TIG-svetsen krånglar för mig.

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

TIG-svetsen krånglar för mig.

Inlägg av S_Osterdahl »

Hej
Har haft min ac/dc tig nu i ca 2år och nu har ac-funktionen börjat krångla. När jag försöker svetsa med den så flämtar brännaren bara och elektroden smälts långsamt ned..
dc-funktionen fungerar utmärkt precis som den ska, så jag kan nog utesluta både tuben(gasen) och slangpaketet.
Kör förresten bara med "guld" Volfram och det har fungerat jättebra fram tills nu, men jag misstänker inte elektroden heller .. :|
Kan det vara så att diod-bryggan packat ihop? Jag utgår ifrån att det är en för ac och en annan för dc???

Svetsen är en Pela 315 ac/dc.

Tacksam för råd och tips! :thumbright:
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: TIG-svetsen krånglar för mig.

Inlägg av anglia-61 »

Bytt gastub?
Jag har varit med om att få en ny tub med "skitig" argon. Körde och klagade, fick en ny och det gick bra igen.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: TIG-svetsen krånglar för mig.

Inlägg av S_Osterdahl »

Den är halvfull och det gick att svetsa bra med ac-funktionen på första halvan, och det går fortfarande bra att svetsa med dc-funktionen..
Men kan gasen vara problemet ändå??
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: TIG-svetsen krånglar för mig.

Inlägg av Performance_seeker »

Nu kan jag inget om svetsar men en diodbrygga används bara när ac skall likriktas till dc. Så om den funkar på dc så är knappast diodbryggan problemet, det är min amatörgissning :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: TIG-svetsen krånglar för mig.

Inlägg av S_Osterdahl »

Jag är inte nån mästare på det heller :P Men du tror det kan vara så det fungerar alltså..
Jag bör kanske nämna att jag bytt garage/verkstad, kan det vara fasföljdsfel i mina 3-fas uttag som sitter i den nya byggnaden?
Kan det ställa till problem? Min Kompressor snurrar ialf åt rätt håll, den har ju en motor som är känslig för fasföljd.
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: TIG-svetsen krånglar för mig.

Inlägg av mauser240 »

Svetsen bryr sig nog inte om fasföljden.
//MartinL
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: TIG-svetsen krånglar för mig.

Inlägg av maxn51 »

Om du är osäker på om de kan va fas följden är det väll bara å testa i ett uttag du vet är rätt?:)
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: TIG-svetsen krånglar för mig.

Inlägg av smidy »

Är heller inte någon expert, men skulle tro att svetsen alltid använder sig av likriktning då den knappast har en "vevbar trafo", skulle tro den är uppbyggd 3fas in >likriktare>inverter/elektronik>svetsström ut. Jag grundar min teori på att frekvensen på A/C är justerbar, i väggen är det 50Hz konstant. Det ingår säkert massor med kringelikrokar mellan stöpsel och svetshandtag, men tror nog att strömmen är likriktad i något skede även vid A/C svetsning för att sedan med en inverter åter bli A/C med justerbar frekvens/vågramper spänning etc.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: TIG-svetsen krånglar för mig.

Inlägg av Performance_seeker »

smidy skrev:Är heller inte någon expert, men skulle tro att svetsen alltid använder sig av likriktning då den knappast har en "vevbar trafo", skulle tro den är uppbyggd 3fas in >likriktare>inverter/elektronik>svetsström ut. Jag grundar min teori på att frekvensen på A/C är justerbar, i väggen är det 50Hz konstant. Det ingår säkert massor med kringelikrokar mellan stöpsel och svetshandtag, men tror nog att strömmen är likriktad i något skede även vid A/C svetsning för att sedan med en inverter åter bli A/C med justerbar frekvens/vågramper spänning etc.
Om AC-frekvensen etc. ut är varierbar så har du säkert rätt, i så fall är det DC som choppas upp för att skapa ny AC.
Jag tror inte fasföljden spelar någon roll.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
bumbi
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: lör feb 24, 2007 5:56 pm
Ort: järvsö

Re: TIG-svetsen krånglar för mig.

Inlägg av bumbi »

kan du ha kommit åt nån balans inställning ?
placera punkter på valfri plats i texten ovan"
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: TIG-svetsen krånglar för mig.

Inlägg av S_Osterdahl »

Kändes långsökt att det är fasföljdsfel i väggen.. Men Jag har testat inställningarna på alla möjliga sätt, blir till att ringa Svetsrepratören i stan.. :)
Tack för funderingar, kunskap, tips och råd! :)
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Re: TIG-svetsen krånglar för mig.

Inlägg av freiman »

Ursäkta dum fråga men ingen propp som gått? Hade liknande på kempin på jobbet och då var det en fas borta..
johan freiman
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: TIG-svetsen krånglar för mig.

Inlägg av mauser240 »

Tror inte det finns proppar i en sådan svets och kompressorn snurrar ju som den ska...
//MartinL
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: TIG-svetsen krånglar för mig.

Inlägg av S_Osterdahl »

Yupp ingen annan maskin går dåligt när jag testat..
Just nu står man i en köksrenovering så svetsen får snällt vänta på sin tur.. :)
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar