Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter 1996
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Vaxholm, intressant info!
Läget hos mig är att jag tror det är immobilizern som spökar. En firma i England pekade på just det i ett tidigt skede men jag trodde inte det fanns någon immobolizer i min...men det finns det!
Jag har kunnat narra igång min ECU med en varvtalssignal på 5000 rpm in på kamsignalen när spänning slås på. Det chockade ECUn så pass att den glömde slå på immobilizern, jag kopplar om kamsignalen med tändningen på, startar och bilen gick helt normalt.
Jag skickade ECUn till Tyskland för omprogrammering (koppla ur immobilizern), och den skall anlända tillbaka när som helst. Förhoppningsvis är mitt problem löst då.
Om inte så får jag kika på relä 30.
Det var fint att du kunde lösa ditt problem så enkelt.
Läget hos mig är att jag tror det är immobilizern som spökar. En firma i England pekade på just det i ett tidigt skede men jag trodde inte det fanns någon immobolizer i min...men det finns det!
Jag har kunnat narra igång min ECU med en varvtalssignal på 5000 rpm in på kamsignalen när spänning slås på. Det chockade ECUn så pass att den glömde slå på immobilizern, jag kopplar om kamsignalen med tändningen på, startar och bilen gick helt normalt.
Jag skickade ECUn till Tyskland för omprogrammering (koppla ur immobilizern), och den skall anlända tillbaka när som helst. Förhoppningsvis är mitt problem löst då.
Om inte så får jag kika på relä 30.
Det var fint att du kunde lösa ditt problem så enkelt.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Misstänkte den också men när ja startade bilen med att först vrida nyckeln till tändningsläge och sedan starta den så gick den igång. Efter jag lödde reläerna så går den att starta utan extra trix.
Innan jag lödde fick jag inga felkoder oavsett om jag plockade bort väsentlig delar. Efter jag lött fick jag en del frlkoder som jag senare kunde radera. Ngn sade att den går på limp home. Lycka till!/ johan
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Innan jag lödde fick jag inga felkoder oavsett om jag plockade bort väsentlig delar. Efter jag lött fick jag en del frlkoder som jag senare kunde radera. Ngn sade att den går på limp home. Lycka till!/ johan
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Tack Johan för det fina tipset.
Jag skall för säkerhets skull öppna relä 30 och kolla läget medan jag väntar på att ECUn skall returneras.
Jag skall för säkerhets skull öppna relä 30 och kolla läget medan jag väntar på att ECUn skall returneras.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Kostnaden för att löda på lödningarna är ju väldigt låg
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Om det skulle visa sig vara bara det relät... då har jag bränt mycket pengar och armsvett i onödan...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Ja, det är därför jag envisas. Jag klämde dessutom en jordkabel och skruvade dit, mellan jordpunkten vid styrenheten, batteriet och en skruv på toppen men det gjorde jag innan jag lödde reläet. Jag antar att bränslereläet borde man löda på också.
Har du hållit på mycket med megasquirt?
Har köpt ett sådant och funderar på att bygga och sätta på b23/b230 i båten.
Mvh Johan
Har du hållit på mycket med megasquirt?
Har köpt ett sådant och funderar på att bygga och sätta på b23/b230 i båten.
Mvh Johan
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Kan inte påstå att jag är någon expert på MegaSquirt.
Jag förberedde installationen noggrant och alltihop fungerade felfritt från första början, och då finns det ingen orsak att gräva desto mer i detaljerna. Men visst har jag lite fin-tuning kvar.
Jag förberedde installationen noggrant och alltihop fungerade felfritt från första början, och då finns det ingen orsak att gräva desto mer i detaljerna. Men visst har jag lite fin-tuning kvar.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Jag har ingen tur med det här...PostNord har slarvat bort leveransen från Tyskland...
Började undersöka när det var en vecka sen tyska DHL levererade paketet till PostNord...Loggen visar att paketet har snurrat runt på olika platser i hela landet, och helt främmande personer har tydligen fått besked att dom har paket att hämta. PostNords logg är full med "felsorterat"...gång på gång på gång...man tycker att kanske någon gång borde man lyckas sortera rätt, men nej.
Efter en halvtimme i telefon med PostNord börjar det verka som dom inte vet vart det tagit vägen...dom börjar fråga om värdet på innehållet...suck och stön.
Började undersöka när det var en vecka sen tyska DHL levererade paketet till PostNord...Loggen visar att paketet har snurrat runt på olika platser i hela landet, och helt främmande personer har tydligen fått besked att dom har paket att hämta. PostNords logg är full med "felsorterat"...gång på gång på gång...man tycker att kanske någon gång borde man lyckas sortera rätt, men nej.
Efter en halvtimme i telefon med PostNord börjar det verka som dom inte vet vart det tagit vägen...dom börjar fråga om värdet på innehållet...suck och stön.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Suck!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Tittade på bildelsbasen, dom är inte så jättedyra ngn tusenlapp för den billigaste, men kolla efter vad du har för motorkod.
/Johan
/Johan
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Jodå, jag har kollat en tid, men hittills ingen burk där sifferkoden stämmer.vaxholm skrev:Tittade på bildelsbasen, dom är inte så jättedyra ngn tusenlapp för den billigaste, men kolla efter vad du har för motorkod./Johan
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Senaste nytt ang. den omprogrammerade ECUn från Tyskland:
Trots att PostNord på sin egen web-sida skrev att just den förändelsen skall till 91433 Nordmaling, så hamnar paketet efter irrfärder över hela landet för andra eller 3:dje gången på utlämningsstället OK Söder i Skellefteå. Där löste en person ut paketet i lördags och enligt PostNord har "rätt person fått rätt paket" och ingenting görs.
