Strypa 50cc fyhjuling?
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 327
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Strypa 50cc fyhjuling?
Är det nån som har något bättre sätt att strypa en barnfyrhjuling än på throtteln? den blir ju så fruktansvärt slö om man bara kan ge 1/3 gas.
hur skulle en strypbricka i insuget bete sig? kanske en insats i ljuddämparen?
Edit: med slö menar jag förståss att den inte orkar dra ordentligt i motlut men annars är hastigheten lagom.
ostrypt går den ju tusan som en vuxenleksak..
hur skulle en strypbricka i insuget bete sig? kanske en insats i ljuddämparen?
Edit: med slö menar jag förståss att den inte orkar dra ordentligt i motlut men annars är hastigheten lagom.
ostrypt går den ju tusan som en vuxenleksak..
- Full gas spar tid
Re: Strypa 50cc fyhjuling?
Om du pluggar röret eller insuget får du samma efekt som om du stryper tråtteln det enda man egentligen kan Gö är att tx strypa så tråtteln går till ca 70% så den inte varvar ihjäl sig och sedan drevs efter det till rätt hastighet och blir han för rapp drevar du upp och stryper tråtteln mer och tvärt om vid för slö
Re: Strypa 50cc fyhjuling?
Sätt en bricka i avgasröret för att plugga.
Annars finns ju varvtalsregulator
Annars finns ju varvtalsregulator
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 327
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: Strypa 50cc fyhjuling?
jo jag kom på nu efter gjort inlägget att det spelar ju egentligen ingen roll hur jag stryper motorn, det blir ju samma sak ändå eftersom man måste upp i varv för att centrifugalkopplingen ska greppa ordentligt och på dom varven går den sen också för fort..
ja, dreva ORDENTLIGT är nog enda lösningen.
ja, dreva ORDENTLIGT är nog enda lösningen.
- Full gas spar tid
- composite wizard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
- Ort: Vasa Finland
- Kontakt:
Re: Strypa 50cc fyhjuling?
Sätt brickor/shims i variatorn som begränsar hur långt den kan växla ut.
Då orkar den lika bra som förut fast med begränsad hastighet, då kan du också bestämma maxhastigheten beroende på hur mycket du shimsar variatorn.
Om du istället väljer att strypa motorn kan du modifiera kopplingsklockan så den får lägre tillslagsvarv..
Då orkar den lika bra som förut fast med begränsad hastighet, då kan du också bestämma maxhastigheten beroende på hur mycket du shimsar variatorn.
Om du istället väljer att strypa motorn kan du modifiera kopplingsklockan så den får lägre tillslagsvarv..
Senast redigerad av composite wizard den ons dec 03, 2014 7:45 am, redigerad totalt 1 gånger.
Torbjörn Blomfeldt
Re: Strypa 50cc fyhjuling?
Om det sitter variator är det självklart så man ska Gö! Trodde inte det satt på dem?
- composite wizard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
- Ort: Vasa Finland
- Kontakt:
Re: Strypa 50cc fyhjuling?
Det brukar inte vara så lätt att dreva en barnfrhjuling den väg som TS tänkt, dvs. mindre framdrev/större bakdrev.
Framdreven brukar i regel vara småa redan från början och man kan med god tur få dit ett med en eller två kuggar mindre .-vilket inte ger så mycket.
Bakdrevet brukar ju sitta direkt på bakaxeln vilket medför att ett större bakdrev ger sämre markfrigång.
Byt till mjukare fjädrar på kopplingsbeläggen i kopplingsklockan/centrifugalkopplingen så sänker du tillslagsvarvtalet -räcker inte det går det att vikta på kopplingsskorna så de blir tyngre.
Oavsett vilken väg du väljer tycker jag det är bäst att begränsa variatorn, barn växer och utvecklas fort och då är det enkelt att plocka bort någon bricka för att den ska gå fortare samtidigt som original motorkaraktär (välfungerande) behålls..
Framdreven brukar i regel vara småa redan från början och man kan med god tur få dit ett med en eller två kuggar mindre .-vilket inte ger så mycket.
Bakdrevet brukar ju sitta direkt på bakaxeln vilket medför att ett större bakdrev ger sämre markfrigång.
Byt till mjukare fjädrar på kopplingsbeläggen i kopplingsklockan/centrifugalkopplingen så sänker du tillslagsvarvtalet -räcker inte det går det att vikta på kopplingsskorna så de blir tyngre.
Oavsett vilken väg du väljer tycker jag det är bäst att begränsa variatorn, barn växer och utvecklas fort och då är det enkelt att plocka bort någon bricka för att den ska gå fortare samtidigt som original motorkaraktär (välfungerande) behålls..
