1.3 liter 400 hk

Tjata om vad som helst .
Magnus Nielsen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör nov 08, 2014 9:21 pm

1.3 liter 400 hk

Inlägg av Magnus Nielsen »

Tjena moss!

1: Jag behöver en ultralätt motor
2: jag behöver 400 hästkrafter
3: jag behöver ett någorlunda brett register för Racing(Max effekt mitt mellan låt säga 4000 och 8000rpm)

Motorer i rätt viktklass med fyrventilsteknik är typiskt runt 1.3-1.4 liter.

Är det nån som känner till nåt exempel där detta är gjort och fungerat, eller nån som har en åsikt.

mvh
Magnus
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1.3 liter 400 hk

Inlägg av Richard »

Måste det vara en bilmotor ?
Sådär spontant tänker jag turboladdad Hayabusa-motor, men den är iofs på 1340cc...
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: 1.3 liter 400 hk

Inlägg av Dennis M »

Håller med även om motorcykelmotorer har ett gäng nackdelar.

Mvh
Magnus Nielsen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör nov 08, 2014 9:21 pm

Re: 1.3 liter 400 hk

Inlägg av Magnus Nielsen »

man tänker instinktivt att en busamotor är för klen, men den har samma cylindervolym som tex Nissans cga3de på ca. 1350cc.
Dock är ju motor och låda en enhet på motorcykeln
Det är kanske väl mycket utvecklingsarbete att fästa en vxllåda från en bil direkt på motor.
Så, det ska nog vara en bilmotor i alla fall

Motorn är till en bil. Ca900kg
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: 1.3 liter 400 hk

Inlägg av Dennis M »

Man brukar nog köra med busalådan, den är ju klart rejsigare
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: 1.3 liter 400 hk

Inlägg av fugazi »

Mitsubishi 4A90
Alu-block och topp, MIVEC på insugskammen.
Specifications

Engine type — DOHC 16v, MIVEC, ECI multiple
Displacement — 1332 cc
Bore pitch — 83.0 mm
Bore — 75.0 mm
Stroke — 75.4 mm
Compression ratio — 10.5:1
Power — 70 kW (95 PS) at 6000 rpm
Torque — 125 N·m (92 lb·ft) at 4000 rpm
Motor Bensin - Mitsubishi Colt -06 5000.-
Bild
TeamCurryNamNam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis sep 09, 2014 10:34 pm
Ort: Strängnäs

Re: 1.3 liter 400 hk

Inlägg av TeamCurryNamNam »

Annars har du Mazdas 13B maskin ex från nya generationens rx8! Levererar 231hk i std utförande! och varvar till förbanelse.
väger ingenting och levererar go effekt! Dock rätt död under 4000rpm med rätt tändning,sprut,avgas osv så får du en grym maskin!
Bmw E30 M3 Rallycross klass 4
Magnus Nielsen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör nov 08, 2014 9:21 pm

Re: 1.3 liter 400 hk

Inlägg av Magnus Nielsen »

Av alla motorer så ser hayabusan bäst ut. Det finns mycket information och massor av motordelar på eftermarknaden.

Den mest "spännande" aspekten är ju dock växellådan, tipps mottages tacksamt på byggen i såhär tung bil.

Wankel har absolut slagit mig, men jag är inte inspirerad av dom helt enkelt :) (har inga bättre argument än så:)


Tack för mitsubishi-tipset, ska kolla vad som finns på eftermarknaden till dom.
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis feb 17, 2004 8:53 pm
Ort: Borås/Öxabäck

Re: 1.3 liter 400 hk

Inlägg av Magoo »

busa motor är ganska vanligt i locost7/super 7 sammanhang.
Dessa är iofs lättare än dina 900kg
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
Magnus Nielsen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör nov 08, 2014 9:21 pm

Re: 1.3 liter 400 hk

Inlägg av Magnus Nielsen »

Japp, det är ju ganska stor skillnad. Även radical använder busamotorn och dom har en racevikt på ca 600kg
Jag har ju dessutom 280/660/18 (slicks) bak :/
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: 1.3 liter 400 hk

Inlägg av Danne_jmk »

Varför inte en Yamaha 4t skotermotor.
Dock 1000cc men går att få ut en massa kusar
Magnus Nielsen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör nov 08, 2014 9:21 pm

Re: 1.3 liter 400 hk

Inlägg av Magnus Nielsen »

Tja.. Ju mindre volym motorn har med samma effekt ju närmre förintelse jobbar väl motorn:)

Det finns strokervev upp till 1,6 liter till hayabusan och det känns nog vettigt att ha.
En motor för racing måste klara att gå max under lång tid, då krävs det lite maginal tror jag :D
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: 1.3 liter 400 hk

Inlägg av The »

Varför så liten motor med det effekt behovet?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Magnus Nielsen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör nov 08, 2014 9:21 pm

Re: 1.3 liter 400 hk

Inlägg av Magnus Nielsen »

Vikt, har man tung bil så blir vikten extra viktig.
Ska man fortsätta med karossbil så får man spara in där det går.
Bilen är en bmw e21 -81 inreggad och väglegal.
Med lite flyt och och dietande från min sida kan jag kanske komma ner i 875 raceklar med förare, men där går nog gränsen
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: 1.3 liter 400 hk

Inlägg av loop »

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... sc&start=0

Men en Ford Zetec-s. Helalu, framtagen av Yamaha väger typ 80kg. Dräller av dom på skrotarna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Sigma_engine
Skriv svar