Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Nu är sista hyllan flyttad, stora saker lastat på pall, maskiner flyttade och fick in en bil.
Behöver plocka undan lite mer, isolera o sätta OSB på andra sidan mellanväggen, så bör jag kunna flytta pallar och få plats att bygga arbetsbänken.
Med den färdig kan jag nog få bort ett par bord och sedan börja regla upp undertaket i "sliphallen".
Även svetsat stödben till byggställningen som ska kunna förses med hjul o så småningom bli justerbara.
Farsan ska in på operation nu i veckan när jag kört slut på honom, så får jobba själv ett tag.
Glömde kameran som vanligt..
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av Jay-c »

ang bänkskiva så köp en färdig limträskiva, eller folierad bänkskiva. kostar inte så mycket som man tror. Vi gjorde en extrabänk av köksbänken som blev över vid renovering + ikea ben, funkar bra men inte superstadigt, väggfast vore klart stabilare. "vanliga" skrivborsben i ytterkant för att bära last och sen ett vinkeljärn med skruv mot väggen borde funka

http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/ ... nkskiva-ek" onclick="window.open(this.href);return false;
/ Johannes Carlsson
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Jag var inne på bänkskiva först men dom är inte så breda som jag vill ha så blir MDF nu, dock ej haft nån lust att bygga något mer just nu..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Har roat mig ett tag med att gå igenom gamla kvitton och fakturor för att se vad byggena kostat ungefär vilket är intressant.
Det enda jag saknar är räkning för takplåten på friggeboden, men är ingen större kostnad.
Om jag inte missat något mer så har både friggebod och garage kostat i runda slängar 377k.
Friggeboden är 12kvm inv, inredd och isolerad. Garaget är på runt 130kvm.
Då har jag även räknat med endel inredning (friggeboden) samt förbrukningsvaror men inga maskiner eller verktyg och det är till dagens datum så det återstår några kostnader för garaget bl.a. gips, takisolering och luftvärmepump.
Det är även medräknat all grävning och uppgrusning infart m.m.

Hade jag byggt likadant som garaget och höjt sidoväggarna 1-1,5m och kört saxtakstolar i hela byggnaden och 2-plan hade jag haft 190kvm minus ytter och innerväggar.
Polarens nyckelfärdiga hus på 174,2kvm (inkl billig tomt) kostade över 3 miljoner, sedan kan man fråga sig var dom andra 2,7 tog vägen...
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av werd »

Hur går det här då? :)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av larsat »

Hej, tappade orken för garaget ett tag o tröttnade på att uppdatera trådar med bilder.
Fick tillbaka lite energi i höstas och gjorde en del som jag tänkt mig, byggt pallställ, port, taklucka till loftet, skrotade bort ett par bilar, vilket sedan belönades med en bröstinflammation lagom till jul när jag tog paus.
Har pluggat snart ett par år också och just nu är det ganska mkt där, men väntar på lite varmare dagar igen nu.
Installerat bl.a. en Panasonic NE9PKE luftvärmepump i "maskinrummet".
Planerar flytt till Mantorp i sommar när jag sålt min bostadsrätt, hoppas kunna hänga betydligt mer i garaget efter det.
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Garagebygge! Bygger maskinrum o loft m.m.

Inlägg av 740Bodo »

vilket gediget och fint bygge du håller på med :D väldigt fiffigt det där med utskärningen i trappan till loftet :thumbright: kämpa på :D
Skriv svar