Köpråd & synpunkter på Jaguar X-Type AWD

Tjata om vad som helst .
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Köpråd & synpunkter på Jaguar X-Type AWD

Inlägg av Thunderbo1t »

Tänker på X-Type 2001-2009 (Ford Mondeo de luxe :hihi: )
Är motor och drivlina lika som Mondeon?
Är det några saker man bör se upp med eller bör man avstå köp helt rent av?

Kan ju antagligen göra service och de vanliga slitdelsreparationerna själv, hoppas jag.... men är det vanligt med fördelningslådor som strejkar och kamkedjor som rasslar osv så vet jag inte om jag kan eller orkar hålla på...

Andra förslag på liknande bil är också intressant, kraven är bensin, aut, skinn, ECC, 4WD och helst kombi i den storleksklassen och maxpris ca 75k.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Köpråd & synpunkter på Jaguar X-Type AWD

Inlägg av therealpinto »

Jag har försökt forska en del i detta eftersom jag från och till är sugen på en X-type. Jag tycker du ska ha en 3.0 och den sexan är lik Fords ST220 men inte exakt lika - lite mer effekt i Jaggan. Hjulupphängningarna är såvitt jag förstått i praktiken samma som Mondeo men eftersom Jaggan har fyrhjulsdrift skiljer ju en del detaljer.

Jag skulle också undvika de tidigaste årsmodellerna - min svåger i USA hade en tidig 2.5 som det var rätt mycket problem med (bland annat automatlådan), så mycket strul att man i princip på goodwill bytte in bilen och han fick en lite nyare 3.0 Sport istället. Jag gillade verkligen den bilen, trevlig att köra och rätt bra ork. Den bilen gick utan problem tills han blev påkörd.

Det finns säkert lite beg-guider att läsa i England, och en del Jaguarforum. Men räkna med att åsikterna är lite färgade av att puristerna har lite svårt att acceptera Mondeo-arvet...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar