Vinterbestyren har börjat!
Vinterbestyren har börjat!
Hejsan!
Här får ni lite info och bilder om vinterns uppdateringar!
Ny motor slutmonterad:
B230Block med oljesprut under kolvarna samt B23vev och M-stakar. B23 et kolvar C:a 7:5 i grundkomp. Lättportad 531:a, Rostfria 38mm avgas och 44mm insugsventiler. Specialslipad kam med 112°nockvinkel. Hemmabyggt grenrör och Holset HX 40 med 57mm inlopp. 2 st Rosenkrantz 44mm WG. MSD tändning och slutligen ett par Dellorto 40:or preppade efter sävarrådgivning, ”stort” plenum bakom förg med trattar samt lite annat som bättre ic (där har jag inte hittat nån bra ännu, hade en iveco på gång men den blev lite för bred) och 5 vxl Getrag + sachs sinterkoppling.
Det som gjorts senast är att motorn ställts upprätt med b20-kåpa till getragen vilket gjorde att nya motorfästen fick konstrueras, fast å andra sidan så blev dett gott om plats för nya grenröret. Vad tror ni om motorreceptet? Målsättningen är 300 bakhjulshästar eller mer .
Jonas T
Här får ni lite info och bilder om vinterns uppdateringar!
Ny motor slutmonterad:
B230Block med oljesprut under kolvarna samt B23vev och M-stakar. B23 et kolvar C:a 7:5 i grundkomp. Lättportad 531:a, Rostfria 38mm avgas och 44mm insugsventiler. Specialslipad kam med 112°nockvinkel. Hemmabyggt grenrör och Holset HX 40 med 57mm inlopp. 2 st Rosenkrantz 44mm WG. MSD tändning och slutligen ett par Dellorto 40:or preppade efter sävarrådgivning, ”stort” plenum bakom förg med trattar samt lite annat som bättre ic (där har jag inte hittat nån bra ännu, hade en iveco på gång men den blev lite för bred) och 5 vxl Getrag + sachs sinterkoppling.
Det som gjorts senast är att motorn ställts upprätt med b20-kåpa till getragen vilket gjorde att nya motorfästen fick konstrueras, fast å andra sidan så blev dett gott om plats för nya grenröret. Vad tror ni om motorreceptet? Målsättningen är 300 bakhjulshästar eller mer .
Jonas T
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
POWER... 360WHP/1.7BAR/6800RPM
Detta ser myket intresannt ut! Hur går det med gren röret . ryms det ett typ likadant som jag håller på att bygga(60cm rör, 42-43mm in dim,15cm collektor).få se hur vardet nu passade B23veven i nya B230blocket eller fick du gjöra om axial lagret? hur stor var iveko ladd kylaren? kan den rymmas i 142:an?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Jag tror Ivecokylaren skulle passa som handsken i 140:n, har dock inga mått men vad jag sett så verkar det vara ett mycket lämpligt paket.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Hallå Jens och ni andra!
Jodå grenröret håller på att byggas dock ngt kortare rör C:a 40-45 cm men med kollektor på 14cm (bygger med rör som är 48mm utvändigt) Har försökt göra liknande Anders Rosenqranz grenrör som han hade i sin amazon (finns bilder på deras hemsida) mest med tanke på utrymmet. Vad det gäller veven så måste man slipa ner ramtapparna till 63mm samt svetsa axialbrickor i bakre lagringen. Ivecon hade en kille i arvika till salu sprillans ny, c:a 840mm bred på bredaste stället, Han ville ha 5000:- för den vilket kanske är OK men jag ville ju inte köpa en såpass "dyr" för att sedan ändå bygga om den (kan ordna hans Telnr om du är intresserad.
Appropå 16 V och förgasare så har ju Martin Lundqvist med 745:an kört en sån kombination i år med stor framgång
//Jonas
Jodå grenröret håller på att byggas dock ngt kortare rör C:a 40-45 cm men med kollektor på 14cm (bygger med rör som är 48mm utvändigt) Har försökt göra liknande Anders Rosenqranz grenrör som han hade i sin amazon (finns bilder på deras hemsida) mest med tanke på utrymmet. Vad det gäller veven så måste man slipa ner ramtapparna till 63mm samt svetsa axialbrickor i bakre lagringen. Ivecon hade en kille i arvika till salu sprillans ny, c:a 840mm bred på bredaste stället, Han ville ha 5000:- för den vilket kanske är OK men jag ville ju inte köpa en såpass "dyr" för att sedan ändå bygga om den (kan ordna hans Telnr om du är intresserad.
Appropå 16 V och förgasare så har ju Martin Lundqvist med 745:an kört en sån kombination i år med stor framgång
//Jonas
5000 e ju svindyrt, ja köpte min för 2 papp
menar du den svartgula 745an? har han sugmotor?
jag menade ju förgasarturbomotor med 16V topp men det kanske du oxå menar har aldrig sett hans motor! av någon lustig anledning har ja inte ens sett på bilen mer än när han kört.. har vart på 3 tävlingar & sett honom köra men aldrig fått tillfälle & ta en titt på bilen..
det är vad jag hört ett mäktigt bygge
menar du den svartgula 745an? har han sugmotor?
jag menade ju förgasarturbomotor med 16V topp men det kanske du oxå menar har aldrig sett hans motor! av någon lustig anledning har ja inte ens sett på bilen mer än när han kört.. har vart på 3 tävlingar & sett honom köra men aldrig fått tillfälle & ta en titt på bilen..
det är vad jag hört ett mäktigt bygge
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
10,99
Jonas sandströms amazon med 8v b21A motor har ju kört 10,99......
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
grenrör
Hur går det med grenröret? vart sätter du westgatarna?det bästa stället tror jag skulle va att he en pekandes rakt fram och den andra rakt bak,om det skulle rymmas. då förstörs colektorerna minst. jag är nu änteligen helt klar med mitt nya turbo system. grenrörs tillvärkning tar dock på krafterna. obs mitt grenrör rymtes inte under huven ,det blev lite Mad max 2 stuk...
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/