Lurad på blocket behöver hjälp (uppgiven)

Tjata om vad som helst .
slinken
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån aug 18, 2008 6:03 pm

Lurad på blocket behöver hjälp (uppgiven)

Inlägg av slinken »

Har blivit lurad på blocket. La ut en annons på köpes, att jag ville köpa en skotermotor. Ringde en man som hade en motor, allt lät seriöst så han skrev ner ett kvitto och skickade till mig via mejl tills vidare. Jag betalade 4400 kr i delbetalning på motorn, Sen skulle resterande betalas vid uthämtning.

Nu har det gått 3 veckor och karljäveln har bara kommit på tusen undanflykter. allt i från att han legat på sjukhus till att han krockat bilen mm..

Har försökt få tag på han och få tillbaka mina pengar och han lovar saker hela tiden men inget stämmer överrens med verkligheten. Nu ha jag ringt han som en tok för att han ska svara och sätta tillbaka pengarna, men han trycker bara upptaget och skriver hotfulla sms! ( typ slutar du inte ringa så måste jag komma och hälsa på dig och liknande)


Vad gör jag nu? Jag har hans telefonnummer samt email address. även IP nummer till datorn därifrån han skickat mejl till mig!

Mannen utger sig för att heta Ulf Bergh. Men jag hittar ingen sån som bor i gävle trakten där han nu säger att han bor.

Någon som kan säga vad jag ska göra för att antingen få tag i karln så jag hittar vars han bor, eller hur jag nu ska kunna sätta dit honom för detta?

Blir så jävla less på sånt här att det är sjukt.. jävla idioter de finns i världen alltså................ Mycket tacksam om någon kan hjälpa till!!
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Lurad på blocket behöver hjälp (uppgiven)

Inlägg av Erik Persson »

Du har säkert bevis via din bank, kvittot han skickade mm.

Trava iväg till polisstationen och anmäl.
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Lurad på blocket behöver hjälp (uppgiven)

Inlägg av jol »

Du har även bankkontot som kan bindas till personen, så polisanmäl.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
Andreas Öhman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: tis jul 15, 2008 5:10 pm
Ort: Alnö

Re: Lurad på blocket behöver hjälp (uppgiven)

Inlägg av Andreas Öhman »

Finns en här i stan (Sundsvall) som håller på med div. saker som heter Ulf Bergh, kolla upp han.
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Re: Lurad på blocket behöver hjälp (uppgiven)

Inlägg av MB 4 ME »

fan va tråkigt att höra att folk blir lurad. Sj så köpte jag en gång i tiden en motor som jag pyntade fullt pris på direkt in på personens konto.Femsiffrigt belopp handlade det om. Kände mig lite skeptisk först men när motorn kom så var allt i sin ordning enligt vad säljaren sagt. Det är sånna gånger man glömmer hur gott om idioter det finns som blåser folk
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
slinken
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån aug 18, 2008 6:03 pm

Re: Lurad på blocket behöver hjälp (uppgiven)

Inlägg av slinken »

Andreas Öhman skrev:Finns en här i stan (Sundsvall) som håller på med div. saker som heter Ulf Bergh, kolla upp han.
mycket möjligt att det är han! har du någon mer info om denna man?
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Lurad på blocket behöver hjälp (uppgiven)

Inlägg av jol »

Vad spelar det för roll vad nån har för uppgifter? Gå till polisen, berätta allt du vet (inkl att det finns en Ulf Bergh i Sundsvall), klart.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
MrPete
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: mån jul 16, 2012 11:38 am
Ort: Göteborg

Re: Lurad på blocket behöver hjälp (uppgiven)

Inlägg av MrPete »

Trist när folk håller på och luras.. det förstör så mkt för alla som är seriösa..

