Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Nu har man gjort lite mer, fyfan va varmt de har vart, trött på att riva hus är man oxå..

I onsdags fick vi ner takstolarna & lite vägg iaf:
Bild

Igår var vi lite fler folk och då går de snabbt, hela väggen i 3" tjocka brädor, fick slå bort med slägga, jobbigt!
Bild
De blir mycke bärande hit & dit, sorterande innan man kan lägga undan de där man vill ha de.
Bild
Sen var de dags att riva murstocken, första draget:
Bild
Andra:
Bild
Gick väldigt smidigt:
Bild
Kapade ner de sista med motorsåg, är inte mycke kvar nu, bara en liten timrad bod:
Bild
Man var rätt svimmfärdig hela dagen i värmen:
Bild

Nu blire ledigt ett par dar, dricka öl & Veidec på söndag sen fortsätter vi måndag, då blire några lass till tippen igen..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Var en sväng på Veidec, tycker topfuel e grymt, såg en 4,04 repa.
Såg en frän Indian hoj och en hotrod me Corvettemotor & Vortechkompressor.

Har jobbat en del på tomten oxå, är i stort sett klart för grävning nu, väntar fortf på tillstånd om utfart, samt lite offerter.

Alla polare som har hjälpt till ska ha STORT TACK!
Bild

Så här ser det ut just nu:
Bild

..och det blev lite virke som sagt:
Bild

Nu blire nog inge mer jobb på ett tag, sista veckan på semestern har annat att göra, men kul att det går framåt. :thumbright:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Fint.. :) Paketet kom idag.. ska ner o hämta nu.. :) Kul att de går framåt för dig! Ditt paket just nu: 2008-07-30 11:02 ÖREBRO Inlämnad Borde väl gå vidare idag med..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Vilken majbrasa det blir i vår.. :hihi:
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Blir nog bra det där :thumbright:
Hur långt till Mantorp är det ?
Är det på gångavstånd eller ?

MVH Mats
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Tjena Mats!
Jag är inte 100 säker på hur långt det är, på karta tyckte jag det såg kortare ut än vad jag fick för mig mätt med bilen, jag tror det är ungefär 4km. Det känns lite långt att gå iaf om de är steksol, men cykla är ju inga problem iaf, fast de får man tydligen inte göra på fyllan :hihi: (finns en grusväg också som lär vara lite genväg, den har jag inte mätt upp).

Var du nere på Veidec? eller körde dom inte bracket eller vad det heter? (bra koll), jag var där i söndags och letade lite efter dig, tyckte jag såg den där gula anglian, kör du inte i den klassen?
Nästa år är det ju mer färdigt på tomten så då får du kika förbi om du ska ner! då ska de finnas stor infart iaf, och något som liknar garage. :thumbright:
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

larsat skrev:Tjena Mats!
Jag är inte 100 säker på hur långt det är, på karta tyckte jag det såg kortare ut än vad jag fick för mig mätt med bilen, jag tror det är ungefär 4km. Det känns lite långt att gå iaf om de är steksol, men cykla är ju inga problem iaf, fast de får man tydligen inte göra på fyllan :hihi: (finns en grusväg också som lär vara lite genväg, den har jag inte mätt upp).

Var du nere på Veidec? eller körde dom inte bracket eller vad det heter? (bra koll), jag var där i söndags och letade lite efter dig, tyckte jag såg den där gula anglian, kör du inte i den klassen?
Nästa år är det ju mer färdigt på tomten så då får du kika förbi om du ska ner! då ska de finnas stor infart iaf, och något som liknar garage. :thumbright:
Hej vilket perfekt läge på en tomt :) (bara du nu inte blir grinig och börjar gnälla över allt oljud från banan :hihi: )
Jag var tyvärr inte nere på Mantorp i år :(
Har hållit på och uppdaterat motorn så det har kostat både tid och pengar
Och ja det är samma klass som den lilla gula anglian dock heter klassen Super gas men det hinner du säkert lära dig nu när du kan titta på dragracing när du är less på vara i Garaget
Och när allt är klart behöver du ju inte ens köpa släpvagn det går ju putta bilen till banan
Kommer nog att titta förbi nästa sommar

MVH Mats
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Jobbade lite förra helgen, fick tag i en bra grävkille till slut, först skulle jag ha en annan firma men när farsan & ja fick förhandsbesked om priset höll vi fan på att smälla av, som tur är löser sig det mesta.
I fredags grävde Anders in/utfarten tillräckligt klar för att kunna användas, och sen blev det tyvärr inte mycker mer grävt förutom lite för friggebodsgrunden.
Just nu väntar vi på att bondgrannen ska skörda så man kan gräva vidare, lär ta 1-2 veckor men vi blir nog inte sysslolösa för det.

