142 b230 turbo

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

142 b230 turbo

Inlägg av maxn51 »

Tja har en 142a som jag skulle vilja stoppa ner min nybyggda b230 turbo (350hk)
Undrar helt enkelt vad som krävs för att få den laglig med denna motor kan dock tänka mig att tx byta turbo osv till bess så den ligger runt 160 hk då.
Tack på förhand:)
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: 142 b230 turbo

Inlägg av Roger Berglund »

tänker direkt på 164 bakaxel ( m30 ?) eller 240 bakaxel ( 1031 )
sen kanske ventilerade skivor fram.


tror nog att någon kunnig kommer att flika in med dom rätta svaren åt dig!. annars tror ja det finns en liknande tråd om du söker.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: 142 b230 turbo

Inlägg av maxn51 »

Okej funderade på om man bara kan stansa in nytt nr på bak axeln kanske skivorna e ju inga problem:) ska inte lekas utan vill bara sätta i den för att jag har motorn och blir lite roligare att köra;) har försökt söka men är så satans dålig så gjorde en ny tråd;)
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: 142 b230 turbo

Inlägg av Se88e_K »

Jag reggade min 142 med b230 16v turbo som ombyggt fordon. med ca 250hk. Men ska gå som vanlig reg med en b230fk och då räcker det med bara ventilerade skivor fram.
Har 164 bakaxel, brembo 4kolvsok fram 320mm skivor.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: 142 b230 turbo

Inlägg av maxn51 »

Okej man behöver ju inte ha hx 55 på bess häller;) skämt åt sido så behöver jag bara uppgradera bromsarna och sen reg bessa den utan att den blir ombyggt fordon eller liknande?:)
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: 142 b230 turbo

Inlägg av Se88e_K »

Ja men då gäller b230fk den klarar precis vad volvo godkänner i 140 annars är det ombyggtfordon som gäller
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

142 b230 turbo

Inlägg av maxn51 »

Men fk har 14,2 nm för Mke:( tror du man kan sänka vridet å få de intygat? Alltså om bess skulle godkänna en sån motor med sånt intyg?:)
Skriv svar