Hur som helst.. Generellt skulle jag säga att man ska vara försiktig med att lägga ut köpesannonser.. Vem som helst kan höra av sig och säga att de har just precis allt det DU behöver. I god tro för man över pengar men inget dyker upp och personen svarar inte längre. Det är alltid bättre att försöka hitta det man behöver genom säljesannonser, det är mitt råd.
Bubblan på garaget, gå gärna in och lägg en röst :)
slinken
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån aug 18, 2008 6:03 pm

Re: Lurad på blocket behöver hjälp (uppgiven)

Inlägg av slinken »

haha tjejen ringde åt han nu från sitt nummer , då svarade han tommy! och då blev han galet förbannad då hon sa att han visste vad han höll på med och att han kallat sig Ulf Bergh! vilket svin
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Lurad på blocket behöver hjälp (uppgiven)

Inlägg av jol »

Vad sa polisen då?
Peter Strandberg
Alfa kombi
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Lurad på blocket behöver hjälp (uppgiven)

Inlägg av StefanM »

ja vad ska polisen säga? ...........Gör inte om det här nästa gång är väl det enda de kan säga. Polisanmäla kan man göra men en enstaka anmälning på en okänd individ som man bara har telefonnummer till och bankkonto ger ingenting. Det ska vara brott som ger fängelsestraff som ger de rätt att få adressuppgifter till bankkonton.........

Förstår inte varför folk är så godtrogna, det står år efter år i tidningar kontinuerligt om folk som blir blåsta men ändå så fortsätter det. Mycket märkligt..........
Gör man upp affärer så här så kan man väl iallafall göra en grundkoll först, be att få namn och adress och telefonnummer och motringa och göra nånting iallafall ? Då vet man iallafall var vederbörande finns.
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Lurad på blocket behöver hjälp (uppgiven)

Inlägg av jol »

Jag menar att han ska ha varit till Polisen och anmält. För min del räckte det att polisen ringde numret jag gav dem, de presenterade sig och sen hade jag pengarna på kontot.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Zymix
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tis apr 16, 2013 7:02 pm

Re: Lurad på blocket behöver hjälp (uppgiven)

Inlägg av Zymix »

Jag har precis blivit lurad av samma person. på en köpes annons!
Han uppgav sig hete Ulf bergh och komma från sollefteå.
Vi skulle betala frakten i förskott och sedan betala "hela" produkten efter test kontroll.

Allt gäller en 2 pelar lyft för att lyfta bil.
fahlis11
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tis apr 16, 2013 7:27 pm

Re: Lurad på blocket behöver hjälp (uppgiven)

Inlägg av fahlis11 »

Detta är helt otroligt. Jag och min sambo åkte i onsdags utomlands för en liten minisemester. Strax innan vi skulle lämna vår hemstad Gävle skulle min sambo åka ur ett p-hus. Där inne lyckades en man backa in i hennes bil när de stod vid utfarten. Mannens betalkort fungerade inte vilket gjorde att bommen inte gick upp. Han la då hastigt i backen och for rätt in i min sambos bil. Han for ut och beklagade sig. Ingen hade dock något skadepapper med sig och vi hade bråttom till Arlanda för att hinna med flyget vilket gjorde att min sambo och mannen skulle höras nästa vecka. De bytte tel nr och min sambo fotade av mannens id-handling (körkortet hade han glömt i lastbilen). Nu när vi ringer har numret ingen abonnent... Han har alltså lämnat ut ett icke fungerande nummer eller är det så att han har bytt med tanke bluffaffärerna nedan.. Mannen heter mycket riktigt Ulf Bergh. Vi blir så jäkla förbannade att vi tänker polisanmäla honom imorgon. Tel nr hon fick är: 073-1396379. Är det någon som har några tips? Vi har personnummer och en id-handling på honom.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Lurad på blocket behöver hjälp (uppgiven)

Inlägg av StefanM »

om det verkligen var hans id handling så har ni väl ert på det torra........det är ju bara göra en skadeanmälan så tar myndigheterna vid sen. Om det är samma person som övriga skribenter här ovan kan vi inte avgöra här då det lika gärna kan handla om nån som bluffar i nån annans namn.
Skriv svar