10cm tjock, jag har golvvärme så det ligger 240m vattenrör i betongen...

Vägg: 45+120mm glasull, gipsskivor på insidan.

Innertaket skall isoleras med 30-50cm lösull.

Har under byggets gång kollat priser, och sett att det ofta är små skillnader på tex de olika tjocklekarna på isoleringen.
Så det lönar sig ofta att gå upp en storlek på bla isoleringen osv.

Farsan har en maskinhall som är byggd på liknande sätt, dock har han ingen isolering under plattan. Funkar bättre än jag trodde, men nog föreslår jag ändå att lägga isolering under plattan.

Det där med solfångare är ingen dum idé, ett tips är att bygga en acktank som lagrar värmen och även värmer upp varmvatten, är ju rätt fint att kunna vaska av sig innan man går in från garaget.
Kör:
-97 Volvo v90

-88 Volvo 740GL
Orginal...nä.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

min tanke har hela tiden varit att varken ha vatten eller avlopp, jag har möjlighet att dra in bevattning på tomten och kan sätta detta utanför garaget men får inte dra in det i garaget pga regler och bestämmelser och ser då ingen anledning till att ha något avlopp
skulle jag köra in en snöig bil så den tinar av, (vilket bara gör att dom rostar mer) så får jag helt enkelt soppa ut vattnet genom porten.
så har jag gjort förr, och tanken med garaget e att bara få det lite bättre än jag har det idag, till samma pris, fast slippa betala hyra utan betala lån istället.

OM jag i framtiden bygger bostad på tomten kommer det bli dricksvatten och avlopp till huset, dusch och toalett osv men detta kommer inte finnas till att börja med och jag tror jag klarar mig fint utan detta eftersom jag gör det idag. jag kommer bara bygga en enkel lösning med en vattendunk så jag kan tvätta av händerna i nån bunke och sålänge dunken står i garaget några dar så är ju vattnet varmt ändå, det blir väll nån 25 liters dunk med kran som jag får fylla på lite då & då.

detta med solfångare är helt klart intressant men jag tror inte det är lönt att bråka med i mitt fall och inte just nu, självklart måste jag lägga slang i plattan om jag nångång ska ha det men det känns bara som en onödig utgift faktiskt, garaget kommer ju bli nybyggt och bra isolerat så det lär inte bli nå problem att hålla värmen, jag har jobbat i väldigt stora lokaler senaste åren vet inte hur stora men skulle tippa på över 4000 kubik som har varit uppvärmt med restvärmen av 3 oljebrännare (pyrolysugnar), den gamla lokalen vi hade var inte jätteseriöst isolerad, men körde man brännarna en vecka och slog av dom så var det ändå fortfarande småvarmt när man kom tillbaka efter helgen.

mitt garage kommer bli på strax över 200 kubik och mycket bättre isolerat så tror de skulle bli jävligt varmt om man körde 1kWh direktverkande el dygnet runt. säg 1/3 av detta med luft-luftvärmepump och då bör de bli 2-300 spänn i månaden i uppvärmningskostnad, och sen har man bara värme halva året dessutom..

Fastmoving? och ni andra som lagt golvvärmeslang får gärna komma med pris på detta.

MVH
Användarvisningsbild
Dalmasen
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor okt 28, 2004 3:19 pm
Ort: Ludvika Dalarna

Inlägg av Dalmasen »

Ett tips för uppvärmingen är denna : http://www.alloljekaminen.se/?page=alloljekaminen

Det stod en sån i ett garage jag hyrde för ett par år sen och funkade faktist bra.Känner du nån på en mack eller kanske en bildemontering så har du gratis uppvärmning.
Citat "PowerMagazine": 450 hästkrafter i en 2 liters Volvomotor med bensin som drivmedel är en uppgift ,som man SKA vara tveksam över.Motsvarande effektivitet skulle tex innebära 1575 hästkrafter ur en 7 liters V8 motor.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

sådana känner jag till men tycker inte det är någon passande lösning i mitt fall, då slänger jag hellre in en liten direktverkande kamin och eldar med ved.
Anders L
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons feb 21, 2007 9:32 pm
Ort: Holmsjön

Nackdel med luft-luft värmepump

Inlägg av Anders L »

Hej på er garagebyggare! Jag håller också på att bygga mig ett garage, är snart klar.
En nackdel med luft-luft värmepump i ett garage är att inomhustempen inte kan ställas tillräckligt lågt, ej lägre än cirka 16-18 grader beroende på viken pump man köper.
För övrigt tror jag att man är dum om man snålar på isoleringen, ungerfär lika dumt som att snåla på turbon om man bygger turbobil.
Jag har 20 cm cellplast under sulan och 20 cm väggar och 50 cm på taket.
Kunde inte låta bli att lägga i golvvärmeslang när jag ändå hade möjlighet.

MER ISOLERING=MINDRE PENGAR TILL ELBOLAGEN !!!!!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

20 i väggarna & 50 i taket hehe, vad för sorts isolering har du då?
kanske om man bor i norrland och har -10-30 grader i ett halvår..
här nere brukar de vara ett par kalla nätter några ggr per vinter, sedan är det runt 0an så så mycket kommer det inte bli, man måste ju få plats med sina saker oxå!!

ang. luft-luftvärmepump så borde de funka bra med en timer som jens sa, kör man den på hyffsat full effekt lite då & då per dygn så får man ju i snitt en jämn medeltemp. på 10 grader om man startar den när det sjunkit till 5 och kör tills det är 15 t.ex.
dessutom finns det nya pumpar som klarar att hålla 10-12 grader.
problemet med pumparna är att dom frostar mycket när dom ger låg temp om det är varmt ute. de frostar av efter ca en timme, så ska man slå av & på dom i steg ska man ha dom på mer än 1 timme annars frostar dom aldrig av. så säg minst 1,5h i taget enligt min hyresvärd som jobbar med sådant.

det funkar alltså inte att sätta en termostat som ska hålla jämn temp utan man måste köra 1,5h tillräckligt många ggr per dygn för att det ska bli rätt medeltemperatur, kanske blir ganska ojämna temperaturer men å andra sidan, är man i garaget & ska jobba så drar man ju på den konstant i vilket fall.. och är man inte där ja då räcker de ju me 5-15 grader beroende på hur varmt man nu tycker är nödvändigt på vintern.
är det bara bra isolerat så tror jag inte man behöver så varmt utan man får ändå torr luft, är ju fukten som gör att saker vill rosta vilket jag har lite problem med idag när det är dragiga portar :(


hur det blir med min platta återstår fortf. att se, men att jag ska isolera den är väll ganska klart, frågan är bara hur och hur mycket

Fastmoving?
vad har du betalat för din Prefab L-kantbalk, och/eller var har du köpt den?

Vill även veta vad extrakostnaden på att lägga golvvärmeslang gått på för er som byggt.. det är intressant att veta, glöm inte skriva storlek på platta isf.

fler syndpunkter, åsikter & tips mottages varmt
MVH
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: tor jan 26, 2006 3:48 pm
Ort: Boden

Inlägg av Fagervall »

ivt:s värmepumpar har ju en inställning, som gör att den håller konstant 10 grader, för stugor och dylikt så man inte ska frysa sönder vattenledningar m.m.
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja IVT är dom ända som haft det en längre tid, men det har kommit & kommer fler nu som har samma funktioner, jag tror t.ex. att panasonic har en 12 graders nu
IVT är förövigt en sharp och jag fick pris på 30 tusen inkl. installation för nått år sen, medans man kan köpa en "noname" själv på nätet för 5000
Anders L
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons feb 21, 2007 9:32 pm
Ort: Holmsjön

Inlägg av Anders L »

Hej igen !
Jag har 145+45 gullfiber i väggen och 50 cm kutterspån på taket.
Har lagt i 120 m golvvärmeslang i 46 m2 sula. Kolla www.rinkabyror.se
du som bor där nere i södern.
Angående kantbalk : Det är ju enklast att köpa färdig lättviktsbalk men om du vill komma undan lite billigare kan du bygga form som du ställer 10 cm cellplast mot. Efter gjutning putsar du utsidan med bruk och hönsnät för att få en yta. Eller köper stenbelagd glasfiberskiva som du limmar på, det blir billigare än färdig balk.
För tips om grund kolla www.dorocell.se

MER ISOLERING=MER PENGAR TILL ANNAT ÄN EL
Skriv svar