Ta in avregistrerat fordon i registret igen?

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
ElanMannen
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Ta in avregistrerat fordon i registret igen?

Inlägg av ElanMannen »

Som rubriken lyder, jag har papper från Länsstyrelsen med gammalt regnummer, chassinummer och motornummer.
Hur går jag tillväga för att få nya regplåtar till detta fordon? Bilen är komplett och i orginalskick och har varit ur registret i ca 40 år.
www.kalltrim.org
Volvo 244 Turbo -79
Saab 900 T16 Aero
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Ta in avregistrerat fordon i registret igen?

Inlägg av Richard »

http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... lt-fordon/

Den där artikeln tar upp det mesta man behöver veta för att börja nysta i det.
Lite jobb är det, men det går att lösa.
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Björn/242power
För mycket laddtryck

Inlägg av Björn/242power »

tror inte det är såå svårt enligt uppgifter jag fick när jag kollade upp detta, har en bil som också ramlat ur registret.

Börja med att skaffa fram papper från riksarkivet eller vad det heter, dom har uppgifter mellan 1972-1994, där kan du hitta gamla regbevis mm.. vad jag minns bör man ha en kopia på ett gammalt regbevis som säger att bilen varit reggad i sverige tidigare, detta skall bifogas när man skickar in pappren om ursprungskontroll, på blanketten om ursprungskontroll ska man fylla i chassienr mm.... ju mer info du kan få fram och skicka med till detta ju bättre är det nog tror jag. när dom fastställt bilens ursprung osv och kontrollen är klar så skickar dom hem papper om detta och om jag inte missminner mig får man ett nummer man använder för att kunna boka en tid för reg-bes osv.. missminner jag mig inte så ska ursprungskontrollen betalas i förskott innan dom börjar jobba med detta.

kollade som sagt upp detta för ett par år sedan då jag själv har en bil med samma problem, men det vart lagt på hyllan tills vidare så jag har inte genomfört det ännu. hoppas du blir lite klokare av detta.. :)
volvo 242 DL 2,5 ;)
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Jag har en vespa som jag inte har papper på. Köpt från en skrot, så kvitto finns. Han hade inte fått några papper när den lämnades in. Det var en hög grejor bara. Hur gör man då? har chassinumemr bara.
Björn/242power
För mycket laddtryck

går det inte via chassienr att leta reda på sista reggade ägaren? kan nog vara bra om du ska försöka få papper på den...
volvo 242 DL 2,5 ;)
TVR
För mycket laddtryck

Inlägg av TVR »

Man behöver i princip alltid ett gammalt registreringsnummer för att det ska gå smidigt. I alla fall om fordonet inte varit reggat i det "nya" registret utan bara det gamla med länsbokstäver. Tyvärr finns det dåligt med databaser att söka i utan de måste leta manuellt i papper. Så Vespan kan nog bli svår att få in igen tyvärr.
Användarvisningsbild
ElanMannen
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av ElanMannen »

Tack för hjälpen! har redan blivit klokare. :thumbright:
www.kalltrim.org
Volvo 244 Turbo -79
Saab 900 T16 Aero
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Björn/242power skrev:går det inte via chassienr att leta reda på sista reggade ägaren? kan nog vara bra om du ska försöka få papper på den...
Hur gör man det?
TVR
För mycket laddtryck

Inlägg av TVR »

Finns fordonet i det nuvarande registret kan man troligen söka på chassienummer (med hjälp av Transportstyrelsen). Polisen kan även svara på om fordonet är rapporterat stulet.
Finns det bara ett gammalt nummer med länsbokstav går inte det att söka på chassienummer. Där finns registren bara i pappersform i pärmar och lådor. Man kan naturligtvis betala länsarkiven för att leta igenom sina arkiv, blad för blad, men de tar timtaxa och det kommer med all säkerhet att bli mycket dyrt och ta lång tid innan de hittat det fordon man letar efter. Plus att registren är uppdelade länsvis och på år så man måste veta när och var fordonet senast var registrerat för att överhuvudtaget ha en chans.

Sen finns det en möjlighet till, fast den är lite mer på chans och tar lång tid. Förr hände det att det ibland gavs ut böcker med alla registreringsnummer i ett viss län. Där fanns uppgift om fordonstyp och troligen även ägare. Dessa böcker kan ibland hittas på antikvariat och liknande. Vet man helt säkert att ens fordon var registrerad i t ex Örebro län 1966 (obs, bara ett exempel) men saknar regnummret kan man försöka få tag på en sån bok för Örebro det året och sen leta själv. Är det en ovanlig bil kan man ha tur och hitta en sån i boken. Sen får man beställa uppgifter från länsarkivet på det registreringsnummer bilen i boken hade så att man får fram chassienummer. Med lite tur stämmer numret med ens eget fordon och saken är biff. Fast det lär ju bara funka om det är en ovanlig bil, annars får man väldigt många nummer att söka uppgifter om..... Dessutom står de i nummerordning så man får ju läsa rad för rad och hoppas att man inte missar just den bil man är intresserad av.
Björn/242power
För mycket laddtryck

Ring transportstyrelsen o hör om dom kan kolla chassinr du har, med tanke på att regnummer med länsbokstav försvann kring -72 så kanske det finns en chans att den haft ett "nytt" regnr och bör gå att hitta igen. annars är det ju knepigare som ovanstående talare säger.
volvo 242 DL 2,5 ;)
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Whiplash »

Landsarkivet i Härnösand kan ta fram i princip alla handlingar från bilens livstid, kostar inte allt för mycket att få uppgifterna hemskickade. Dom kan få fram det med endast tex ett gammalt chassinummer som hjälp
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)

Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar