Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter 1996

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter 1996

Inlägg av Performance_seeker »

Bilen är VW Transporter 1996 med en Siemens motorstyrning.

Jag är rätt säker på att det är tändningsstörning, och inte bränslerelaterat. Det verkar som 1 cylinder faller bort tidvis och motorn tappar kraft, för att en stund senare gå finfint igen. Det är klar skillnad i motorkraft mellan de olika fallen.
Problemet kommer och går och finns på tomgång, halvgas men mera sällan på fullgas och med belastning. När motorn är halvvarm och jag motorbromsar...om motorn går bra är motorbromsen jämn och fin, men knyckig om motorn går dåligt.

Jag har bytt tändstift, fördelarlock och rotor, noga kollat och rengjort tändkablar. Jag har hittat diverse fel i elsystemet under resans gång, men inte själva huvudfelet. Ett fenomen är också att varvräknaren slår upp till 3000 rpm när jag drar igång startmotorn. Tidvis under motorbroms har också varvräknaren slagit vilt upp mot 5000 rpm.

Som nästa åtgärd kommer jag att plocka bort Siemens-burken och undersöka om jag kan hitta något problem där. Jag skall också undersöka hur den är jordad.

Någon som haft liknande fenomen eller har tips på vad jag kan undersöka?

Hälsar,
Martin
Senast redigerad av Performance_seeker den tor sep 10, 2015 3:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
magloman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: sön okt 05, 2008 11:48 pm
Ort: Karlskoga

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Inlägg av magloman »

Min box gick sönder och tydligen vanligt
Likaså tändspolen går sönder ofta plus att det rostar gärna runt den. Kolla jord mm

Jag byggde ett MS till min sen en volvo bosch tändspole på det.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Inlägg av Performance_seeker »

Ok, tack för infon. Jag gräver runt lite med motorstyrningen och kollar om jag hittar något där innan jag börjar beställa ytterligare delar. :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Inlägg av StefanM »

tändspolen är nog det vanligaste, har bytt massor med såna. Den kostar inte nå blodiga pengar och det är så pass vanligt att man lika gärna kan byta den för att slippa stå med död bil nånstans. Byter du den och felet är kvar så vet du ju att det inte var den iallafall..........:-)
Pitabroed
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: ons apr 18, 2012 8:50 pm

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Inlägg av Pitabroed »

Har du problem med poffar vid motorbroms kanske det även är bränsle/tjuvluftsrelaterat, iom att inget bränsle skickas normalt in när man motorbromsar, dvs det får tända hur mycket/lite det vill utan att det ska hända något.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Inlägg av Performance_seeker »

Jag har inga poffar vid motorbroms men däremot är motorbromsen knyckig när den går dåligt. När den går bra är motorbromsen mjuk och fin, och verkar börja bromsa lite mer efter några sekunder, antagligen då som insprutningen stryper. Men ibland verkar det som insprutningen stryper direkt när jag släpper gasen, så det är mystiskt att uppförandet verkar att variera beroende på något som jag inte vet vad det är.

Skall börja kolla runt tändspolen ikväll och se om jag hittar något. Blir intressant att se. Om inte det ger något får jag plocka bort Siemens-burken och försöka öppna den och kolla hur det ser ut.

Skall också försöka undersöka hur varvräknaren får sin signal, eftersom varvräknaren kan slå vilt ibland vid motorbroms. Om varvräknaren styrs från Siemens-burken så skulle det kunna tyda på att antingen någon varvtalssignal är dålig, eller störningar från misständningar som går in i signalledningen. Men varvräknaren visar 3000 rpm när jag drar igång startmotorn...skulle kunna vara något jordningsfel...mycket skumt alltihopa.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
nilsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 245
Blev medlem: tor mar 23, 2006 9:31 pm
Ort: gbg

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Inlägg av nilsan »

Kollat jordflätan vid vänstra huvgångjärnet?
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Inlägg av Performance_seeker »

nilsan skrev:Kollat jordflätan vid vänstra huvgångjärnet?
Nej, det skall jag kolla imorgon.
Verkar som tändspolen är lös trots att fästskruvarna är fastrostade...men lite tur kanske det är tändspolen trots allt.
Återkommer med rapport!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Inlägg av Performance_seeker »

Tändspolen såg verkligen lessen ut...sprucken plast, alu korroderad och alupinnarna som skulle hålla ihop tändspolen var avkorroderade. Allt rostat och omöjligt att skruva loss, det blev tryckluftskapen som skar loss hela skiten...
Det ligger nära till hands att tro att det var tändspolen som spökade. Jag hade inte menat att ha sönder den helt men visste inte att elektronikdelen satt i själva alu-delen...så nu blir bilen stående tills en tändspole anländer... :thumbright:
Senast redigerad av Performance_seeker den ons sep 16, 2015 7:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Inlägg av StefanM »

fy bubblan..........så där illa har nog ingen av de spolar sett ut som jag har bytt. Dom sitter ju så fånigt så dom är inte helt enkla att skruva loss heller.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Inlägg av Performance_seeker »

StefanM skrev:fy bubblan..........så där illa har nog ingen av de spolar sett ut som jag har bytt. Dom sitter ju så fånigt så dom är inte helt enkla att skruva loss heller.
Ja, den är inte vacker...men fotot på det värsta misslyckades! Järnkärnan inuti tändspolen har rostat och sprängt sönder plasthöljet längs hela sidan!
Gissa vad en ny tändspole kostar på VAG... 2456 SEK...det är så jag vill trilla baklänges...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
nilsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 245
Blev medlem: tor mar 23, 2006 9:31 pm
Ort: gbg

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Inlägg av nilsan »

Fast det e dom tändspolarna som finns på biltema för ca 350:- va?
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Inlägg av StefanM »

ja det är lika spole, de sitter ju på massor med VAG modeller. Sen får man ju göra en kvalitetsavvägning själv såklart men det går säkert att hitta nåt mittimellan också.
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Inlägg av Bassek »

Tror det var 1300-rabatt från det lokala AD-center och då var det Bosch.
MVH Basse
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a...

Inlägg av Performance_seeker »

Förbaskat också...ny tändspole monterad...ingen skillnad...samma misständningar...
Skall försöka koppla in mig på hallgivaren i fördelaren...och se om det är något skumt med signalen från fördelaren till motorstyrningen...har redan ombokat besiktningen...var lite värre fel att hitta än jag trodde... :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar