Biltema är nog inte så dåligt.

Tjata om vad som helst .
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Blådåren »

Nää , nåt "kaoz" lär det väl inte bli..., men fabulöst dyra delar, då alternativ och därmed konkurrens isf kommer saknas..
Bilar utan turbo SUGER !!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Steve »

Alltså jag fattar faktiskt inte, är piratdelar nåt nytt och vad är det som kommer att ändras?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Swärd
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis aug 24, 2004 5:28 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Swärd »

Att sia om att piratdelar är bra eller dåliga kan man diskutera i åratal..
Att biltema hade dålig kvalite för ca 6-7 år sen råder det ingen ingen tvivel om.
Men att Biltema har växt med mer än det dubbla senaste 5-6 åren har gjort att dom kunnat köpa in från bättre leverantörer.
Jag står själv och tar emot reklamationer/återköp på Biltema och kan med handen på hjärtat säga att det inte är mycket reklamationer på bildelar, givetvis händer det, men med tanke på hur mycket vi säljer så är de inte mycket.
Skulle va kul att veta hur mycket det är på Mekonomen/laitis/meca och original?

Summa sumarum så har vi mycket nöjda kunder på Biltema.
Och det roliga är att kunder ofta berättar vad original delarna kostar och oftast är de skrämmande stora skillnader.


Mvh Mackan
http://www.biltema.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus/Holmsund
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av JohanK »

Ja jag kan säga samma sak, många jämför oss med mekonomen te.x och i väldigt många fall är vi betydligt billigare, både gällande service och delar.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av StefanM »

vi kan nog sammanfatta det här med att "blådåren " kallar sina reservdelar för eftermarknadsdelar eller nånting han tycker är lämpligt. Han tar aldrig ordet piratdelar i munnen annat än att han vet att det är olagliga kopior.

Att man kallar delar för piratdelar i folkmun har väl ingenting att göra med det lagliga och huruvida eftermarknadshandeln får kalla sina delar för "originaldelar". Man säger jeep om fyrhjulsdrivna bilar också, vespor är allting som ser ut som en scooter men det gör inte blådåren naturligtvis. Han är korrekt ut i fingerspetsarna.
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av TVR »

Vill man ha en seriös diskussion så kan man ju faktiskt hålla sig till korrekta benämningar. Att försöka driva med folk är ju inte precis konstruktivt!
Att många gör samma fel innebär inte att det är rätt!


För att göra det ännu roligare så kan jag meddela att många saker du köper som originaldel hos din märkeshandlare inte alls är identiska med de delar som sitter på bilarna när de är nya. Det är olika upphandlingar och det är inte ovanligt att en annan leverantör står för delarna som säljs som orignaldelar. Så din "orignaldel" kan i praktiken egentligen ses en "piratdel", "eftermarknadsdel", "orginal reservdel" eller vad man nu vill kalla den. Det enda du med säkerhet vet är att de reservdel du köper hos märkeshandlaren och som är märkt som en originaldel uppfyller den spec som biltillverkaren ställer för reservdelar. En spec som för övrigt kan skilja betydligt från den som är för de delar som monteras på bilarna i fabriken.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av loop »

TVR
Detta har jag försökt förklara för folk i åratal. Det går inte att diskutera Biltema. Jag vet inte varför folk blundar för hur tillverkningsindustrin fungerar och jag förstår det inte.
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Blådåren »

StefanM skrev:vi kan nog sammanfatta det här med att "blådåren " kallar sina reservdelar för eftermarknadsdelar eller nånting han tycker är lämpligt. Han tar aldrig ordet piratdelar i munnen annat än att han vet att det är olagliga kopior.

Att man kallar delar för piratdelar i folkmun har väl ingenting att göra med det lagliga och huruvida eftermarknadshandeln får kalla sina delar för "originaldelar". Man säger jeep om fyrhjulsdrivna bilar också, vespor är allting som ser ut som en scooter men det gör inte blådåren naturligtvis. Han är korrekt ut i fingerspetsarna.


"sandlåde-nivå" ...
Väntade mej lite mer än fåniga påhopp faktiskt..
Bilar utan turbo SUGER !!
FMR
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre feb 18, 2005 11:26 am
Ort: Emmaboda

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av FMR »

kan ta ett exempel pappa köpte ny biltema turbo till sin saab 95 köpte den i jönköping för 1.5årsen tog dock ett år innan vi skulle montera den lånade lift på den lokala verkstaden plockade ner allt o givetvis vart turbon felvriden 20-30mm gick inte o få på oljerören alls ringde till biltema i växjö (närmaste) o frågade om dom hade några andra ja dom hade 5st likadan åkte dit o tog med båda turbosarna (dom sa först köp slang i stället för rör inga av dom 3 rören passade ) man tycker ju att den ska passa utan mod men icke. så vi plockade fram alla 5 turbosar och ALLA var olika vrida så ingen passade men dom hade aldrig haft nån remklamation innan mkt lustigt då dom hade sålt massvis sa dom?? man får ju inte vrida dom heller för dom är balanserade som dom är.. slutade med att vi fick köpa en ny på saab för 9000kr + 12H verkstadstid där fick man för man vart dumsnål. Men köper dock mkt verktyg o kem på biltema dom funkar kanon mkt prisvärt..
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Rohden »

FMR skrev:kan ta ett exempel pappa köpte ny biltema turbo till sin saab 95 köpte den i jönköping för 1.5årsen tog dock ett år innan vi skulle montera den lånade lift på den lokala verkstaden plockade ner allt o givetvis vart turbon felvriden 20-30mm gick inte o få på oljerören alls ringde till biltema i växjö (närmaste) o frågade om dom hade några andra ja dom hade 5st likadan åkte dit o tog med båda turbosarna (dom sa först köp slang i stället för rör inga av dom 3 rören passade ) man tycker ju att den ska passa utan mod men icke. så vi plockade fram alla 5 turbosar och ALLA var olika vrida så ingen passade men dom hade aldrig haft nån remklamation innan mkt lustigt då dom hade sålt massvis sa dom?? man får ju inte vrida dom heller för dom är balanserade som dom är.. slutade med att vi fick köpa en ny på saab för 9000kr + 12H verkstadstid där fick man för man vart dumsnål. Men köper dock mkt verktyg o kem på biltema dom funkar kanon mkt prisvärt..
Vad är det man inte får vrida? Lagerhuset är väl inte balanserat ihop med avgashuset
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Blådåren »

balanserat avgas/kompressor hus ?.

Det är väl bara impellrar och axel/lager som balanseras ihop?.
Låter som killen i reservdels-disken inte har koll på vad han säljer.

Men det är väl normalt att man inte får skruva isär grejen man köpt för att garantin ska gälla, det gäller ju oansett vad/vart man köpt det !?.

Fast det låter ju rätt kasst att grejerna inte passar utan mod..
Blir ett "moment 22" av det ju!.
Bilar utan turbo SUGER !!
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av nicke.t »

:thumbright: ja jobbar som snickare å använder spikpistol typ flera ggr i veckan.vi har köpt både dyckert å 3"-4" tums pistoler den stora har vi nog använt i minst 5 århelt utan problem.en rolig grej är att stommen på båda maskinerna är identisk med ett dyrt märke bra skit.

biltema står de på maskinerna.
tel 0707149931
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Kadett4wd »

Angående reklamation på bilprodukter på biltema.
togs det med i analysen om kunden sålde bilen direkt efter?

Mao, många köper billigt skit för att kunna kränga bilen 'hel'...
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Johan Lindberg »

Tre års trådlyft inte dåligt :-) Men där har du ju lite rätt, har man en bil man skall ha kvar så slänger man ju inte dit ett biltema hjullager eller nått som kräver lite jobb att byta. Jag har en egen teknik med att handla på billiga kedjor, jag tar aldrig kvitto, Har jag varit så dum å köpt nå dåligt vill jag ju inte ha en ny likadan. Bland mycket skit finns ju alltid guldkorn.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Biltema är nog inte så dåligt.

Inlägg av Kadett4wd »

jag råkade hamna i tråden pga google.. men insåg det behövdes en klok kommentar ;)
Jag brukar hålla mig ifrån saker som är 'rörliga' på biltema.
Om det snurrar eller liknande.
Då väljer jag bort det.
Men exempelvis, microfiberduk funkar helt ok :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar