Strypa 50cc fyhjuling?
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 7
- Blev medlem: mån sep 22, 2014 7:52 pm
- Ort: Malmö, Sweden
- Kontakt:
Re: Strypa 50cc fyhjuling?
Känns som du ska hastighetsreglera och inte varvtalsreglera. En hallgivare på ett framhjul, ett drev eller nåt annat påhittigt. Och sen jorda tändspolen vid inställd hastighet. Kan du programmera lite eller känner någon som kan så är det ganska enkelt att bygga ihop nåt med en arduino. Om signalen från hallgivaren är mindre än x millisekunder så är digital utgång 1 annars noll. På utgången sätter du ett halvledarrelä eller transistor som jordar signalen från vevaxelgivaren. Du kan även göra den lite mer avancerad så att du bryter varannan eller var tredje tändpuls lite innan max hastighet och får på så vis ett mjukare tillslag. En arduino kostar inte många tior i enklaste utförandet.
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 327
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: Strypa 50cc fyhjuling?
Ja det var ett intressant förslag. Har lite arduinoprylar men inte hunnit sätta mig in i det.
Detta kanske är ett lämpligt projekt att lära sig det då
Detta kanske är ett lämpligt projekt att lära sig det då
- Full gas spar tid
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: Strypa 50cc fyhjuling?
jojje123 skrev:Känns som du ska hastighetsreglera och inte varvtalsreglera. En hallgivare på ett framhjul, ett drev eller nåt annat påhittigt. Och sen jorda tändspolen vid inställd hastighet. Kan du programmera lite eller känner någon som kan så är det ganska enkelt att bygga ihop nåt med en arduino. Om signalen från hallgivaren är mindre än x millisekunder så är digital utgång 1 annars noll. På utgången sätter du ett halvledarrelä eller transistor som jordar signalen från vevaxelgivaren. Du kan även göra den lite mer avancerad så att du bryter varannan eller var tredje tändpuls lite innan max hastighet och får på så vis ett mjukare tillslag. En arduino kostar inte många tior i enklaste utförandet.
Litegrann så jag menade, men att man använder elektronik som faktiskt redan finns färdigutvecklat. En helt vanlig varvtalsregulator för a-traktorer.
Men att man tar signal från ett hjul eller utgående axel på motorn, alltså efter alla centrifugalkopplingar variatorer m.m
Varför man borde ta ifrån utgående axel är pga högre varvtal där än ute vid hjulen, då får man bättre precission och kanske har lättare att ställa in.
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar