g-tech mätare

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

g-tech mätare

Inlägg av larsat »

vad har ni för erfarenheter av dessa? verkar ju vara en kul liten pryl att testa bilen med.. enligt vad jag läst verkar dom stämma hyffsat bra även om man får ta resultatet med en nypa salt, men det går ju jämföra resultatet på 402 meter med tidkort så ser man ju om det stämmer.. så gör det?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Detta har jag hört. OBS hört. Gtech tar toppfarten precis efter 402m. I verkligheten är det medelfarten på dom sista 10-20meterarna som mäts. Altså visar Gtech högre toppfart än tidkort.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok i övrigt då? hur bra stämmer 0-100 osådär... en dum fråga bara hur vet mojängen att man kört 402 meter... den sitter väll bara på rutan och känner av g-krafter? :oops:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Genom att ta dela in tiden i korta små intervall (hundradelar av en sekund) och använda en accelerometer, en finurlig grej som mäter accelerationen kan man lätt beräkna en del roliga saker med Newtons grundläggande lagar..

Lite kort så delas tiden in i intervaller, en G-tech-mätare mäter accelerationen 400 ggr i sekunden, och vid varje tidpunkt så beräknas med enkla formler en hastighet och en färdad sträcka ut. Om man matar in vikten på sin bil i G-tech-mätaren så kan den visa effekten på motorn vid drivhjulen, genom att den då kan beräkna den maximala effekten på motorn baserat på den hastighet/acceleration som mätts upp.

Hur noggrann mätningen blir är givetvis svårt att säga, det beror på accelerometern framför allt men också tidsintervallens längd med mer. Man ska egentligen aldrig jämföra mellan olika mätare eftersom accelerometern troligen inte är kalibrerade exakt lika. Men om man använder den för att mäta på sin egen bil hela tiden för att se om de förändringar man gör på motor och annat ger positivt resultat, ja då är den verkligen rätt praktisk, man behöver bara koncentrera sig på körningen (växla rätt osv..).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jo ja kom fram till att det måste vara så den funkar sen men det är ju inget man sitter & räknar på precis, ganska avancerad liten pryl dedär.. som du säger har ja tänkt ha den för skojs skull & se va olika grejjer ger osv... bilen är ju lätt att väga upp exakt vikt och dom är ju inte jättefarligt dyra dom där... man kan väll dessutom låna ut den och testa på polares bilar ganska lätt, det är bara sätta den på rutan och en sladd i cigguttaget som ja förstått.. sån får man köpa så fort man fått igång bilen!! :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har en till salu för 1300kr. jag har jämfört den mot stripen körningar och den stämmer mycket bra. läs mer på våran hemsida vid min bil.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

låter intressant släng iväg ett pm me nummer så ringer ja när ja har tid!
Skriv svar