Frakta busbilen - Bil med flak eller släpvagn?

Tjata om vad som helst .
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Frakta busbilen - Bil med flak eller släpvagn?

Inlägg av Johan »

Sitter och funderar på vad som är lämpligast att införskaffa om jag ska frakta busbil/racebil till diverse event samt mappning. Alternativ 1 är att skaffa en gammal Ford transit eller VW transport med flak. För visst får man köra en 1300kg Volvo på b-kort på en sådan? Alternativ 2 är att köpa en släpvagn. Fast då krävs extra behörighet till b-kortet för det blir för tungt att dra. Dragbilen är för närvarande en Volvo 850.

Jag skulle helst betala mindre än 30 000kr för min transport. Om det bara blir några få gånger per år kanske man kan hyra släp? Vad tycker ni är fördelar och nackdelar med bil eller släp? Vilka släp ska man satsa på och vad kostar dom? Hur resonerade ni kring erat val av transportmedel för era byggen?
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: Frakta busbilen - Bil med flak eller släpvagn?

Inlägg av Stefan P »

Jag hade en Ford Transit med B20 i en gång i tiden o den var förlängd ca 1 meter o med den fick man lasta 1640 kg har jag för mig..köpte den -83 eller -83 när jag började köra Folkrace..jädrigt lämplig biltransportbil men den blev ju inte använd alltför mycket..så jag sålde den tyvärr..numera brukar jag låna eller hyra en trailer när man ska transportera en bil någonstans..har en 940 turbo-98 o en 850 T5 -96 o drar med o med dom får man iaf dra 1600 kg på B-Kortet ..skulle jag transportera bil oftare än jag gör nu så skulle jag köpa en biltransportbil troligtvis..tycker det är bättre på nåt vis

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Frakta busbilen - Bil med flak eller släpvagn?

Inlägg av The »

Om man inte har en megatrött bil så är det ju en fördel att man får köra fortare än 80,vilket kan vara trevligt om man ska långt
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Frakta busbilen - Bil med flak eller släpvagn?

Inlägg av therealpinto »

Jag har valt släp, mycket på grund av att en biltransportbil som kan frakta mer än två personer med hyfsad komfort och ekonomi, fort blir ganska dyr, speciellt om den ska gå utan massor av underhåll. Men det bygger delvis också på att jag valt att ha en relativt ny bruks/dragbil (Ford Kuga -11).

Jämfört med en äldre Transit, LT31 eller liknande har jag bättre komfort och säkerhet i bilen, som jag dessutom räknar med att byta lite då och då, dvs dragbilen håller alltid hyfsat modern standard - ett släp som är 15 år gammalt behöver ju inte vara så dåligt bara det är välskött.

Släpet jag valde är Boro Mini Wenus 1800, med 1800 kg totalvikt får det lasta 1335 kg. Nackdelen med släpet är att det är rätt litet (fel mått angivna när jag beställde), lastytan är 180 cm bred och 365 cm lång. Det är precis att Caprin går upp... Jag handlade av http://slapvagnsbutiken.se/tippbara-slap/mini-wenus/ och med ett pris på 29995 kr nytt så tyckte jag det var rätt prisvärt. Släpet är smidigt tack vare enkelaxeln men ett dubbelaxlat släp är förstås stadigare - men då drar vikterna iväg. Detta släp kan jag dra (utan att lasta fullt) även med andrabilen vilket är en stor fördel för mig.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Frakta busbilen - Bil med flak eller släpvagn?

Inlägg av The »

Det är ju lite som husbil vs husvagn. Husvagn är i mångt och mycket mer prisvärt då man inte behöver betala för ett faktiskt körbart fordon. Men för transporttider är husbil (biltransportbil) oslagbart.
Ska man inte köra jättelånga sträckor ofta så hade jag personligen valt ett släp.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Frakta busbilen - Bil med flak eller släpvagn?

Inlägg av therealpinto »

Ytterligare en faktor jag vägde in är att en biltransportbil kan vara lite svårare att förvara/parkera än ett släp, och kan fara lite illa av att stå längre tider.

Utökat B (B96) är så enkelt att ta nu också, och med rätt dragbil öppnar det för rätt bra kombinationer med släp.

Om du nu väljer släp så finns det många leverantörer så det är bara att leta runt. Ett flaksläp är väldigt flexibelt men det kan vara svårt att hitta ett med tillräckligt låga lemmar. Jag hade tidigare en Tiki Treiler B365 som jag egentligen gillade väldigt bra, men det hade för låg lastvikt. Nya släp från östländerna eller Tyskland är i mitt tycke rätt prisvärda saker och ska man inte köra professionellt (dvs att släpet ska rulla varje dag) kan det nog vara ett vettigt alternativ.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar