TIG-svetsen krånglar för mig.
- S_Osterdahl
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
TIG-svetsen krånglar för mig.
Hej
Har haft min ac/dc tig nu i ca 2år och nu har ac-funktionen börjat krångla. När jag försöker svetsa med den så flämtar brännaren bara och elektroden smälts långsamt ned..
dc-funktionen fungerar utmärkt precis som den ska, så jag kan nog utesluta både tuben(gasen) och slangpaketet.
Kör förresten bara med "guld" Volfram och det har fungerat jättebra fram tills nu, men jag misstänker inte elektroden heller ..
Kan det vara så att diod-bryggan packat ihop? Jag utgår ifrån att det är en för ac och en annan för dc???
Svetsen är en Pela 315 ac/dc.
Tacksam för råd och tips!
Har haft min ac/dc tig nu i ca 2år och nu har ac-funktionen börjat krångla. När jag försöker svetsa med den så flämtar brännaren bara och elektroden smälts långsamt ned..
dc-funktionen fungerar utmärkt precis som den ska, så jag kan nog utesluta både tuben(gasen) och slangpaketet.
Kör förresten bara med "guld" Volfram och det har fungerat jättebra fram tills nu, men jag misstänker inte elektroden heller ..
Kan det vara så att diod-bryggan packat ihop? Jag utgår ifrån att det är en för ac och en annan för dc???
Svetsen är en Pela 315 ac/dc.
Tacksam för råd och tips!
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: TIG-svetsen krånglar för mig.
Bytt gastub?
Jag har varit med om att få en ny tub med "skitig" argon. Körde och klagade, fick en ny och det gick bra igen.
Jag har varit med om att få en ny tub med "skitig" argon. Körde och klagade, fick en ny och det gick bra igen.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
- S_Osterdahl
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: TIG-svetsen krånglar för mig.
Den är halvfull och det gick att svetsa bra med ac-funktionen på första halvan, och det går fortfarande bra att svetsa med dc-funktionen..
Men kan gasen vara problemet ändå??
Men kan gasen vara problemet ändå??
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: TIG-svetsen krånglar för mig.
Nu kan jag inget om svetsar men en diodbrygga används bara när ac skall likriktas till dc. Så om den funkar på dc så är knappast diodbryggan problemet, det är min amatörgissning
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- S_Osterdahl
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: TIG-svetsen krånglar för mig.
Jag är inte nån mästare på det heller Men du tror det kan vara så det fungerar alltså..
Jag bör kanske nämna att jag bytt garage/verkstad, kan det vara fasföljdsfel i mina 3-fas uttag som sitter i den nya byggnaden?
Kan det ställa till problem? Min Kompressor snurrar ialf åt rätt håll, den har ju en motor som är känslig för fasföljd.
Jag bör kanske nämna att jag bytt garage/verkstad, kan det vara fasföljdsfel i mina 3-fas uttag som sitter i den nya byggnaden?
Kan det ställa till problem? Min Kompressor snurrar ialf åt rätt håll, den har ju en motor som är känslig för fasföljd.
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: TIG-svetsen krånglar för mig.
Om du är osäker på om de kan va fas följden är det väll bara å testa i ett uttag du vet är rätt?:)
Re: TIG-svetsen krånglar för mig.
Är heller inte någon expert, men skulle tro att svetsen alltid använder sig av likriktning då den knappast har en "vevbar trafo", skulle tro den är uppbyggd 3fas in >likriktare>inverter/elektronik>svetsström ut. Jag grundar min teori på att frekvensen på A/C är justerbar, i väggen är det 50Hz konstant. Det ingår säkert massor med kringelikrokar mellan stöpsel och svetshandtag, men tror nog att strömmen är likriktad i något skede även vid A/C svetsning för att sedan med en inverter åter bli A/C med justerbar frekvens/vågramper spänning etc.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: TIG-svetsen krånglar för mig.
Om AC-frekvensen etc. ut är varierbar så har du säkert rätt, i så fall är det DC som choppas upp för att skapa ny AC.smidy skrev:Är heller inte någon expert, men skulle tro att svetsen alltid använder sig av likriktning då den knappast har en "vevbar trafo", skulle tro den är uppbyggd 3fas in >likriktare>inverter/elektronik>svetsström ut. Jag grundar min teori på att frekvensen på A/C är justerbar, i väggen är det 50Hz konstant. Det ingår säkert massor med kringelikrokar mellan stöpsel och svetshandtag, men tror nog att strömmen är likriktad i något skede även vid A/C svetsning för att sedan med en inverter åter bli A/C med justerbar frekvens/vågramper spänning etc.
Jag tror inte fasföljden spelar någon roll.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: TIG-svetsen krånglar för mig.
kan du ha kommit åt nån balans inställning ?
placera punkter på valfri plats i texten ovan"
- S_Osterdahl
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: TIG-svetsen krånglar för mig.
Kändes långsökt att det är fasföljdsfel i väggen.. Men Jag har testat inställningarna på alla möjliga sätt, blir till att ringa Svetsrepratören i stan..
Tack för funderingar, kunskap, tips och råd!
Tack för funderingar, kunskap, tips och råd!
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: TIG-svetsen krånglar för mig.
Ursäkta dum fråga men ingen propp som gått? Hade liknande på kempin på jobbet och då var det en fas borta..
johan freiman
Re: TIG-svetsen krånglar för mig.
Tror inte det finns proppar i en sådan svets och kompressorn snurrar ju som den ska...
//MartinL
- S_Osterdahl
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: TIG-svetsen krånglar för mig.
Yupp ingen annan maskin går dåligt när jag testat..
Just nu står man i en köksrenovering så svetsen får snällt vänta på sin tur..
Just nu står man i en köksrenovering så svetsen får snällt vänta på sin tur..
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;