Finlands statsministers El-Kamina

Tjata om vad som helst .
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Finlands statsministers El-Kamina

Inlägg av dsimila »

Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Finlands statsministers El-Kamina

Inlägg av Thunderbo1t »

Coolt, V8 kompressor och gengas!
Jag är okunnig på gengasaggregat, men visst är det problem med tjära som förstör motorn, han verkar ha nån slags gasrening, eller?
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Finlands statsministers El-Kamina

Inlägg av smidy »

Har ingen egen erfarenhet av gengas men vad jag lyckats läsa mig till så skall problemet med tjära vara ringa med en bra gengasgenerator, tjäran ska om jag förstått det rätt förbrännas i härden på aggregatet och således aldrig nå motorn, om tjära når motorn och man har en "kamrems safe" motor så blir inte motorn förstörd, men man har en demontering och tvätt att se fram emot då tjäran "limmar" fast ventiler och kolvringar/kolvar. Man brukar ha flera olika gasrenare, först en cyklon som tar bort fasta partiklar, sedan ev en filter "burk" med lekagrus, träspån, glasfiberdukar etc (en burk fylld med något som tjäran kan fastna på, förslagsvis träspån som kan bli bränsle när förbrukat) sedan genom en gaskylare för att sedan gå genom en vattenrenare, där gasen helt enkelt bubblar genom vatten för att ta bort mer partiklar sedan någon form av vattenavskiljare, sedan når gasen motorn via en gasblandare "förgasare" och förhoppningsvis är gasen tjärfri då, när aggregat fungerar som det ska så är endast cyklonen och kylaren nödvändig, resten av "burkarna" är utifall att...
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Finlands statsministers El-Kamina

Inlägg av Performance_seeker »

Hahaha, roligt bygge. Körningen kostar under 2 kr/milen... :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Finlands statsministers El-Kamina

Inlägg av dsimila »

Jo, jag har testat det där med tjära i motorn. Kamremmen blev rensad och 3 av 4 insugsventiler satt fast så jag fick slå med hammare på ventiltryckarna och värma genom insugskanalerna. :-)
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Finlands statsministers El-Kamina

Inlägg av smidy »

du har inte lust att dela med dig av dina gengas äventyr dsimila? tror det är fler än jag som finner sådant intressant, alla vet hur man skall göra men ingen har gjort själv, jag själv är inkluderad i den skaran...så har du lite erfarenheter och bilder att dela med dig av så skulle det vara intressant!
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Finlands statsministers El-Kamina

Inlägg av dsimila »

Det är fortfarande väldigt tidigt i utvecklingen. Jag försöker få till ett pelletsbaserat system. Jag har bara startat min bruks volvo 745 med aggregatet vid sidan av hittils (startade direkt första försöket!). Tanken är att köra mazda b2600:an på träpellets. Det är inget seriöst projekt som kommer att synas på vägarna.
Gengas är superenkelt att göra. Sug rök(CO2) genom en glödande kolbädd(C) så blir det gengas (CO). Den delen misslyckas ingen med.
Hade jag kört vedkubb så finns det färdiga uträknade gengasritningar att utgå från, men nu vill jag köra pellets.
Lutar åt att kondensera/filtrera ur tjäran istället för att försöka "cracka" den i aggregatet. Det är ju en värdefull biprodukt om inte annat.
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Finlands statsministers El-Kamina

Inlägg av vebotrimmarn »

låter fränt, upp med några bilder på det.
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Finlands statsministers El-Kamina

Inlägg av smidy »

Kanske köra med en filterburk med kutterspån och sedan när det är dags att byta spånen så tjärmilar du spånen, troligtvis behöver du spara flera "filter" byten för att det skall kännas värt att dra igång en tjärmila? som sagt novis, men om man "crackar" tjäran i härden, blir det inte användbara gaser av tjäran då? kanske dags att skapa en ny tråd för gengas, har för mig att hevy metal bmw:n/björk också höll på med gengas, intresse verkar ju finnas!
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Finlands statsministers El-Kamina

Inlägg av Thunderbo1t »

Röstar ja på en gengastråd :-)

Hur är "prestandan" på gengasbränslet? Oktanvärde ungefär?
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Finlands statsministers El-Kamina

Inlägg av maxn51 »

+1^ väldigt intresant:)
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Finlands statsministers El-Kamina

Inlägg av dsimila »

Om man crackar tjäran lär det bli användbara gaser. Testade lite med hö i filterburken och det verkade fungera riktigt bra. Tjäran liksom klibbade fast på höet och droppade ner.

Angående prestanda och verkningsgrad:
Verkningsgrader på en gengasgenerator lär vara ca 75% vilket är ok.
Det krävs en afr på ca 1:1 så endast halva motorvolymen kan nyttjas för luft dvs ca 50% av kraften försvinner där. Sen brinner bränslet också mycket långsammare än bensin så det går ännu sämre på högt varvtal.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Finlands statsministers El-Kamina

Inlägg av Thunderbo1t »

Överladdning borde alltså vara bra!?
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Finlands statsministers El-Kamina

Inlägg av maxn51 »

Nån som vet oktan talet?
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Finlands statsministers El-Kamina

Inlägg av smidy »

Vet inte oktantalet för gengas, men det går utmärkt att även köra dieslar på gengas, finns 2 metoder, enklast är att fortfarande köra på diesel, men pumpen står alltid i tomgångsläge så man använder endast diesel för att sas tända brasan, mera krångligt är att skrota dieseln och förse den med tändsystem med tändstift, med detta i beaktande så bör gengas ha rätt hög "oktan" då diesel har rejält mycket högre kompression mot en bensinmotor.
Skriv svar