Gänga blocket, oljeretur b230 - Problem?
Gänga blocket, oljeretur b230 - Problem?
Hej!
Känner mig lite osäker på detta... Ska gänga oljeretur i b230f, där turbomodellerna har sina returer.
Motorn sitter i bilen och busas lite nu och då med.
Såååå är det bara att borra på och göra omgående oljebyte efteråt eller hur går man bäst tillväga?
Är rädd för att det kanske sitter några flisor fastklistrade någonstans som inte försvinner för ens oljan börja spolas runt.
Befogad rädsla eller bara sätta igång?
Känner mig lite osäker på detta... Ska gänga oljeretur i b230f, där turbomodellerna har sina returer.
Motorn sitter i bilen och busas lite nu och då med.
Såååå är det bara att borra på och göra omgående oljebyte efteråt eller hur går man bäst tillväga?
Är rädd för att det kanske sitter några flisor fastklistrade någonstans som inte försvinner för ens oljan börja spolas runt.
Befogad rädsla eller bara sätta igång?
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Gänga blocket, oljeretur b230 - Problem?
Jag tog tryckluft med regulator på 2hg tryck & trycksatte vevhuset, Borra sen igenom i olika steg.
Slog ner en rörbit med flänstätning både på rörstumpen & kleta lite i hålet. Kruttorrt!
Starta & körde den typ 2 mil så oljan blev varm & sen ny olja & filter.
Det blir ju som ingå spånor när man gängar/borrar i gjutgärn. Blir ju typ bara mjöl utav metallen.
Så det är ju inte så värst om det går nån liten flisa genom en 30.000mil gles oljepump
Det är väldigt effektivt med tryckluft i vevhuset, eftersom hålet blev större så ökade jag på luftgenomströmmningen/trycket.
Slog ner en rörbit med flänstätning både på rörstumpen & kleta lite i hålet. Kruttorrt!
Starta & körde den typ 2 mil så oljan blev varm & sen ny olja & filter.
Det blir ju som ingå spånor när man gängar/borrar i gjutgärn. Blir ju typ bara mjöl utav metallen.
Så det är ju inte så värst om det går nån liten flisa genom en 30.000mil gles oljepump
Det är väldigt effektivt med tryckluft i vevhuset, eftersom hålet blev större så ökade jag på luftgenomströmmningen/trycket.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Gänga blocket, oljeretur b230 - Problem?
Nu borrade jag iförsig genom tråget men jag satte två en svetsmagnet på var sida om hålet samt höll damsugaren så nära borret jag kunde och det fungerade fint det med!
Mvh
Mvh
Re: Gänga blocket, oljeretur b230 - Problem?
Aaah, smarta tips! Tusen tack!
Blir att både ha trycksatta + dammsugare + magneter. Sen pilla rent och göra oljebyte.
Peppar peppar för att inget spån får sig en safariresa genom pumpen
Blir att både ha trycksatta + dammsugare + magneter. Sen pilla rent och göra oljebyte.
Peppar peppar för att inget spån får sig en safariresa genom pumpen
Re: Gänga blocket, oljeretur b230 - Problem?
Liten extrafråga: Om man t.ex. ska gänga något som har 16mm i diameter(hela gängan). Vilken borr ska man använda? Har lite svårt att tyda vissa gängtabeller...
Ska gänga 3/8.
EDIT: Insåg just att firman jag skulle få låna gängtappen av(samma ställe jag köpte slangar av) miste sagt fel mått till mig. 3/8 är ju bara lite mindre än 10MM men omfattningen på hela gängan på bulten är(om jag inte tänker på fel mått) runt 16mm........
Ska gänga 3/8.
EDIT: Insåg just att firman jag skulle få låna gängtappen av(samma ställe jag köpte slangar av) miste sagt fel mått till mig. 3/8 är ju bara lite mindre än 10MM men omfattningen på hela gängan på bulten är(om jag inte tänker på fel mått) runt 16mm........
