oljebrännare

Tjata om vad som helst .
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

oljebrännare

Inlägg av loop »

Jag har problem med en oljebrännare av villa typ. Den används till en varmluftskanon av äldre typ. Den vill inte gå längre stunder i taget. Den kan gå en minut sen slutar det brinna ibland går den kortare ibland längre.
Jag har ingen backventil på den, vilket jag förstått att kan ställa till det.
Jag kan i princip inget om sådant här, har alltid eldat med ved.
tror ni att det kan vara backventil som är problemet eller något annat? Och hur och vart kopplar man in backventilen? och vart får man tag på en sådan?
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: oljebrännare

Inlägg av smidy »

jag tror inte det beror på backventil, det borde ge startproblem iom att oljan kan rinna ur pumpen, men startar den och går bra sålänge den går så tror jag inte på avsaknad av backventil. hur står det till med filter? du borde ha ett på sugledningen, är det täppt så kan det bli som du upplever, sitter också ett "nödfilter" i pumpen direkt inannför locket, kan också vara täppt, öppnar du pumpen så se till att ha rent och så först, locket brukar sitta med fyra skruvar på dom flesta brännare och det brukar inte vara annat än filtret under det, så meckar du bara bort locket så är det "inga fjädrar och kulor" som flyger och far. andra felkällor är fotocellen som "ser" om det brinner, om den är sotig/smutsig så....brukar oftast vara fäst från sidan i brännaröret ganska långt bak, men skiljer från brännare, men ganska långt bak i brännaröret med en kabel till. sedan är det inte omöjligt men troligen inte magnetventilen som sitter "på en skruv på pumpen" med en kabel till, enda pinalen med kabel till på själva pumpen, nytt munstycke har du väl redan provat :?:
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: oljebrännare

Inlägg av loop »

Den går bra i högst några minuter sen slocknar den.
Inget filter på slangen.
Ska kolla i pumpen.
Det är en Riello MEC 3L från 70-talet.
Fotocell? Sitter det sådana i alla?
Jag har inte provat med nytt munstycke. Slits dom?
Jag kan inte ett skit om sådant här.
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: oljebrännare

Inlägg av smidy »

"alla" oljebrännare har fotocell för tändningsekvens och övervakning av lågan, utan fotocell så vet inte brännaren om bränslet fattat eld så tändningen kan avslutas, likaså måste lågan övervakas, slocknar lågan måste oljetillförseln strypas, behövs inte så mycket fantasi för att förstå vad som händer om brännaren fortsätter pumpa in olja utan låga, vad händer nästa gång den tänder, med hela eldutrymmet fullt med olja, ev också pannrum :hihi: så ja alla har fotocell :thumbright: munstycket både slits och samlar på sig avlagringar och är relativt billigt, så det brukar vara det första man byter om en brännare jävlas. brinner den/låter den bra den stund den går? eller har den ett bzzzzzzzzz ljud den stund den går? bzzzzzzzz ljudet kommer från tändningen, kan det vara så att den bara brinner sålänge tändingen är aktiv? nåja börja med att byta munstycke, ta bort det gamla före du handlar nytt, står flöde och spridarvinkel på det gamla, så försök få ett likadant (märke/tillverkare är skitsamma), får du inte tag i ett likadant så är spridarvinkeln viktigast, då den är anpassad till eldstaden, flödet är "bara" effekten, så är det ett steg upp/ner så är det "bara" att trimma in luften till det nya.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: oljebrännare

Inlägg av loop »

Tack för hjälpen!
Den brinner även sen tändningen slutat.
Vi ska se vad jag kan göra.
Jag har flyttat denna brännare från en panna till byggtorken, så det där med vinkel kan man nog bara glömma. Nu så sitter den med mynningen rakt ner också, tidigare så satt den med mynningen vågrätt, men det verkar inte spela nån roll.
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 440
Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
Ort: Näsum

Re: oljebrännare

Inlägg av Henrik Bergstrand »

Är det inte så att den MÅSTE sitta vågrätt för att du ska få rätt flöde etc.. En eld vill ju aldrig brinna neråt väl.. Kan det inte vara så att den kväver sig själv då efter ett tag
Ryker det inte svart är det inte intressant!
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: oljebrännare

Inlägg av loop »

Nja, den funkar likadant oavsett vinkel. Och den brännare som satt där från början var ju riktad neråt och det funkade tydligen i 40år.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: oljebrännare

Inlägg av loop »

Bytte till ett gammalt munstycke från mitten av 60-talet. Det blev en betydligt större låga(nästan en meter lång istället för ca 2-3dm) och det funkar som det ska. Men jag skulle vilja ha ner storleken på lågan. Misstänker att byggtorkar från 60-talet och villabrännare från sent 70-tal har olika tryck osv. Men munstycket jag tog ur står det bla 2,08l/h och 60° S, vad är det sista för något?
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: oljebrännare

Inlägg av smidy »

hmm hmm bara 2l/h...nä är du säker att det inte stod 2.08gph alltså gallons i timmen? det sista betyder att det är 60 grader spridningsvinkel på det gamla munstycket och du har troligtvis betydligt lägre vinkel på det "nya" därav den långa lågan. nåja du har ju iaf hittat felet, det var munstycket, så knata iväg till närmaste rörnasare/bygghandel och handla ett NYTT munstycke med liknande värden som det som satt i brännaren så är jag snudd på säker att den går, pumptrycket är nog nästan standard oberoende av årsmodell, kommer inte ihåg men ca 10-12 bar, är inte så värst kinkigt sålänge det är slage stadigt tryck. vid riktig knipa kan man försöka rengöra munstycket, filtret/silen bakpå är gängad i munstycket och går således att skruva bort, därunder sitter en insexa som pressar på spridarspetsen som brukar ha tre spår, det är dom spåren som brukar bli täppta/skitiga, så mecka sönder och rengör och mecka ihop igen, skall antagligen dras med nått moment, men har då fungerat för mig med "lagom", när det varit munsycksbrist nån röd dag.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: oljebrännare

Inlägg av loop »

Nix. Det står även 0,55USgal/h och även 1,8kg/h. Jag har munstycket framför mig på skrivbordet.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: oljebrännare

Inlägg av loop »

Detta krånglar fortfarande. Nu är det nytt munstycke, men nu startar den inte alls. Man hör tändkingen gå.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: oljebrännare

Inlägg av DreRacing@ »

kan vara pumpen som krånglar, mät ditt soppatryck
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: oljebrännare

Inlägg av loop »

Skiten hoppade igång sen jag dragit om returen.
Skriv svar