värme

Tjata om vad som helst .
jonas4125
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons nov 10, 2010 8:10 pm
Ort: vara

värme

Inlägg av jonas4125 »

ja har en lutvärmepump i verkstan som funkar sådär när de blir runt 0 grader,så ja funderar på att bygga en varmluftpanna som ska eldas med ved när ja ska meka,,
finns de nån här som har ritningar eller ideer på de,,
har letat i annonser men de har vart för dyrt eller för långt bort
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

En kökspanna kanske. En sån har jag tänkt installera i mitt garage så småningom. + kylare och fläkt.
Finns några på blocket. Jag fick min gratis.
Klyrre
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: tis jul 27, 2004 2:58 pm
Ort: bushen

Inlägg av Klyrre »

Ett gammalt oljefat me skorsten i toppen samt nåra slingor me rör rakt igenom för värme borde ju funka? Tänkte själv bygga en varmluftspanna, dock oljeeldad som bygger på samma princip... Skulle bli en mindre brännkammare i oljefatet me massa smårör i toppen som grenade te skorsten å suga luft genom fatet...
flobb
Forumsberoende
Inlägg: 638
Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Ort: Piteå

Inlägg av flobb »

jag har en vedpanna i garaget, jag håller på att tänka ut ett system med ett gäng korvburkar (sibylla) rätt diameter.

då ska ja svettsa fast några läppar på rökröret och sedan trä på dessa burkar utanpå rörröret, sen ska ja dra en lagomt fläkt som pumpar rejält med luft in i dessa rör med en liten kanal som inte smälter.

sedan ut från dessa burkar till lämpligt ställe där man kan använda luften (typ golvet)

sedan målar man skiten med en svart färg som tål lite temperatur, då ska de nog fungera tror jag :D
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
robin_traktor
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: sön maj 02, 2010 4:53 pm
Ort: vedevåg

Inlägg av robin_traktor »

har sett ett garage i stan vid mig där den har kylare till en bil och tryck fläckt bakom och en kökspanna och garaget är på ca 100 kvadratmeter och han har mellan 20 till 25 garader hela tiden :) OBS glömde att han har en tank som värmen går till först med skit mycket isolering runt
robin jansson

volvo 740GL -90 under renovering
b21at bygge
flobb
Forumsberoende
Inlägg: 638
Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Ort: Piteå

Inlägg av flobb »

jag har faktiskt funderat lite gran på samma sak :P den är ju faktist gjord för 90 grader varmt vatten till skillnad mot mkt annat.

har en vedpanna i garaget, en ctc men har inte riktigt bestämt mig än om ja ska använda den.

men ja tror helt klart de kan fungera :D
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
robin_traktor
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: sön maj 02, 2010 4:53 pm
Ort: vedevåg

Inlägg av robin_traktor »

allt fungerar fint och han har glykol i systemet också så det gör inget om det blir minus i garaget :thumbright:
robin jansson

volvo 740GL -90 under renovering
b21at bygge
Användarvisningsbild
Jim
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: ons sep 29, 2010 10:15 pm
Ort: Surahammar

Re:

Inlägg av Jim »

Klyrre skrev:Ett gammalt oljefat me skorsten i toppen samt nåra slingor me rör rakt igenom för värme borde ju funka? Tänkte själv bygga en varmluftspanna, dock oljeeldad som bygger på samma princip... Skulle bli en mindre brännkammare i oljefatet me massa smårör i toppen som grenade te skorsten å suga luft genom fatet...
du har inte tänkt på att vedpannan skall besiktigas av sotaren ?
anars gäller inga försäkringar & bygga av oljefat kommer aldrig bli godkännt av sotaren.
GMC Typhoon 93
Skriv svar