Re: Gänga blocket, oljeretur b230 - Problem?
3/8rör gänga e ca 16mm du kan borra med 15 borr.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
wrooommm
Re: Gänga blocket, oljeretur b230 - Problem?
Själv borrade jag 13 mm samt vinklade lite åt alla håll så hålet blev lite större samt aningen koniskt. Sedan vässte jag en stump 16 mm kopparrör och knackade i. Kruttorrt ännu efter ett år. Iofs hade jag tråget borta.
Fastnar gjutjärnsspån på magnet?
Fastnar gjutjärnsspån på magnet?
//MartinL
Re: Gänga blocket, oljeretur b230 - Problem?
Uuuurgh hjärnkontoret brinner...
http://www.hpb.se/faq-kategori/43-info/ ... stigningar
Måste vara 5/8. 14mm borr ska väl duga...
http://www.hpb.se/faq-kategori/43-info/ ... stigningar
Måste vara 5/8. 14mm borr ska väl duga...
Re: Gänga blocket, oljeretur b230 - Problem?
Köper du en rörkoppling är det med största sannolikhet rörgänga det är inte samma som UNC. Och sa dom den va ca 16mm så borde det vara R3/8.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
wrooommm
Re: Gänga blocket, oljeretur b230 - Problem?
Varför är det så många olika saker för samma skit... Det är iaf en hydraulfirma jag köper ifrån.
16mm är gänga som ska i, skulle låna gängtapp av dom men tänkte att jag kunde hitta egen gängtapp.
Hur som, 15mm borr vill jag få till att det blir för lite att gänga i... Men men, gör ytterligare en repa till Bauhaus och köper en 15 då
Mer bud på vilken borr jag ska ha?
16mm är gänga som ska i, skulle låna gängtapp av dom men tänkte att jag kunde hitta egen gängtapp.
Hur som, 15mm borr vill jag få till att det blir för lite att gänga i... Men men, gör ytterligare en repa till Bauhaus och köper en 15 då
Mer bud på vilken borr jag ska ha?
Re: Gänga blocket, oljeretur b230 - Problem?
Metrisk 16 mm gänga erfordrar 14 mm hål "enligt standard".
//MartinL
Re: Gänga blocket, oljeretur b230 - Problem?
varför blanda in rörgängor och annat konstigt? Titta på vad du vill ha monterat sen i förlängningen istället och anpassa nippel till det.
Re: Gänga blocket, oljeretur b230 - Problem?
Detta var vad hydraulfirman gav mig. Allt är samma gänga och om vi kollar vad dimensionerna för rörgänga 3/8 är så står det 16.66mm VILKET MIN GÄNGA INTE ÄR. Den är MINDRE än 16mm. Allt jag vill veta är vilken borr jag ska ha först och främst
Re: Gänga blocket, oljeretur b230 - Problem?
vad är det som säger att de grejerna du har är rörgängor då? Det är inte mycket inom hydrauliken som har vanliga rörgängor? Det finns massor med olika gängor.
Re: Gänga blocket, oljeretur b230 - Problem?
Inget säger egentligen att det är rörgängor, inte jag heller för den delen om du kollar vad jag skrivit
För övrigt skiter jag i att gänga blocket. Visserligen blir spånet som mjöl och är lätt att få bort men att stå och borra i all evighet med nya vassa borrar... nah, skipper det. Gör det jag känner till bäst och gjort förr: Svetsar rör i trådet och svetsar fast en lös koppling i det röret. Den kopplingen ska ju ändå sitta permanent i blocket.
För övrigt skiter jag i att gänga blocket. Visserligen blir spånet som mjöl och är lätt att få bort men att stå och borra i all evighet med nya vassa borrar... nah, skipper det. Gör det jag känner till bäst och gjort förr: Svetsar rör i trådet och svetsar fast en lös koppling i det röret. Den kopplingen ska ju ändå sitta permanent i blocket.