Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Igår söndag var jag nere o fixade det sista inför sättning av nästa våd, (samt monterade vidare foder vid fönstren).
Farsan skulle passera förbi idag så vi möttes upp när jag slutat o satte andra våden:
Bild

Det ser ut att bli lagom med 3 våder per sida och sedan bygga igen längst upp efter att det är sprutisolerat.
Har kapat en Windy rulle mitt itu så det blir 137cm ca, lite lättare att jobba med också.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Skulle försöka få tag i råspont till loftgolv, 3,60+2,40 (delad 4,80) och hittade 3,60 + 5,40 på Byggmax, sen körde det ihop sig lite på jobbet så fick stressa dit.
Sedan var det som vanligt ett jäkla letande bland brädor för att hitta några som såg skapliga ut, behövde 12 långa och 28 korta.
När klockan var nästan stängningsdags hade jag hittat 12 långa som såg hyffsade ut, tänkte att jag slänger väll på lite 3,60 också, det var det översta paketet några meter upp och såg ganska orört ut, men när jag ställde mig på stegen så visade det sig att i stort sett hela paketet, vad jag såg lite snabbt, såg ut som skit så jag skippade den längden.
Får se om jag kan dra till ett annat Byggmax o leta lite där.

Hur som helst så gjorde jag ett ryck sedan o skruvade dit alla 2,40 brädor innanför trappöppningen, nu återstår lite trix runt öppningen o sätta korta bitar brevid, runt 1,20 och hoppas jag kan hitta lite längre bitar snart som ser bra ut.

Det blev rätt skapligt iaf tycker jag, inte världens bästa bild dock:
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Ikväll har jag fått tag i mer råspont 3,60! Ska man bara hitta lite tid att få dit det också..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Så, nu är det lagt lite mer golv på loftet:
Bild

Detaljbild:
Bild

Behöver isolera mer för att kunna fortsätta, har dock inte så mkt mer material så får se vad man ska hitta på härnäst.
Har inte redigt haft motivation i helgen och tanken på att få värme i vinter känns allt mer avlägset :(
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av Daniel Bjälevik »

vad saknar du för o få värme då? behöver ju inte isolera färdigt helt för o kunna få lite värme
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Måste typ flytta hyllorna jag nyligen byggde för att kunna isolera mellan maskinrummet och rummet bredvid ("sliprummet").
Då kan jag även mäta och regla upp taket i "sliprummet" och sedan få dit isolering mellan undervåning/loft färdigt.
Om det är klart kan jag sedan lägga färdigt golv på loftet samt bygga klart "porten" till maskinrummet som jag redan börjat lite med.
Då är iaf maskinrummet lite isolerat och man kanske kan dra på lite värme där, typ 650W på byggfläkten, det kostar max 500kr/mån om den går för fullt, vet ej hur mkt det räcker till men antagligen ganska långt för det ganska lilla rummet på 38 kubik, tror termostaten går ställa ner till 5 grader.

Sedan kan man nog kanske jobba vidare med resten och försöka sprutisolera taket så fort man hinner sedan.

Planeringen har inte varit så noga med, jag har tagit en sak i taget och gjort lite vad jag känner för men ska försöka kika lite på det ikväll så jag kan försöka göra rätt sak i rätt ordning.

Önskar jag slapp flytta hyllorna, för jag vet fortf. inte var jag vill ha dom när allt är klart, men ser ingen annan lösning just nu.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Köp en billig värmepump på jula och koppla in ,kostar ingenting och är snabbkopplingar på rören så det e bara koppla ihop det och köra,den borde orka hålla 10-15 grader i hela garaget åt dig för ytterväggarna är väl isolerade?
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Julas pumpar är inte bra, de ger för dåligt med värme vid låga temperaturer.
Jag räknade på det och kom fram till att en dyrare pump tjänar igen sig (inköpspriset) på ca 5år, när man dessutom får 5-6års garanti på dom dyrare, och livslängden är minst 15år så blir det bara förlust med billigare pumpar typ Jula, Cheapy, ÖoB o liknande.
De fungerar i stort sett inte alls under -15 grader, och mycket sämre under +7 grader än vad dyrare pumpar gör, så vad man ska ha dom till är frågan, de fungerar nog bäst som AC på sommaren eg.

Jag måste dra in el och sätta elcentral innan jag kan montera luftvärmepump i vilket fall, men sedan kommer det att bli en Bosch, Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba.
Vilken man ska välja är svårt, det skiljer inte så mkt mellan dom.
Någon modell har underhållsvärme 5grader, 8grader, dom flesta har 10grader.
Personligen tycker jag det är ganska lagom att skruva i +10 grader om man har en tjockare tröja på sig.
Sedan verkar det skilja lite mellan filter och rening av luft osv, men är inte så lätt veta vilken som fungerar bäst i verkstadsmiljö med kanske lite smutsig luft imellanåt.

Blir det inte jättekallt ett par månader framöver kan jag köra 230V byggfläkt sålänge likagärna.

Jag har fått en idé nu iaf om var jag ska ställa hyllorna, tre st på bakre väggen längst in till vänster och en ute i stora hallen, och kommer flytta dom med hjälp helgen V40.
Fram tills dess kommer jag försöka städa så mkt jag kan själv och göra trappen helt färdig.
Ska försöka hinna isolera främre gaveln samma helg, lyckas jag göra plats kommer jag börja med det själv.
Sedan börja regla upp taket i "sliprummet" så jag kan isolera loftet färdigt, då kan jag även lägga klart golvet där uppe om jag får tag i material.
Ska även passa på att isolera och bygga igen väggen mellan de inre rummen, sedan är det bara bygga klart porten till maskinrummet som fattas för att kunna dra på värme där.
Får jag igång värme kan jag spackla och måla klart maskinrummet och sedan dra in el o sätta luftvärmepumpen.
Så får se var man är om ett par veckor.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Det lutar åt antingen en Bosch EHP 6.0 AA, eller Toshiba Polar 10-ND eller 25-ND, alternativt MITSUBISHI ELECTRIC FH25 VEHZ 635, någon som har erfarenhet av någon av dessa?

Jag har varit inne på en Bosch länge, och det verkar inte vara någon större skillnad effektmässigt, möjligen att Toshiba har något bättre luftreningssystem för pollen osv och kan ställas mellan 5-13 grader underhållsvärme medan Bosch bara har 10 grader.
I manualerna står att man ska rengöra luftfiltren varannan vecka, för Bosch står att man ska byta luftfilter var 3e-6e mån, Toshiba står inget om byten alls. Ett filter till Bosch verkar kosta hela 450kr!
Såhär står det om Toshiba:
"TOSHIBA värmepumpar renar luften med två yttre dammfilter som tar
upp större partiklar samt ett AG + PLASMA aktivt elektrostatfilter som
eliminerar de allra minsta luftpartiklar och odörer.
Inga filterbyten behövs.
Detta kan underlätta för allergiker och astmatiker"

Toshiba kostar 2 resp. 2,5k mer.

Låter ju som det kan vara värt köpa en Toshiba ist, 10-ND är något klenare, men har bättre COP värde så lutar nog åt en sådan, tror effekten räcker, den ger max 5,8kW man kan kanske tjäna en del på att ha runt 5 graders grundvärme också när man inte är i garaget istället för 10, vet dock inte hur det fungerar om luftvärmepumpen sitter i motsatt sida av garaget jämfört med indraget vatten, ställer man temperaturen på 5 grader, kanske man har nära på minusgrader i andra änden av byggnaden iaf?

Möjligen är även MITSUBISHI ELECTRIC FH25 VEHZ 635 intressant, den kostar 3k mer än Bosch, den verkar ha bäst COP värde, vid +7 grader, står inget om värdet vid -18 t.ex. dock som är 2,4 på de andra men har något som heter hyper heating o ska ge full värme ner till -15 grader.
Hittar dock inte så mycket info om dess filter, och hittar ingen riktig manual att ladda ner.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Nu lyckades jag hitta någon manual som sa att Mitsubishin bör bytas filter i varje år, dock verkar det som Toshiban räcker med att dammsuga filtret så ofta man orkar, så den verkar smidigast, plus att den är billigare, och går ställa mellan 5-13 grader.
Mer än 13 grader är nog inte intressant vintertid men kan vara vettigt att ha lite alternativ istället för bara 10 grader som på de andra två märkena.
Fujitsu har någon lustig funktion där fläkthastigheten går upp på max efter 48h när man väljer underhållsvärme, det känns väldigt onödigt om man har hyfsat öppen planlösning och ska ha underhållsvärme hela vintern.
Farsan har en IVT och den låter irriterande högt om man kör full fläkthastighet.
Panasonic har för dåliga COP värden.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av Daniel Bjälevik »

hehe mendade tills vidare istället för o ha en byggfläkt stå och gå
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Behöver eg. bara byggfläkten under tiden jag ska spackla o måla gipset för att sedan kunna dra in elcentralen o montera luftvärmepumpen, så det bör inte bli så lång period och kanske bara behöver ha på värmen några dygn just då så det torkar.
Har flyttat alla färgburkar till friggeboden och är bara en varmvattenberedare kvar som kan frysa tror jag, men kanske flyttar den i helgen också.
Har börjat städa o kika på isolering av sista gavelspetsen o snart dax för att börja flytta hyllorna o all annan kvarvarande "städning" nästa helg o hoppas man hinner mkt då när man är fler, ev kommer brorsan ner oxå.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Målat om porten då det var dags, vilket var smidigt nu när det blev soligt o man var ledig ett par dagar.
Farsan var här och hjälpte till.
Äntligen isolerat klart och satt OSB på främre väggen, båda sidor om port, som inte blivit av innan:
Bild

Sedan börjat isolera sista gavlespetsen:
Bild

Vi fick upp vindväv på halva och två skivor:
Bild

Kommer senare sprutisolera 145mm på loftet (ihop med mellangolv 120mm blir det 265mm) o 300mm i stora hallen.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Isolerade färdigt det sista på gavelspetsen igår och ska försöka få på vindväv på andra halvan idag.
Har haft kontakt med isoleringsfirman och kommit fram till en bra lösning (tror jag) i öppna hallen.
Det blir först "glespanel" 28x70 läkt i längsled mot takstolarna så man får lite stöd för "lösullen" så inte allting "glider ner" i takfoten, ett par extra stående brädor 28x70 på varje sida blir det nog också för säkerhets skull.
Sedan vindväv utanpå detta och sist ytterligare ett lager glespanel från nock till takfot.
Därmed får man ett rutnät CC30, denna lösning gör att jag kan sprutisolera nu och försöka få igång värme snart och sätta gips i taket i vår/sommar istället.
Det enda som ska upp i taket senare är 6st lysrörsarmaturer och möjligen en plafond och lite kabel, så det bör fungera bra.

Har fortf. inte hunnit flytta mina hyllor tyvärr får se när det blir av..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Nu är iaf vindväven på plats:
Bild
Skriv svar