Frågor kring ombyggt fordon

Tjata om vad som helst .
Svante
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:59 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Frågor kring ombyggt fordon

Inlägg av Svante »

Tjena.
Jag köpte SFRO handboken och satt och läste igenom den igår. Men jag har några frågetecken jag skulle vilja reda ut. Ni som gjort detta tidigare kanske kan flika in! bilen i fråga är Corvette C4 80-tal

Motor- Jag har fortfarande ett gen1 baserat block men från senare årsmodell, jag gillar denna motor och har lagt mycket krut på den så helst vill jag ha den kvar :)
Växellådan- Denna är bytt till en Lenco Cs3 med tryckluftväxling och paddlar på ratten, så den borde väl falla in i kategorin?
Bromsar- Räcker det med typ Wilwood eftermarknadsbromsar som passar modellen? Eller är det bromsar från ett helt annat fordon som måste dit?
Bränsle- Bilen är konverterad till E85 för många år sedan
Bakaxel- För närvarande original Dana 44. Antar att den måste bytas till en typ Ford 9"?
Hjulupphängning-Det sitter bladfjädrar original, men vad klassas som ombyggnad av fram/bakvagn? Om det sitter coilovers runtom räcker det?

Bilen är turbomatad men det hade varit skönt att få det på papper. Tanken är att bygga om bilen så den faller in i kategorin för ombyggt fordon och regga om den som sådant

Om man nu blir tvungen att byta motor, kanske det är idé att satsa på en ls baserad 4,8l V8 från typ silverado på 270hk. Sedan ladda lämpligt i den så den håller sig inom gränserna ( max 15kW/100kg )

Bilens tjänstevikt är 1520 och totalvikt 1680.

Tack på förhand.
/Svante.
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Frågor kring ombyggt fordon

Inlägg av F-Son »

Jag skulle maila denna text till en sfro besiktningsman istället, då får du nog ett väldigt bra och utförligt svar. Finns mailadresser på deras hemsida.

Mvh Fredrik
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Frågor kring ombyggt fordon

Inlägg av therealpinto »

Det är alltid bra att diskutera med sin närmste besiktningsman men jag kan ge lite allmän input;

För att motor, bromsar etc. ska räknas som "utbytta" så ska man ha satt i delar som är annorlunda, med annan prestanda och funktion, helst också form. Det är ett formellt krav från Transportstyrelsen (och delvis besiktningsorganen) i definitionen av ombyggt fordon, och har inget att göra med hur "bra" delarna är.

Hade bilen Cheva smallblock original kommer det vara svårt att hävda att man bytt motor om det sitter en annan smallblock i där blocket är ungefär samma.

Bromsar ska vara annorlunda - större skivor, större ok etc. Eftermarknadsdelar går bra om de är lämpliga för gatbruk.

Om man pratar om "bakaxel" som i "motor, växellåda och bakaxel utbytt" så räcker det normalt sett i bil med delad axel att byta diffklump. Men motsvarande gäller som för motorn - den ska vara annorlunda (inte bara annan utväxling eller med diffbroms). En Ford 8.8" eller 9" differential skulle alltså funka där, med Corvettens drivaxlar etc.

"Fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts" avser att man byter hela upphängningen. Från stel axel till delar, från McPherson till A-armar eller liknande. Att "bara" byta fjädrar till coilovers eller liknande räcker inte.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Svante
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:59 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Frågor kring ombyggt fordon

Inlägg av Svante »

Jag tror jag måste ringa dig eller någon av dina kollegor ang detta. Eller är det bättre med mail?

Med vänlig hälsning,
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Frågor kring ombyggt fordon

Inlägg av therealpinto »

Det går bra att skicka mail till mig, eller ringa - kontaktuppgifter finns på www.sfro.com

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar