1.3 liter 400 hk
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör nov 08, 2014 9:21 pm
1.3 liter 400 hk
Tjena moss!
1: Jag behöver en ultralätt motor
2: jag behöver 400 hästkrafter
3: jag behöver ett någorlunda brett register för Racing(Max effekt mitt mellan låt säga 4000 och 8000rpm)
Motorer i rätt viktklass med fyrventilsteknik är typiskt runt 1.3-1.4 liter.
Är det nån som känner till nåt exempel där detta är gjort och fungerat, eller nån som har en åsikt.
mvh
Magnus
1: Jag behöver en ultralätt motor
2: jag behöver 400 hästkrafter
3: jag behöver ett någorlunda brett register för Racing(Max effekt mitt mellan låt säga 4000 och 8000rpm)
Motorer i rätt viktklass med fyrventilsteknik är typiskt runt 1.3-1.4 liter.
Är det nån som känner till nåt exempel där detta är gjort och fungerat, eller nån som har en åsikt.
mvh
Magnus
Re: 1.3 liter 400 hk
Måste det vara en bilmotor ?
Sådär spontant tänker jag turboladdad Hayabusa-motor, men den är iofs på 1340cc...
Sådär spontant tänker jag turboladdad Hayabusa-motor, men den är iofs på 1340cc...
Re: 1.3 liter 400 hk
Håller med även om motorcykelmotorer har ett gäng nackdelar.
Mvh
Mvh
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör nov 08, 2014 9:21 pm
Re: 1.3 liter 400 hk
man tänker instinktivt att en busamotor är för klen, men den har samma cylindervolym som tex Nissans cga3de på ca. 1350cc.
Dock är ju motor och låda en enhet på motorcykeln
Det är kanske väl mycket utvecklingsarbete att fästa en vxllåda från en bil direkt på motor.
Så, det ska nog vara en bilmotor i alla fall
Motorn är till en bil. Ca900kg
Dock är ju motor och låda en enhet på motorcykeln
Det är kanske väl mycket utvecklingsarbete att fästa en vxllåda från en bil direkt på motor.
Så, det ska nog vara en bilmotor i alla fall
Motorn är till en bil. Ca900kg
Re: 1.3 liter 400 hk
Man brukar nog köra med busalådan, den är ju klart rejsigare
Re: 1.3 liter 400 hk
Mitsubishi 4A90
Alu-block och topp, MIVEC på insugskammen.
Alu-block och topp, MIVEC på insugskammen.
Motor Bensin - Mitsubishi Colt -06 5000.-Specifications
Engine type — DOHC 16v, MIVEC, ECI multiple
Displacement — 1332 cc
Bore pitch — 83.0 mm
Bore — 75.0 mm
Stroke — 75.4 mm
Compression ratio — 10.5:1
Power — 70 kW (95 PS) at 6000 rpm
Torque — 125 N·m (92 lb·ft) at 4000 rpm
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 12
- Blev medlem: tis sep 09, 2014 10:34 pm
- Ort: Strängnäs
Re: 1.3 liter 400 hk
Annars har du Mazdas 13B maskin ex från nya generationens rx8! Levererar 231hk i std utförande! och varvar till förbanelse.
väger ingenting och levererar go effekt! Dock rätt död under 4000rpm med rätt tändning,sprut,avgas osv så får du en grym maskin!
väger ingenting och levererar go effekt! Dock rätt död under 4000rpm med rätt tändning,sprut,avgas osv så får du en grym maskin!
Bmw E30 M3 Rallycross klass 4
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör nov 08, 2014 9:21 pm
Re: 1.3 liter 400 hk
Av alla motorer så ser hayabusan bäst ut. Det finns mycket information och massor av motordelar på eftermarknaden.
Den mest "spännande" aspekten är ju dock växellådan, tipps mottages tacksamt på byggen i såhär tung bil.
Wankel har absolut slagit mig, men jag är inte inspirerad av dom helt enkelt (har inga bättre argument än så:)
Tack för mitsubishi-tipset, ska kolla vad som finns på eftermarknaden till dom.
Den mest "spännande" aspekten är ju dock växellådan, tipps mottages tacksamt på byggen i såhär tung bil.
Wankel har absolut slagit mig, men jag är inte inspirerad av dom helt enkelt (har inga bättre argument än så:)
Tack för mitsubishi-tipset, ska kolla vad som finns på eftermarknaden till dom.
Re: 1.3 liter 400 hk
busa motor är ganska vanligt i locost7/super 7 sammanhang.
Dessa är iofs lättare än dina 900kg
Dessa är iofs lättare än dina 900kg
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör nov 08, 2014 9:21 pm
Re: 1.3 liter 400 hk
Japp, det är ju ganska stor skillnad. Även radical använder busamotorn och dom har en racevikt på ca 600kg
Jag har ju dessutom 280/660/18 (slicks) bak :/
Jag har ju dessutom 280/660/18 (slicks) bak :/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 276
- Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
- Ort: Tvärålund / Umeå
Re: 1.3 liter 400 hk
Varför inte en Yamaha 4t skotermotor.
Dock 1000cc men går att få ut en massa kusar
Dock 1000cc men går att få ut en massa kusar
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör nov 08, 2014 9:21 pm
Re: 1.3 liter 400 hk
Tja.. Ju mindre volym motorn har med samma effekt ju närmre förintelse jobbar väl motorn:)
Det finns strokervev upp till 1,6 liter till hayabusan och det känns nog vettigt att ha.
En motor för racing måste klara att gå max under lång tid, då krävs det lite maginal tror jag
Det finns strokervev upp till 1,6 liter till hayabusan och det känns nog vettigt att ha.
En motor för racing måste klara att gå max under lång tid, då krävs det lite maginal tror jag
Re: 1.3 liter 400 hk
Varför så liten motor med det effekt behovet?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör nov 08, 2014 9:21 pm
Re: 1.3 liter 400 hk
Vikt, har man tung bil så blir vikten extra viktig.
Ska man fortsätta med karossbil så får man spara in där det går.
Bilen är en bmw e21 -81 inreggad och väglegal.
Med lite flyt och och dietande från min sida kan jag kanske komma ner i 875 raceklar med förare, men där går nog gränsen
Ska man fortsätta med karossbil så får man spara in där det går.
Bilen är en bmw e21 -81 inreggad och väglegal.
Med lite flyt och och dietande från min sida kan jag kanske komma ner i 875 raceklar med förare, men där går nog gränsen
Re: 1.3 liter 400 hk
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... sc&start=0
Men en Ford Zetec-s. Helalu, framtagen av Yamaha väger typ 80kg. Dräller av dom på skrotarna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Sigma_engine
Men en Ford Zetec-s. Helalu, framtagen av Yamaha väger typ 80kg. Dräller av dom på skrotarna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Sigma_engine