Vinterbestyren har börjat!

Tjata om vad som helst .
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Vinterbestyren har börjat!

Inlägg av Jonas T »

Hejsan!

Här får ni lite info och bilder om vinterns uppdateringar!

Ny motor slutmonterad:

B230Block med oljesprut under kolvarna samt B23vev och M-stakar. B23 et kolvar C:a 7:5 i grundkomp. Lättportad 531:a, Rostfria 38mm avgas och 44mm insugsventiler. Specialslipad kam med 112°nockvinkel. Hemmabyggt grenrör och Holset HX 40 med 57mm inlopp. 2 st Rosenkrantz 44mm WG. MSD tändning och slutligen ett par Dellorto 40:or preppade efter sävarrådgivning, ”stort” plenum bakom förg med trattar samt lite annat som bättre ic (där har jag inte hittat nån bra ännu, hade en iveco på gång men den blev lite för bred) och 5 vxl Getrag + sachs sinterkoppling.

Det som gjorts senast är att motorn ställts upprätt med b20-kåpa till getragen vilket gjorde att nya motorfästen fick konstrueras, fast å andra sidan så blev dett gott om plats för nya grenröret. Vad tror ni om motorreceptet? Målsättningen är 300 bakhjulshästar eller mer :wink: .


Bild

Jonas T
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

POWER... 360WHP/1.7BAR/6800RPM

Inlägg av Jens Gustavsson »

Detta ser myket intresannt ut! Hur går det med gren röret . ryms det ett typ likadant som jag håller på att bygga(60cm rör, 42-43mm in dim,15cm collektor).få se hur vardet nu passade B23veven i nya B230blocket eller fick du gjöra om axial lagret? hur stor var iveko ladd kylaren? kan den rymmas i 142:an?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

fiiint JT får se förbättringarna på strippen nästa sommar hoppas ja!?
ingen som satsar på 16V topp & gasare?!! varför inte passar ju bra på 230 blocket oxå.. annars får väll ja ta tag i saken själv intressant med b23 vev i berätta gärna mer!
kör du med fördelaren fram eller bak?
mvh
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag tror Ivecokylaren skulle passa som handsken i 140:n, har dock inga mått men vad jag sett så verkar det vara ett mycket lämpligt paket.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

kom på nu att du skulle ha msd tändning.. hur ska du ge systemet tändningsimpulserna ska du använda orginalfördelare? såg en som byggde ett nytt fördelarlock för orginalpolerna satt för nära varann d e ju ett jävla krut i msd så gnistorna kan hoppa fel
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

min intercooler är typ 84x40x7 cm & den ska i 142an är det tänkt det är en scania ic från början
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Hallå Jens och ni andra!

Jodå grenröret håller på att byggas dock ngt kortare rör C:a 40-45 cm men med kollektor på 14cm (bygger med rör som är 48mm utvändigt) Har försökt göra liknande Anders Rosenqranz grenrör som han hade i sin amazon (finns bilder på deras hemsida) mest med tanke på utrymmet. Vad det gäller veven så måste man slipa ner ramtapparna till 63mm samt svetsa axialbrickor i bakre lagringen. Ivecon hade en kille i arvika till salu sprillans ny, c:a 840mm bred på bredaste stället, Han ville ha 5000:- för den vilket kanske är OK men jag ville ju inte köpa en såpass "dyr" för att sedan ändå bygga om den (kan ordna hans Telnr om du är intresserad.

Appropå 16 V och förgasare så har ju Martin Lundqvist med 745:an kört en sån kombination i år med stor framgång

//Jonas
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

5000 e ju svindyrt, ja köpte min för 2 papp
menar du den svartgula 745an? har han sugmotor?
jag menade ju förgasarturbomotor med 16V topp men det kanske du oxå menar har aldrig sett hans motor! av någon lustig anledning har ja inte ens sett på bilen mer än när han kört.. har vart på 3 tävlingar & sett honom köra men aldrig fått tillfälle & ta en titt på bilen..
det är vad jag hört ett mäktigt bygge
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Jodå han kör verkligen med turbo! Helfet alltså :shock: Körde visst en hög nia på 402m!

Bild

//Jonas
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm polerad turbo :) kör han hög 9a?! det är fan inte dåligt.. alltid när ja har sett på har han kört dåligt, i säve gick det ju iofs hyffsat bra men kanske inte med tanke på innehållet i bilen..
på emmaboda brukar han köra sönder saker iaf :)
intressant motorrecept iaf :)
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

när ni snackar 16v topp och fuggeturbo så får vi inte glömma nicke bloms ascona.den gick ju 10,97 förra året :wink:
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

10,99

Inlägg av Simon Jonsson »

Jonas sandströms amazon med 8v b21A motor har ju kört 10,99......
Bild
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Re: 10,99

Inlägg av Johan »

144turbo skrev:Jonas sandströms amazon med 8v b21A motor har ju kört 10,99......
det är riktigt starkt jobbat
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Åppropå nåt annat! Man har jobbat lite i garaget häromkvällen, knepigt det här att göra eget grenrör (andra försöket) ! Första upplagan blev jättebra, synd bara att det inte gick att stänga motorhuven :lol:

//Jonas T

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

grenrör

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hur går det med grenröret? vart sätter du westgatarna?det bästa stället tror jag skulle va att he en pekandes rakt fram och den andra rakt bak,om det skulle rymmas. då förstörs colektorerna minst. jag är nu änteligen helt klar med mitt nya turbo system. grenrörs tillvärkning tar dock på krafterna. obs mitt grenrör rymtes inte under huven ,det blev lite Mad max 2 stuk...
Skriv svar