Hej! Jag har fått tag på en komplett b230 turbomotor från 940 -95 som bara har gått 50 mil, stått i en verkstad sen -96. Tänkte ha den att bygga vidare på i min amazon, men i nuläget ha den orginal för att besikta enligt konsten alla regler, med sfro osv. Han jag köpte motorn av trodde att det var 165hk motorn. Kollade på gik:s site men båda modellerna har tdo4-13c beteckning på turbon.
Hur ser jag vilken det är? vad är skillnaden mellan 135hk & 165 hk motorn?
mvh
135hk eller 165hk?
135hk eller 165hk?
Brinken
en subarumotor med td04-13g aggregat (avgashus) ska tydligen gå pressa till 280 häst, det är ju i princip samma agg fast du har nog avgashus #7 = 7cm^2 area
vad sitter för agg på fullturbomotorn är det garrett? vad jag läst är det avgashus storlek 7 på alla mitsuagg till volvo.. detta är maxeffekt jag sett sen tror ja inte man bör ladda så mycket med en sån liten turbo
vad sitter för agg på fullturbomotorn är det garrett? vad jag läst är det avgashus storlek 7 på alla mitsuagg till volvo.. detta är maxeffekt jag sett sen tror ja inte man bör ladda så mycket med en sån liten turbo
Re: 135hk eller 165hk?
165-hästarsmotorn heter B230FT och 135-hästaren B230FK, finns kåpan över kamremmen kvar så brukar det stå på den annars står det vad det är för motor på blocket, på insugssidan precis i kanten mot toppen.MB skrev:Hej! Jag har fått tag på en komplett b230 turbomotor från 940 -95 som bara har gått 50 mil, stått i en verkstad sen -96. Tänkte ha den att bygga vidare på i min amazon, men i nuläget ha den orginal för att besikta enligt konsten alla regler, med sfro osv. Han jag köpte motorn av trodde att det var 165hk motorn. Kollade på gik:s site men båda modellerna har tdo4-13c beteckning på turbon.
Hur ser jag vilken det är? vad är skillnaden mellan 135hk & 165 hk motorn?
mvh
Dom motorerna är precis lika förutom tryckklockan till wastegaten, FT:n har en justerbar stång på tryckklockan och FK:ns är inte justerbar.
Styrboxar och programvara är precis lika dom med.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
072-316 26 91
Det sitter iaf 6:ans avgashus på min 13c som kommer från en 940 s.larsat skrev:en subarumotor med td04-13g aggregat (avgashus) ska tydligen gå pressa till 280 häst, det är ju i princip samma agg fast du har nog avgashus #7 = 7cm^2 area
vad sitter för agg på fullturbomotorn är det garrett? vad jag läst är det avgashus storlek 7 på alla mitsuagg till volvo.. detta är maxeffekt jag sett sen tror ja inte man bör ladda så mycket med en sån liten turbo
Det klarar knappast 280hk, snarare 195. Rekomenderat max laddtryck ca 0,95bar läste jag nånstans.
det är väll 180 häst i imprezorna med näst intill exakt samma agg så det är väll rimligt att hamna där omkring, enligt tabeller ja sett är max praktiskt CFM 324 & max rek. ladd 17-18 psi = 1,1-1,24 bar
280 häst var max effekt med sådant agg enligt en av de bättre impreza trimmarnai landet, honom litar ja på även om det säkert är svårt att få ut sånna siffror
280 häst var max effekt med sådant agg enligt en av de bättre impreza trimmarnai landet, honom litar ja på även om det säkert är svårt att få ut sånna siffror