Hydraulisk handbroms och automat

Tjata om vad som helst .
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Hydraulisk handbroms och automat

Inlägg av Perra.S »

Fungerar det med hydraulisk handbroms till automat med lockup? Hinner den "frikoppla" när man låser bakhjulen?
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Hydraulisk handbroms och automat

Inlägg av Christofer »

Vad är det för automat?
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: Hydraulisk handbroms och automat

Inlägg av Perra.S »

Mercedes runt millenieskiftet, t.ex 5g-tronic.
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Hydraulisk handbroms och automat

Inlägg av Christofer »

Lite för modernt för att jag ska kunna svara med 100% säkerhet. Men lockup brukar vara sammankopplad med bromskretsen så de inte kan vara aktiverade samtidigt. Snabb nog är den för det går ju att låsa bromsarna utan att motorn dör även på äldre långsammare typer av lockup.
Antingen så hittar du hur den triggas av bromssystemet och integrerar handbromsen eller så trycker du lätt på bromspedalen samtidigt som du drar i handbromsen.
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: Hydraulisk handbroms och automat

Inlägg av Perra.S »

Det låter bra, får testa. Tack för svar!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hydraulisk handbroms och automat

Inlägg av Kadett4wd »

har du canbus är du körd...
Men det finns standalone styrenheter som kan greja det åt dig.
Att dra ur lockup vid triggning av givare kanske finns som funktion.
Med standalone får du även möjligheter till idiotsnabba växlingar.
Med std TCU så blir det inte rejsigt förrens du stoppar i mclaren slr solenoider i lådan.
Och tillsammans med standalone så blir det än idiotsnabbare ;)

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hydraulisk handbroms och automat

Inlägg av Kadett4wd »

Christofer skrev:Lite för modernt för att jag ska kunna svara med 100% säkerhet. Men lockup brukar vara sammankopplad med bromskretsen så de inte kan vara aktiverade samtidigt. Snabb nog är den för det går ju att låsa bromsarna utan att motorn dör även på äldre långsammare typer av lockup.
Antingen så hittar du hur den triggas av bromssystemet och integrerar handbromsen eller så trycker du lätt på bromspedalen samtidigt som du drar i handbromsen.
På min C55 AMG låser det upp lockupen nästan omgående efter bilen börjat rulla.
Den är även ikopplad vid motorbroms och fotbroms.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Hydraulisk handbroms och automat

Inlägg av Christofer »

Är du säker på att lockup verkligen ligger i vid broms? Det låter skumt fast den gör kanske så då länge man kan utnyttja motorbroms. Nyare lådor lägger i lockup vid acceleration beroende på statorns belastning. Så vid låg last läggs den i nästan direkt när bilen börjar rulla.
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: Hydraulisk handbroms och automat

Inlägg av Perra.S »

Kadett4wd skrev:har du canbus är du körd...
Men det finns standalone styrenheter som kan greja det åt dig.
Att dra ur lockup vid triggning av givare kanske finns som funktion.
Med standalone får du även möjligheter till idiotsnabba växlingar.
Med std TCU så blir det inte rejsigt förrens du stoppar i mclaren slr solenoider i lådan.
Och tillsammans med standalone så blir det än idiotsnabbare ;)

Mvh
Det kan vara något, hittade ett system som verkar lovande. Fanns ju komplett med växlingspaddlar och allt.
Skriv svar