Biltema är nog inte så dåligt.

Tjata om vad som helst .
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Blådåren »

Nää, jag är också övertygad om att det pratas om olika saker.
Men vad som räknas som "generellt begrepp" inom åf leden, där allt annat än delar i kartonger märkta med biltillverkarens logga och levererade över åf disk är kanske inte vad som ska räknas som en standard för vad som är pirat eller inte !.

Där tror jag lagtexten är mer relevant att avgöra vad som faktiskt är just en "pirat-del" , det finns ju till och med en lag-text om detta..
Att exempelvis en anställd på en mercedes-verkstad anser att allt annat än delat i kartonger märkta med stjärna är pirat, är inte relevant i sammanhanget.

Som jag sa så drog jag påståendet till en "dumhetens gräns" vilket jag skrev och inte heller anklagade dej för att ha sagt.
Det jag ville ha svar på var just om samma däck jag skrev om, räknas som original eller pirat beroende på om det levererades genom din åf eller den lokala "gummi-lasse" ?, baserat på ditt resonemang !!.
Bilar utan turbo SUGER !!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Steve »

Man kan helt enkelt inte tillämpa det på allt, som t.ex. däck. Svårare än så behöver man väl inte göra det?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Blådåren »

Men vem ska isf dra gränsen för vad som är ok för andra tillverkare än "original" .

Vilka delar/tillbehör behöver inte vara original eller vara levererade över det aktuella märkets reservdels-disk ?.
Det är där problemet kommer uppstå, att en del kommer tycka att däck,oljor osv måste vara "original" annars riskerar man att göra bilen sämre..
Bilar utan turbo SUGER !!
bennybira
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons okt 26, 2011 7:49 pm

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av bennybira »

Johan, sant som du säger.
Även jag litar mer på saker jag köper direkt från ÅF.
MEN, är jag snål.. köper jag på biltema. Och förväntar mig ALDRIG mirakel.
Det är den inställningen man SKA ha där!
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Blådåren »

Min avsikt är inte att frälsa till biltema, även om det kanske verkar så.
Men det beror på hur diskussionen utvecklat sej.
Det finns starka åsikter åt båda håll och det är mycket intressant att märka hur (oftast anti-biltema) det vävs in "tycker", "tror" , "har hört" bland rena och faktiska argument.

Om man håller diskussionen fri från fördomar och eget revir, (ex som anställd hos bilföretag, eller hos biltema) och håller sej till vad som går att bevisa hade den varit mycket intressantare, men när det kommer in diverse fabler uppblandat med fakta så kvittar det faktiskt.


Nå!, hursom så handlar jag där när jag tycker deras delar duger, duger dom inte så handlar jag original istället, det är ett val jag gör och ser inte det svåra i det ?.

Att sedan reservdels-marknaden numer är reglerad enligt lag så kan man kanske hålla sej till lagar som är skrivna.
Att man sedan "tycker" allt annat än just original ska räknas som pirat, saknar därmed lagligt stöd och bör inte användas som argument.
Bilar utan turbo SUGER !!
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av JohanK »

"Tycker" ? du har fortfarande inte förstått det jag skrivit?
Lagligt stöd eller ej skiter jag högaktningsfullt ,i liksom Svensson på stan, som jag försökte förklara är det ett allmänt begrepp som används, så sent som idag hade jag en kund som frågade om vi inte kunde fixa en piratdel istället eftersom han tyckte att originaldelen var för dyr, var i detta sammanhang ser du mig säga att jag "tycker" att det ska kallas så?

Har nog inte hört någon annan än du reagera så starkt på att icke originaldelar generallt kallas för pirat?, alla häromkring förstår varann när det diskuteras och ingen drar några paralleller med olagligheter och annat.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Blådåren »

Aha !, så vi skiter i lagen och kallar det vad vi vill ?...

"Lagligt stöd eller ej skiter jag högaktningsfullt ,i liksom Svensson på stan"
Intressant åsikt... :roll: (det är nästan så man tror att du faktiskt "tycker" detta..)

Att något som därmed är både legalt och reglerat av både lag och godkänt av både biltillverkaren (därmed även reglerat i kvalitet/passform) och konkurrenslagstiftning ska räknas som pirat på grund av "allmänt vedertaget" begrepp så kan vi helt enkelt skita i vad som legalt är reservdel och kalla allt pirat istället..
Senast redigerad av Blådåren den ons apr 04, 2012 4:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bilar utan turbo SUGER !!
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Blådåren »

Vad som de facto är "pirat" , är kopierade originaldelar som säljs i "originalförpackning" och under förespegling att vara just originaldel , dessutom prissatt som sådan.
Dessa är tillverkade i nåt lågprisland, oftast med ingjutningar som ska efterlikna original, i ett så billigt material som möjligt, där måtten/specifikationen/säkerheten på delen är av underordnad betydelse..

I min lilla värld är det dom ovanstående kriterierna som kategoriserar en piratdel.
Är jag helt ensam om den uppfattningen ???.
Bilar utan turbo SUGER !!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Steve »

Om vi nu ska dra det så långt, vad står det i ordboken när du söker på ordet piratdel?

Träben kanske? Eller krok? :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Blådåren »

Hihi !
Jo, som piratdel räknas defintivt träben.
Fast kroken kan diskuteras , beroende på om den är en original eller biltema, fast då kanske man ska fråga husvagnen som nyttjar den :hihi: :wink: .
Bilar utan turbo SUGER !!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Steve »

Det jag ville komma fram till är alltså att piratdel är typ ett samlingsnamn i folkmun, och förstår inte riktigt varför du babblar på om lagar?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Blådåren »

Trodde du hade humor..

nå, vad som är piratdel är påfallande noga reglerat i lag och om nu andra vill klistra på legala reservdelar den etiketten så är det deras problem.

Men att "generellt vederta" ett "begrepp" är inte bra, lag och "vad man säger" är inte samma sak.
Det är dessvärre så att, som jag tidigare skrev , "en lögn som upprepas tillräckligt många gånger, uppfattas som sanning".
Med det sagt menar jag att många dessvärre jämställer just legala reservdelar med illegalt framställda sådana, dom enda som tjänar på en sådan jämställning är "originalförsäljningen".

Vad händer då med konkurrens och prissättning av reservdelar , om nu det enda som "godkänns" i en idealvärld endast skulle vara originaldelar ???.
kan ju vara en intressant tanke...

(kanske p-ändar för 3000:- st eller möjligen en originallampa för 2500:- för att inte tala om kam-remmar ...
Visst detta är en fantasi och en fabulering, men just konkurrens gör nytta för priser även i original-led !)
Bilar utan turbo SUGER !!
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av JohanK »

Steve skrev:Det jag ville komma fram till är alltså att piratdel är typ ett samlingsnamn i folkmun, och förstår inte riktigt varför du babblar på om lagar?

+1
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Blådåren »

Yeah right, fuck the law...

Ingen konkurrens och bara originaldelar att tillgå, underbara priser väntar,

(och guld-tider för tillverkare av illegala delar, pirat i mina och lagens ögon...)
Bilar utan turbo SUGER !!
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av JohanK »

Ja för så lär det ju bli om folk i Sverige fortsätter att kalla delarna för piratdelar, jäklar det kommer att bli kaoz i världen!!!
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Skriv svar