Utfarten:
Bild

Vi tog ner 2 stora lönnar i lördags:
Bild

Här ska friggeboden stå:
Bild

Ska jobba vidare imorn :!:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Hänt lite mer, grävarna har schaktat bort det mesta av materialet så nu återstår bara att fylla i med nytt material.

Bestämde mig för att fylla upp även "bakom garaget" för att kunna ha nån bil där ev framöver, har även grävt ner elkabel till friggeboden:
Bild

Sedan är snart grunden till friggeboden klar:
Bild
Bild
Bild
Bild

Tyvärr så råkade grävarn troligen riva ner ett elskåp för mig, så vi får se hur det löser sig, och det är mycket annat på G just nu, framöver väntar kapning av material till friggeboden m.m. men just nu är jag ganska trött på att jobba överhuvudtaget.. :(
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

jag skall bygga min platta så här som länken visar har fixat sekunda från spikma ja tror det blir ganska bra.

men du kanske redan har börjat guta platta nu


http://spikma.se/index.php?func=pro&pro ... =3&item=30

ett litet tips bara

patrik
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tips är alltid välkommna & kul om folk kommenterar..

jag förstår dock inte redigt vitsen med den där konstuktionen, varför vill man ha de upphöjt i sidorna? kanske e bra om man häller ut några kubik vatten på golvet men de kan inte ske i mitt fall, så e nog rätt lugnt..
jag kommer använda L-kant element & gjuta ända upp till kanten, sedan lägga regeln några cm innanför ytterkanten i frigolit..

jag har inte satt igång med plattan än, jag har haft ett litet uppehåll får se om vi fortsätter nästa helg. det börjar bli tråkigt väder och jag trivs inte alls med vinterhalvåret :evil:
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

larsat skrev:tips är alltid välkommna & kul om folk kommenterar..

jag förstår dock inte redigt vitsen med den där konstuktionen, varför vill man ha de upphöjt i sidorna? kanske e bra om man häller ut några kubik vatten på golvet men de kan inte ske i mitt fall, så e nog rätt lugnt..
jag kommer använda L-kant element & gjuta ända upp till kanten, sedan lägga regeln några cm innanför ytterkanten i frigolit..

jag har inte satt igång med plattan än, jag har haft ett litet uppehåll får se om vi fortsätter nästa helg. det börjar bli tråkigt väder och jag trivs inte alls med vinterhalvåret :evil:
ja tänker absolut ha en bit upphöjt . i mitt förra hus hade jag ett garage där gips plattorna gick hela vägen ner till golvet och det räckte med att köra in en snöig bil som smälte , så sög gipsplattorna upp vatten en hel meter upp på väggarna. ungefär som att stoppa en sockerbit i vatten.
inge roligt om man målar väggarna och gör fint. men det fanns ju iof ingen golvbrunn :doh: (jag hade inte byggt det själv)
Patrik Axelsson
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån maj 29, 2006 11:14 am
Ort: Tingsdal

Inlägg av Patrik Axelsson »

Har du en rejäl lutning från väggarna så är det ju ingen risk att ngn större mängd vatten stannar kvar. Jag kommer att dra ner mina väggar ända ner till golvet samt sätta en gummisockel. På det garage där jag har bilen idag slarvade dom med armeringen/gjutningen så det är som hela havet gungar. Ojämnt ngt grymt,, enl de byggare som gjorde det golvet så var största orsaken att dom använde för klent armeringsnät om det stämmer vet jag inte.
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

tja jag är väl lite skadad, får hjälp av farsan som har byggfirma och svärfar byggkontrollant och dom vill alltid ha både hängslen och livrem :lol:
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jag murade några varv med leca-block ovanpå plattan och det funkar kanon. Jag skulle absolut inte vilja ha gipsen i närheten av golvet.
Skriv svar