Personen i Skellefteå var tydligen inte nöjd med innehållet och lämnade in det för retur igår måndag. Paketet är nu på väg tillbaka till Tyskland och PostNord "följer sina rutiner" och när jag talar med deras kundservice är det som att tala med en betongvägg.
Så det finns ingenting att göra, bara att hoppas att paketet dyker upp på VAG-Tuning i Tyskland igen, och att dom gör ett nytt försök att skicka paketet till mig...bottenbetyg för PostNord!
Det är dags för en privatisering av PostNord!!!
Trots att PostNord på sin egen web-sida skrev att just den förändelsen skall till 91433 Nordmaling, så hamnar paketet efter irrfärder över hela landet för andra eller 3:dje gången på utlämningsstället OK Söder i Skellefteå. Där löste en person ut paketet i lördags och enligt PostNord har "rätt person fått rätt paket" och ingenting görs.
Personen i Skellefteå var tydligen inte nöjd med innehållet och lämnade in det för retur igår måndag. Paketet är nu på väg tillbaka till Tyskland och PostNord "följer sina rutiner" och när jag talar med deras kundservice är det som att tala med en betongvägg.
Så det finns ingenting att göra, bara att hoppas att paketet dyker upp på VAG-Tuning i Tyskland igen, och att dom gör ett nytt försök att skicka paketet till mig...bottenbetyg för PostNord!
Det är dags för en privatisering av PostNord!!!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Visserligen frustrerande, men se det från den ljusa sidan, grejen finns ju i allafall. Hade ju varit värre om den som hämtade ut det bara hade kastat det eller lagt ut det på blocket.
Har VAG tuning gjort ngt annat än tagit bort immobilisern?
Ev uppgradering till nyare programvara? Vad kostade det?
/Johan
Har VAG tuning gjort ngt annat än tagit bort immobilisern?
Ev uppgradering till nyare programvara? Vad kostade det?
/Johan
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Bara tagit bort immobilizern. Kostade ca 200 Kr frakt härifrån, 120 € för immon, 18 € för returfrakt.
Ja, håller med, det finns fortfarande chans att jag kan få min ECU till slut.
Det är frustrerande när inte ens enklaste saker fungerar utan man måste stånga pannan blodig i fruktlösa försök att reda upp soppan. Om någon på PostNord brytt sig om att titta på originaladressen hade det antagligen varit löst för länge sen. Jag misstänker att automatavläsningar av felaktig/sammanblandad streckkod ligger bakom. PostNord hävdar att dom (tjurnackat) följer sina rutiner...uppenbarligen har dom inga rutiner för att ta hand om paket som kan ha fått fel etikett. Trots upprepade felsorteringar ringer inga alarm, bara nya försök med automatsortering och nya transporter hit och dit.
Nej, privatisera skiten genast!
Ja, håller med, det finns fortfarande chans att jag kan få min ECU till slut.
Det är frustrerande när inte ens enklaste saker fungerar utan man måste stånga pannan blodig i fruktlösa försök att reda upp soppan. Om någon på PostNord brytt sig om att titta på originaladressen hade det antagligen varit löst för länge sen. Jag misstänker att automatavläsningar av felaktig/sammanblandad streckkod ligger bakom. PostNord hävdar att dom (tjurnackat) följer sina rutiner...uppenbarligen har dom inga rutiner för att ta hand om paket som kan ha fått fel etikett. Trots upprepade felsorteringar ringer inga alarm, bara nya försök med automatsortering och nya transporter hit och dit.
Nej, privatisera skiten genast!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Det första vettiga meddelandet från PostNord...kvarnarna mal långsamt...
-------------
Hej Martin,
tack för ditt mail.
Jag är osäker på om utlämningen är en felskanning eller om fel person hämtade ut ditt paket. Om det är så att det blev felaktigt utlämnat så har den personen lämnat in det igen och paketet har returnerats till avsändaren. Paketet befinner sig just nu i Tyskland på väg till sin avsändare. Jag föreslår att du kontaktar avsändaren och reklamerar frakten. Om avsändaren startar en utredning med tyska DHL, som i sin tur tar utredningen vidare till oss kan vi ta reda på vad som hände mer exakt med ditt paket. Det kan även bli aktuellt med en återbetalning av frakten till avsändaren.
Jag önskar dig en fin dag!
Med vänlig hälsning
Magdalena
-------------------------
PostNord Sverige
Kundservice
Box 242
721 06 Västerås
-------------
Hej Martin,
tack för ditt mail.
Jag är osäker på om utlämningen är en felskanning eller om fel person hämtade ut ditt paket. Om det är så att det blev felaktigt utlämnat så har den personen lämnat in det igen och paketet har returnerats till avsändaren. Paketet befinner sig just nu i Tyskland på väg till sin avsändare. Jag föreslår att du kontaktar avsändaren och reklamerar frakten. Om avsändaren startar en utredning med tyska DHL, som i sin tur tar utredningen vidare till oss kan vi ta reda på vad som hände mer exakt med ditt paket. Det kan även bli aktuellt med en återbetalning av frakten till avsändaren.
Jag önskar dig en fin dag!
Med vänlig hälsning
Magdalena
-------------------------
PostNord Sverige
Kundservice
Box 242
721 06 Västerås
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.