Assymetriskt till H4

Tjata om vad som helst .
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Assymetriskt till H4

Inlägg av ROD02b »

Tål sladdarna och säkringarna i en LT31 1979 byte till H4 60/55W? Std är 45/40 W.
Feltema 35500 och 35064 typ. Insatserna skall också bytas. Tappade bägge glasen i backen. Ett på gräs (höll), och ett i asfalten under färd. Tusen bitar :-( .
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Assymetriskt till H4

Inlägg av StefanM »

Har ärligt talat aldrig sett annat än H4 på nån LT ? 45/40 är väl gamla klotlampor?
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Assymetriskt till H4

Inlägg av ROD02b »

Visst är det gamla klotlampor. Jag har inget bra namn på dem. Kollade den som gick sist. Den var H4. Så det är nog fritt val. Jag chansar.
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Assymetriskt till H4

Inlägg av smidy »

Biltema har annars en fin sats, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000033888/ väldig enkel att koppla in, ersätter bilens el till strålkastarna och använder original endast till styrs-ström till reläerna.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Assymetriskt till H4

Inlägg av Performance_seeker »

Jag hade en Audi med usel belysning (mitten 80-talet), bytte till H4 och efter en tid så när jag stannade motorn så blev belysningen på utan att slockna. Relät var uppenbarligen inte dimensionerat för den högre strömmen i H4 och hade klibbat ihop... :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Assymetriskt till H4

Inlägg av ROD02b »

12V(oftast mer) * 8A säkring = 96W . En 8A säkring till en lampa. Borde räcka. Relät har tålt H4 i minst 4 år på ena sidan. Sen har jag kört 80/100W på en Escort mk2, så vissa har en del reserv.
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Assymetriskt till H4

Inlägg av smidy »

Du hade nog tur att det höll på din escort, dom är kända för att bränna både "av och på" spaken och blinkers/ljusomkopplar spak även med original lampor. Brände själv en av/på spak när jag hade mk2, byggde sedan om till relästyrt (tiden före biltemas smidiga sats) förutom att omkopplarna blev avlastade så var bonusen bättre ljus, satte biltema satsen på en mazda 323 vi hade med resultatet att ljuset blev mycket bättre trots relä styrning original, skall tillägga att ja jag vet att Feltema gör mycket skit, men denna satts är mycket bra och kan rekommenderas för bättre ljus och bekymmersfritt byte till starkare lampor, monteringen är väldigt enkel, typ plug and play, inget klippande eller åverkan på original elsystem.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Assymetriskt till H4

Inlägg av ROD02b »

Hur ställer man in ljuset? 2 st ställskruvar. Placerade diagonalt mot varandra!? På de andra punkterna ett fast stöd, och en fjäder.
Bild
Bild

Verkar som den nedre ställer i höjdled, och den övre ställer sidled. Jag gissar att man får skruva på båda, även om bara en är fel. De sammarbetar typ. Men jag är inte säker. Lurig konstruktion...
Skriv svar