Bra papper på bil!

Tjata om vad som helst .
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Bra papper på bil!

Inlägg av taz82 »

Om man har en Volvo 760 med de ovanliga papprena T31A "Motor utbytt" - ospecat men den är reggad med automat....

Kan man regga om den med manuell utan att T31A förstörs av att någon spec:ar vad det sitter i den?

Mvh
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bra papper på bil!

Inlägg av therealpinto »

Troligen inte.

Det är inte heller säkert att ospecat T31A är så fantastiskt - det finns ju en effekt angiven också så utrymmet för utsvävningar brukar ändå vara begränsat.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bra papper på bil!

Inlägg av taz82 »

Hej!

Tack för ditt svar!

Jag tänker mig inget extremt eller olämpligt så sett.

Det är en USA-bil som har katalysatorklistermärken och grejer.

Jag tänker mig en tät, icke oljedrickande B30E med lambdareglering, kolkaniskter, katalysator och direktinsprut :)

Bilen är reggad med 115kW så det stämmer ju rätt bra, även om det inte är exakt som någon B30 jag känner till (dom är väl 130/160/170hk)

Hade dock vart gott med en M90 låda bakom b30in istället för 3-växlad automat.

Mvh
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: Bra papper på bil!

Inlägg av Stefan P »

jag hade T31a motor utbytt ospecat o 90 hästar i papprena på en Vw Notchback-63 som jag fick registreringsbesikta pga att föregående ägare satt i båge i bilen..jag hängde i en B20 o frågade han som registrerings-besiktade bilen om han kunde låta bli att skriva vad det var för motor men det kunde han inte så det blev T31a Volvo B20 i dom nya papprena...han gick igenom rubbet med bromsar osv så det var ju samtidigt bra att få allt iskrivet i papprena.

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bra papper på bil!

Inlägg av therealpinto »

Jag har svårt att tro att en B30 skulle passera genom kontrollbesiktningarna, det är ju en motortyp det inte borde gå att regga en 760 med. Den fanns ju inte med katalysator...

Men prova om du vill.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bra papper på bil!

Inlägg av taz82 »

Om bilen hade reggats med B30 1984, hade det kunnat gå då kanske? Det är ju ett par år innan katalysatorkraven kom!

Besiktning med ändrade grejer är ju alltid en chansning, oavsett reggat eller ej. Räcker ju med en 940 med bytt turbo för att kunna få problem!

Mvh
Användarvisningsbild
Petrolhead69
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: mån mar 02, 2009 3:05 pm
Ort: Svanå

Re: Bra papper på bil!

Inlägg av Petrolhead69 »

B30 satt väl i volvo 164?(Raka 6:an. Du menar nog B27/28(V6:an)??
IF YOU DON´T LIKE MY DRIVING EMAIL ME:eatshit@gofuckyourself.com
Kör:Volvo 244 GL 89:a VW Golf GT 85:a+Massey Ferguson 168- 78:a

Perttu Piirinen
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bra papper på bil!

Inlägg av taz82 »

Absolut, det gjorde den.

En B28 skulle suttit i en 84 om det vart V6 och B280 från 86-90.

Tänker mer såhär, en renoverad B30 som sköts med ventilspel, olja och glykol kommer vara en sexa man kan åka med många år.
V6:orna är ju helt hemska att pilla med, t.ex. vippbrygga som sitter med toppbultar, AC-kompressor som sitter ivägen för ventilkåpa, kamaxeln dras ut bakåt genom torpedväggen, foder som kan sjunka (B27/28). OK motorer sålänge den inte bråkar men inget som gör en hobbymeck lycklig.

raka sexorna ur 960 tenderar att läcka en del olja, och har även kamrem vilket ju kommer bytas hela tiden om bilen står mycket. Har en förseriemotor från 1989 som stått 20 år innan jag la i den 2010. Den vart OK då, fyra år senare så läcker den olja från block/tråg, uppe vid tändspolarna och självklart vevaxeltätningen.
Inte heller en problemfri motor att åka med över en 20-års period utan "tyngre jobb".

En välskött felfri B30 kommer kunna rulla problemfritt i decenier bara med olja och kylarvatten, lite ventilspel och stift "i en perfekt värld". Sålänge inte toppen slår sig eller något då.

Papprena öppnar ju för vissa möjligheter som sagt.

Avser som sagt att ha direktinsprut med B30E-insug på den så den får så bra avgasvärden som möjligt och inget trim mer än originalkam.
Detaljer är oklara, enklast vore att ta ett komplett fungerande adaptivt sprut som helst liknande LH2.4 på 7/940 från en 12v sexa från samma tid och anpassa det med givare etc.

Mest såhär, jag gillar B30 och 7/900-bilar - men inte så mycket att det är aktuellt att göra amatörbyggt fordon för att få åka med den.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Bra papper på bil!

Inlägg av Falkenrejsing »

Uppfyller B30 avgaskraven för årsmodellen? Antagligen inte, vilket borde sätta stopp.
Sen att bygga om till direktinsprutning låter ju som lite meck om man säger så.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bra papper på bil!

Inlägg av therealpinto »

Den hade inte gått att regga med B30 1984 heller, eftersom B30 (mig veterligen) inte är avgascertifierad i Sverige, den såldes väl aldrig med avgasrening 1976 eller senare?

Som ombyggt fordon skulle du åtminstone enligt vissa tolkningar kunna regga med en B30 som du kör på E85 med lambdastyrt sprut och katalysator. Jag tycker mest att det låter bakvänt men det är ju inte min bil ;-)

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Bra papper på bil!

Inlägg av Falkenrejsing »

Ja, låter som en del jobb för att slippa oljeläckage och ett och annat kamremsbyte tycker jag.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Bra papper på bil!

Inlägg av Steve »

Tror det ska till en tjurig besiktningsman för att inte släppa igenom den då det står Motor utbytt, nuförtiden vet dom väl inte ens hur en B30 ser ut :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bra papper på bil!

Inlägg av taz82 »

Tackar för svar igen :) Kul med lite respons!

Steve: Jo, lite så ser jag det också :)

Klart mycket jobb, ja men det e ju skoj också.

Vi får se vad som händer helt enkelt. Alltid kul att tjöta lite!

Som sagt, om man ser till material som åldaras, slits, packningar, kamremmar mm. så känns B20/30 som motorer som är väldigt bra på att stå still och sedan fungera bra när dom tas fram igen. Sådant kommer vara mer värdefullt längre fram tror jag!

Ibland är regler lite tråkiga ibland, har svårt att se att en B30E skulle vara mycket sämre än en B28E, båda lär lämna en del oförbrända kolväten efter sig :) (ur miljöhänseende)

Vi avslutar diskussionen här, jag vet nu vad som gäller och vad jag kan räkna med så får vi se vad det blir! Ombyggt fordon kändes ju rätt smidigt trots allt (i jämförelse)!

Mvh
Skriv svar