Vilken kaross och motor för drifting?
Vilken kaross och motor för drifting?
Hallå! Är HELT okunnig på Volvo men har börjat snegla åt det hållet =)
Är på jakt efter en bil Jag kan köra och handla med. Men dagen efter ska jag kunna köra drifting med den. Vet att det går att "kasa" med 100hk men inte riktigt det Jag är ute efter. Förstår även att det är skillnad på en fullfjädrad driftingbil och en som är gatlegal men som ni säkert redan förstått så är det en "allround" bil jag är ute efter.
Så ni som är experter: vad ska jag leta efter?
Med vänlig hälsning, Robin
Är på jakt efter en bil Jag kan köra och handla med. Men dagen efter ska jag kunna köra drifting med den. Vet att det går att "kasa" med 100hk men inte riktigt det Jag är ute efter. Förstår även att det är skillnad på en fullfjädrad driftingbil och en som är gatlegal men som ni säkert redan förstått så är det en "allround" bil jag är ute efter.
Så ni som är experter: vad ska jag leta efter?
Med vänlig hälsning, Robin
Re: Vilken kaross och motor för drifting?
Hade en 740 med T5 på ca 300 hk,den använde jag "varje" dag till och från jobbet,körde även
på Gatebil med den och tyckte det funkade bra! Men ville ju "som vanligt" ha mer effekt.... !
Jag tycker det är viktigare med bra register (stark på hyfsat låga varv),än mycket effekt.
En lätt bil är ju också en fördel,då kan man klara sig med mindre effekt,logiskt !
på Gatebil med den och tyckte det funkade bra! Men ville ju "som vanligt" ha mer effekt.... !
Jag tycker det är viktigare med bra register (stark på hyfsat låga varv),än mycket effekt.
En lätt bil är ju också en fördel,då kan man klara sig med mindre effekt,logiskt !
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Vilken kaross och motor för drifting?
Ska det vara en typ standardbil eller något hopplock?
Jag hade en opel kadett tidigare med m60 i, brukskörde den nästsn varje dag och slirade ett par kvällar i vecksn och på helgerna. Har några kompisar som kört liknande koncept med stor helt otrimmad motor i litenlätt bil och det är väldigt driftsäkert.
Jag hade en opel kadett tidigare med m60 i, brukskörde den nästsn varje dag och slirade ett par kvällar i vecksn och på helgerna. Har några kompisar som kört liknande koncept med stor helt otrimmad motor i litenlätt bil och det är väldigt driftsäkert.
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Vilken kaross och motor för drifting?
Hopplock är bland det roligaste Jag vet men ska gå att besiktiga så är det inte reggad åker det bort =/ 740 t5 har jag kikat på en hel del faktiskt men aldrig provat en! Hehe förstår vad du menar med effekten! Hade en 328 turbo tidigare -helsmidd med ca 800hk, t.om det "vande" man sig vid..
Nu söker jag lite av en bil jag "vågar" leka med utan att behöva börja gråta om något pajjar.. Hade tänkt lägga runt 40k..
Nu söker jag lite av en bil jag "vågar" leka med utan att behöva börja gråta om något pajjar.. Hade tänkt lägga runt 40k..
Re: Vilken kaross och motor för drifting?
Smidigast är ju chippad turbobil eller en motorstark bil tex. bmw eller MB som man kan hänga dit en kompressor på som man kopplar ur vid besiktning, den stora fördelen med dem är att de har stadig drivlina, bra chassien och bromsar vilket de bakhjulsdrivna volvobilarna saknar.
Kompresorerna som ser ut som en halv turbo är grymt kompakta dessutom.
Kompresorerna som ser ut som en halv turbo är grymt kompakta dessutom.
Re: Vilken kaross och motor för drifting?
Ok det är jag beredd att hålla med dig om! "Problemet" är bara att jag är lite anti chip utan föredrar ett riktigt sprut och då springer det snabbt iväg i pengar. Men samtidigt kan man ju köra "budget" med chip och oöppnad motor.. Hur funkar det att hänga av remmen på kompressorn vid en besiktning? Gillar 190 karossen starkt hos MB men är där något motoralternativ som kan va något att ha?
Re: Vilken kaross och motor för drifting?
190e 2.6 har jo 160 hk, men en 3L fra 124 er 100% lik og har 188hk og burde være fin å sladde med.
Den kan borres og strokes til 3,6L med veiv fra m104 Amg.
Girkasse kan du hente fra 270cdi i w209 6 trinns. I en tung standardbil takler den kassen 400nm fra ca 1500rpm.
Clutch og enkelmasse svinghjul henter du på Ebay til Sprinter
Den kan borres og strokes til 3,6L med veiv fra m104 Amg.
Girkasse kan du hente fra 270cdi i w209 6 trinns. I en tung standardbil takler den kassen 400nm fra ca 1500rpm.
Clutch og enkelmasse svinghjul henter du på Ebay til Sprinter
Re: Vilken kaross och motor för drifting?
e36 är ju mycket bil för pengarna.
Nå vettiga stolar, billiga coilovers, ett vems, lagom turbo och kanske ny koppling så har du ganska potent sladdbil för både lite pengar och jobb
Nå vettiga stolar, billiga coilovers, ett vems, lagom turbo och kanske ny koppling så har du ganska potent sladdbil för både lite pengar och jobb
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Vilken kaross och motor för drifting?
Det håller jag med dig om men problemet är att jag vill kunna köra lagligt till och från banan med.. Alltså besiktigat.
Kom att tänka på ett "recept" idag som jag ville bolla med er. Bmw 330 (bensin), lätta på asfaltsmattor, baksäte, byta framstolar mm, svetsdiffa, kanske byta utväxling, mm? Vad tror ni om det? =)
Kom att tänka på ett "recept" idag som jag ville bolla med er. Bmw 330 (bensin), lätta på asfaltsmattor, baksäte, byta framstolar mm, svetsdiffa, kanske byta utväxling, mm? Vad tror ni om det? =)
Re: Vilken kaross och motor för drifting?
190 kaross med en mb c230 kompressor motor i så har du att leka med
Re: Vilken kaross och motor för drifting?
Hur mycket effekt och vardagsnytta behöver du?
Hur mycket vill du skruva?
Varken e36 eller e46 är lätta bilar och lättar du dem så tappar du bruksvärdet.
Jag spånade en hel del i vilken bil som var mest lämplig för mig som kör bilen varje dag och ville kunna regga lagligt med ett motorbyte.
Jag kom fram till att en 190 var perfekt, den väger 1390kg med sexa i och lättare än så blir det inte om man vill ha en praktisk bil som är stadig att krocka med och påkostad med vettig hjulupphängning osv.
Chassiet ser ut ungefär som det e36 fick senare.
Nu var jag för snål för att köpa en fin 190 2.6 då de kostade över 15000kr.
Nackdelen med 190 är att de har inga vettiga motorer men min tanke var ju att regga om med en turbofyra och få den ännu lättare.
Jag kan ju avlägga rapport snart när jag tagit en längre provtur med min 124 (i stort sett en förvuxen 190) men den lilla turen jag tug häromdagen var lovande, man fick ratta mycket när laddet kom!
Hur mycket vill du skruva?
Varken e36 eller e46 är lätta bilar och lättar du dem så tappar du bruksvärdet.
Jag spånade en hel del i vilken bil som var mest lämplig för mig som kör bilen varje dag och ville kunna regga lagligt med ett motorbyte.
Jag kom fram till att en 190 var perfekt, den väger 1390kg med sexa i och lättare än så blir det inte om man vill ha en praktisk bil som är stadig att krocka med och påkostad med vettig hjulupphängning osv.
Chassiet ser ut ungefär som det e36 fick senare.
Nu var jag för snål för att köpa en fin 190 2.6 då de kostade över 15000kr.
Nackdelen med 190 är att de har inga vettiga motorer men min tanke var ju att regga om med en turbofyra och få den ännu lättare.
Jag kan ju avlägga rapport snart när jag tagit en längre provtur med min 124 (i stort sett en förvuxen 190) men den lilla turen jag tug häromdagen var lovande, man fick ratta mycket när laddet kom!
Re: Vilken kaross och motor för drifting?
Passar den i?ohaglund skrev:190 kaross med en mb c230 kompressor motor i så har du att leka med
Re: Vilken kaross och motor för drifting?
Jo då har en arbetskamrat som har de i sin..går riktigt friskt
Re: Vilken kaross och motor för drifting?
Hehe låter roligt! Tyvärr blir det väl problem med bes direkt? :'(
Re: Vilken kaross och motor för drifting?
Nej du får byta motor på bilar reggade 92 och tidigare, kolla sfros hemsida.
Om motorn sedan chippas osv är ju en annan sak
Om motorn sedan chippas osv är ju en annan sak