Torbjörn Blomfeldt
Re: Strypa 50cc fyhjuling?
Digital varv tals styrning
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: Strypa 50cc fyhjuling?
Går det inte att sätta en vanlig varvtalsregulator, men att man tar varvsignal ifrån utgående axel eller på bakaxeln?
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 327
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: Strypa 50cc fyhjuling?
Ja det sistnämnda var ju en intressant idé, för det är ju inte varvtalet utan hastigheten som ska begränsas, tipsa gärna om var man kan hitta en lämplig regulator.
- Full gas spar tid
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: Strypa 50cc fyhjuling?
http://www.lohelectronics.se/bilelektro ... torer.html
En sådan kopplad till t.ex en hallgivare borde ju fungera? så kan man bara ha en gömd strömbrytare någonstans om man vill köra full hastighet.
Tror dock man får montera den på utgående drev på motorn för att få någon precission alls.
En sådan kopplad till t.ex en hallgivare borde ju fungera? så kan man bara ha en gömd strömbrytare någonstans om man vill köra full hastighet.
Tror dock man får montera den på utgående drev på motorn för att få någon precission alls.
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 7
- Blev medlem: mån sep 22, 2014 7:52 pm
- Ort: Malmö, Sweden
- Kontakt:
Re: Strypa 50cc fyhjuling?
Antar att det rör sig om en kinamodell med tvåtaktare. Sätt en plåtbit med 6.5mm hål för avgaserna mellan avgasrör och cylinder. Det blir ganska lagom. Så körde min grabb i två tre veckor för att lära sig och sen åkte strypningen bort.
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 327
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: Strypa 50cc fyhjuling?
Kinamodell ja, tvåtakt nej.
Men om du stryper avgas, borde inte det ge ungefär samma effekt som att begränsa trotteln?
Får se om jag orkar modifiera med hallgivare o grejjer men det känns som det är den vägen att gå.
Att dreva är uteslutet då det redan sitter pyttelitet framdrev och stort bakdrev och att sänka tillslagsvarvet går nog inte heller, som den är nu så driver den nästan på tomgång, bara det att motorn orkar inte på lågvarv då det blir lite uppför.
Edit: skulle det inte vara bättre att höja tillslaget? Fast utväxlingen är ju såklart densamma. Hmm.
Men om du stryper avgas, borde inte det ge ungefär samma effekt som att begränsa trotteln?
Får se om jag orkar modifiera med hallgivare o grejjer men det känns som det är den vägen att gå.
Att dreva är uteslutet då det redan sitter pyttelitet framdrev och stort bakdrev och att sänka tillslagsvarvet går nog inte heller, som den är nu så driver den nästan på tomgång, bara det att motorn orkar inte på lågvarv då det blir lite uppför.
Edit: skulle det inte vara bättre att höja tillslaget? Fast utväxlingen är ju såklart densamma. Hmm.
- Full gas spar tid
- composite wizard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
- Ort: Vasa Finland
- Kontakt:
Re: Strypa 50cc fyhjuling?
Sätt lättare vikter (rullar) i variatorn så den börjar växla vid högre varvtal, då orkar den också bättre i motlut.
Innan du börjar jobba med varvtalsregulator så testa med en bricka som gör att variatorn inte kan växla ut fullt.
Motorkaraktären förblir den samma men med undantaget att den inte går lika snabbt.
Dra ett streck med en krita eller sprittush på variatorns remskiva så ser du efter en provkörning hur långt den växlat ut.
Till tvåtaktare finns det hur många olika varvtals begränsare som helst att köpa, vore ju märkligt om det inte finns motsvarande till fyrtaktare...
Innan du börjar jobba med varvtalsregulator så testa med en bricka som gör att variatorn inte kan växla ut fullt.
Motorkaraktären förblir den samma men med undantaget att den inte går lika snabbt.
Dra ett streck med en krita eller sprittush på variatorns remskiva så ser du efter en provkörning hur långt den växlat ut.
Till tvåtaktare finns det hur många olika varvtals begränsare som helst att köpa, vore ju märkligt om det inte finns motsvarande till fyrtaktare...
Torbjörn Blomfeldt
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 327
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: Strypa 50cc fyhjuling?
Jag måste förtydliga att den inte har någon remdriven variator som jag tror du pratar om utan en centrifugalkoppling med ett antal fjäderbelastade friktionsplattor som slår ut mot en kopplingstrumma.
Det finns varvtalsbegränsare att köpa men det hjälper mig inte.
Hade det varit klassiska remdrivna variatorer hade saken redan varit biff.
Det finns varvtalsbegränsare att köpa men det hjälper mig inte.
Hade det varit klassiska remdrivna variatorer hade saken redan varit biff.
- Full gas spar tid