Hejsan!
Finns det någon möjlighet att kunna regga in följande bil på gatan?.
Original:
168hk/224Nm
Nu har bilen uppgraderats både med ny
motor och väghållning.
330mm slitsade/hålborrade skivor
8-kolvs Ok fram
Ställbara Coilovers runtom
Samt halvbur.
Nu till den stora frågan...
Går det regga in denna bil med en BMW V8 med effekten 285hk/400Nm på nåt vis?.
Har inte koll på riktigt vad bilen väger i dagsläget men original har den en tjänstevikt på 1360kg.
Mvh
Jonas R.
Nissan 200sx S13 -92
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Nissan 200sx S13 -92
En förutsättning för att det ens ska vara lite möjligt är att bilen formellt sett klassar in som ombyggt fordon. Du måste byta minst motor, växellåda, bakaxel och hela bromssystemet.
285 hk är cirka 210 kW vilket ger tjänstevikt på minst cirka 1400 kg för att klara 15 kW/100 kg tjänstevikt. Med tyngre motor, växellåda, bromsar etc. är det väl inte omöjligt att tjänstevikten ökar cirka 40 kg men det beror ju också på om du slänger ut inredning och lättar på annat sätt.
Med nästan dubbla effekten och vridmomentet jämfört med original kanske man också behöver förstärka karossen om det ska funka. En halvbur i sig är sällan tillräckligt utan det brukar behövas mer jobb.
Gustaf
285 hk är cirka 210 kW vilket ger tjänstevikt på minst cirka 1400 kg för att klara 15 kW/100 kg tjänstevikt. Med tyngre motor, växellåda, bromsar etc. är det väl inte omöjligt att tjänstevikten ökar cirka 40 kg men det beror ju också på om du slänger ut inredning och lättar på annat sätt.
Med nästan dubbla effekten och vridmomentet jämfört med original kanske man också behöver förstärka karossen om det ska funka. En halvbur i sig är sällan tillräckligt utan det brukar behövas mer jobb.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Nissan 200sx S13 -92
Är i kontakt med Bosse och det ska inte vara några större problem att få igenom bilen vad det verkar.
Dubbla effekten har jag kört med länge i CA18DET motorn utan problem med chassit.
Tackar dock för svaret!
Dubbla effekten har jag kört med länge i CA18DET motorn utan problem med chassit.
Tackar dock för svaret!