Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av Jay-c »

riktigt inspirerande tråd!
ang. värmepump så har vi en toshiba hemma, sjukt smidig filterlösning. lätt att plocka av och tvätta, dammsuga eller bara skölja av.
/ Johannes Carlsson
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Tack, det lutar åt en sådan. Tyvärr har man inte så mkt tid till att jobba med garaget just nu o motivationen försvann, så vet inte hur jag ska få det färdigt för isolering, lär dra ut på tiden.
Förr eller senare blir det ju ändå vår visserligen och sedan någon gång blir det ju färdigt.
Sen har jag ganska många fordonsprojekt som väntar och då får man hoppas man tycker det är roligt fortf.. :P
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Idag har man:
- Flyttat 3 av 4 hyllor som var i vägen för att kunna isolera o bygga igen mellanvägg och läkta upp innertaket i "sliprummet" så man sedan kan isolera ovanför i loftgolvet o lägga klart golvet där.
- Börjat isolera mellanväggen.
- Byggt igen främsta gavelspetsen med OSB.
Farsan hjälpte till att bygga o morsan bjöd på god mat :) dock fick jag ej med kameran så blev inga bilder idag..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Såhär blev gavelspetsen:
Bild

o såhär ser det ut med hyllorna 3st mot mellanväggen som vi tryckte i lite isolering, var exakt rätt mått för 2 isolerskivor på höjden, är ju bra när det passar direkt!
Bild

Hyllorna är 1,20 breda ungefär så rummet blir strax över 3,60 brett.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Var hos ett par polare o kröka i helgen och passade på att hämta en palltruck på vägen, känns vettigt att lasta på pall, blir enklare att flytta runt sakerna nu:
Bild

Städa är melodin nu..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Fick upp en bra början till "låtsas takstol" som jag kallar dom, mot främre gaveln ikväll:
Bild

Forts. städa snart om man hinner..
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av mrabarth »

h-sicke vad snyggt det blir!!! :thumbright: Jag drömmer ofta att jag kunde bygga något sådant själv. Ska precis dra igång ett mindre lägenhets ombygge med att riva en vägg samt bygga två nya. För mig känns det nästan övermäktigt då jag endast varit hantlangare innan.. :mrgreen:
Hehehhh. Det blir säkert bra :doh:

Kämpa på, detta verkar ju hur lovande som helst!!

/micke
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Tack Micke behöver lite kommentarer det ökar motivationen..

Någon som har bra tips på bygge av arbetsbänk?
Ska nog ha lite högre bänk tänkte jag så man kan stå o jobba utan att böja ryggen för mkt, är nog lagom om man även kan sitta på barstol o pula med förgasare o dyligt.
Storlek vet jag ej heller, tänkte bygga rätt så lång o ganska bred, smidigt vore om man kan få in en lastpall under bänken, men eftersom dom är 120cm så kan jag isf inte ha ben mer än på typ var 180cm.
Jag kan heller inte ha en bänk som är 3x180=5,4m (tror jag) det får nog ej plats, jag har visserligen över 6m längd, o ska kanske inte ha nå mer på den sidan rummet...
Vore fint med lite längd när man ska kapa rör o annat, även virke t.ex. så jo, kanske ska köra på det iaf så får jag in 3 lastpallar under (80cm breda ut från väggen).

Har själv en liten idé om att köpa MDF board, 1220x2440 o kapa i 3 bitar på längden så jag får 813mm bitar, sedan sätta dom brevid varann. Då får jag på 2 skivor 6 bitar som täcker 1220x6=7320.
Då får jag ca 1920mm över som jag kan göra ytterligare en bänk av på annat ställe.
22mm MDF kostar tydligen 500kr/st på Beijer, så en tusenlapp skulle det gå på.

Den lilla bänken skulle man även kunna täcka med plåt om man ska banka o slå lite?

Bygga en ram av grovt virke 45x145-220 för att få även tyngd. stående ben urjackade i ovankant med liggande reglar inåt och utåt sedan en stående diagonal regel imellan dessa, ev dubbla som ett kryss?

TIPS??!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Något sånt här tror jag kan bli bra:
Bild

4st 1220mm skivor och en liten 95mm regel i mitten, då får man 1210mm mellan benen och total arbetsbänk yta 4975mm mellan "kanterna" ytterst.

Det blir som sagt även en liten kant innåt så ingenting kan rulla iväg bakom bänken eller ner på sidorna då.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Hittade på Cheapy's hemsida skivor som hade nästan samma mått som jag tänkt kapa till, o dessutom billigare än vad hela skivor kostade på Beijer där jag tittat innan, så det verkar smidigt, enda skillnaden är att de bara finns i 19mm som tjockast.
Gjorde om ritningen för att passa 4 sådana skivor utan att kapa, då får jag bort den lilla biten i mitten genom att sätta tjockare reglar längst ut.
Drog ner måttet mellan benen till exakt 1200 o hoppas det går mosa in pallar iaf.
Ska köpa en barstol/pall imorgon o se om 1119mm bordshöjd blir lagom både för att stå och sitta på 720mm pall men jag tror det.
Sedan är det bara börja handla material isf..

Materialet verkar hamna runt en tusenlapp plus lite spill, skruv m.m. inte farligt för nästan 4kvm arbetsbänk.

Senaste ritningen:
Bild
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av Jens.k »

En arbetsbänk som är 1200 hög tror jag kommer att kännas för hög men det kanske är en vanesak, jämför lite med typ bänkar i köket, känns de bra att arbeta på?
De är typ 900 höga.

Köp även några vinklar att skruva fast allt i väggen, blir mkt stabilare.
Undvik även spik i stommen skulle jag säga, blir mkt tajtare och stadigare med rediga skruv.
Men förankrar du bra i väggen kan du ju snåla in lite på skruv i stommen kanske.

Vill du slippa svära över skitdåliga bitsar köper du torx-skruv

Några tips på vägen :)
Jens Karlsson
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Jag är inne på 1119 höjd, skrev det tror jag.
Ökar måtten mellan benen till 1205 för att minska risk för att pallar inte går in.

Ska köpa barstol imorn o se hur det känns med 1119mm men tror det blir ganska lagom, jag är 183cm lång o känns vettigt med 1119 när man står också tror jag, bänken i mitt kök är 90cm och det känns aldeles för lågt om man ska skruva med nått smått, ju högre upp mot ögonen desto bättre ser man :) börjar ju bli gammal....
Iofs kanske det inte passar så bra om man är 170cm lång så kanske ska ta ner den något till.
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Ort: Frövi

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av Hewran »

Verkar ordentligt, och som Jens K säger, förankra i väggen. Sen kanske det kommer behövas lite stagning i sidled, men det märker du när du ställer upp det. Om det är så att bänken ansluter i ett hörn så att säga så kan du slippa stagningen i sidled om du förankrar i kortsidan också. Går ju att skruva i vinklar på baksidan av benen och förankra ner i plattan med tex expander också. Men en arbetsbänk kan inte vara för stadig, värsta som finns om det är svajigt.

Sen hade jag personligen täckt hela med plåt, mycket lättare och hålla rent, snyggt utseende och okänsligt. Minsta oljestänk och det är en svart fläck som aldrig går bort om det bara är mdf.

/O
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Jag vill nog inte ha plåt på denna bänken ifall man vill jobba med material som är repkänsliga. MDF känns lagom hårt, jag var o kollade på Cheapy idag o de såg kanonfina ut.
Jag var inne på att skruva uppifrån genom skivorna men nu blir det nog vinkeljärn på undersidan ist så slipper jag synliga skruvskallar och jag tänkte mig 10 per "ram" dvs 40st totalt, det blir inte så dyrt då Byggmax tar 2,29:- för dom minsta.

Kan hålla med dig om att det inte är så kul att få oljefläckar dock men vad tror ni om att måla skivorna och isåfall vilken färg är bäst till MDF och helst ska det vara enkelt då, t.ex. gå rolla på färgen.
Någon bra avtorkningsbar färg förslagsvis.

Det finns genomfärgade svarta skivor, men de var dubbelt så dyra, och såg inte jättefina ut utan hade lite små träflisor i sig, det hade gått lacka dom.

Det går säkert köra båtlack på MDF också som jag kört på trappen, frågan är hur det blir när man rollar, det tenderar till att bli sträv yta o lite bubblig.

Materialet till ramen blir nu i stort sett bara 45x95 för det är överlägset billigast och hoppas att det duger.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Nu har jag köpt en liten MDF skiva som testbit för att lacka med båtlack eftersom jag redan har det så får man se hur det blir.
Ska jag måla vitt går det åt 0,75L grundfärg + lack och det gick på 240kr på Cheapy tror jag, 3 lager.
Båtlacken kostar däremot 90kr på Byggmax så blir billigare o har jag så det räcker redan blir det ju gratis.
Köpt en skumgummiroller ist för den jag hade sist som var "vanlig", hoppas denna är bättre.

Skulle också vilja lacka trappstegen en gång till, får se om jag orkar göra något ikväll, det har varit segt med ork ett tag nu men i helgen ska jag städa vidare iaf..
Skriv svar