Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter 1996
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Ja, men då får man hoppas på att dom lyckas identifiera det som din styrenhet när den kommer fram, samt att dom lyckas skicka den bättre nästa gång.
Har du diagnoskabel?
Jag köpte denna på Conrad:
http://www.conrad.com/ce/en/product/842 ... archDetail
Sedan laddade jag hem VCDS lite från Ross-tech.
Det räckte rätt bra för att felsöka.
Jag har inte hållit på så mycket med insprutning, men en hel del med elektronik, har jobbat på Eltel Networks på Arlanda med radio och radar i 26 år.
Om det är något du vill jag skall mäta eller så på min vw t4 framöver så hör av dig!
Lycka till!
Mvh Johan
Har du diagnoskabel?
Jag köpte denna på Conrad:
http://www.conrad.com/ce/en/product/842 ... archDetail
Sedan laddade jag hem VCDS lite från Ross-tech.
Det räckte rätt bra för att felsöka.
Jag har inte hållit på så mycket med insprutning, men en hel del med elektronik, har jobbat på Eltel Networks på Arlanda med radio och radar i 26 år.
Om det är något du vill jag skall mäta eller så på min vw t4 framöver så hör av dig!
Lycka till!
Mvh Johan
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Johan, jag har aldrig sett någon ODB-kontakt på min 96...därför trodde jag att ingen immo fanns heller...var kan jag hitta kontakten i bilen månntro?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
På min sitter den precis under knappen till bakrutevärmaren. Det är en dummy med en motor och en blixt, man får pilla dän den.
Det dumma är att man måste ha ett speciellt diagnosverktyg som klarar KKL, verkar vara VW och FIAT.
Försökte bifoga bild, men det gick inte.
Om den inte sitter där kan det vara en liten tvåpolig kontakt precis i överkan av säkringspanelen tror jag.
Det dumma är att man måste ha ett speciellt diagnosverktyg som klarar KKL, verkar vara VW och FIAT.
Försökte bifoga bild, men det gick inte.
Om den inte sitter där kan det vara en liten tvåpolig kontakt precis i överkan av säkringspanelen tror jag.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Tack för infon!
Ihop med säkringspanelen i överkant vill jag minnas att det sitter flera stycken öppna 2-poliga kontakter...men jag kollar närmare imorgon.
Ihop med säkringspanelen i överkant vill jag minnas att det sitter flera stycken öppna 2-poliga kontakter...men jag kollar närmare imorgon.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Om man ska ansluta till dom så finns det övergångar att köpa på nätet, men den som sitter på instrumentbrädan finns obd kontakt, har du email kan jag skicka en bild.
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
-96 är mitt i skarven mellan obd1 och obd 2 men med stor sannolikhet ser anslutningarna ut som motsvarande honor som de två kablarna i den högra sidan av kabeln
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Okej Magoo, bra info, då kan det vara de kontakterna som sitter ovanpå säkringspanelen!Magoo skrev:-96 är mitt i skarven mellan obd1 och obd 2 men med stor sannolikhet ser anslutningarna ut som motsvarande honor som de två kablarna i den högra sidan av kabeln]
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Har funderat lite över dessa styrenheter. Många öser galla över att det är just Digifant. Antagligen så är det så att Digifant sitter i många VW bilar som har samma typ av relä som får brustna lödningar.
Har sett att en del bilar verkar bränna styrenheter på löpande band. Jag tror att problemet är att matningsspänningen inte är stabil.
När jag hade VCDS inkopplad på min bil och lät den gå på tomgång, så indikerade matningsspänningen för ECU att den var runt 11-12volt.
När jag sedan trampade pedalen i botten så kom det ett stort svart moln ur avgasröret (jag är helt säker på att det inte var fel på avgasröret), matningsspänningen sjönk momentant till 6,5 volt för att sedan stiga till 11-12V. Bilen gick också som skit.
Så fort jag lött alla lödningarna i relä 30 så blev spänningen stabil o0ch bilen går bra.
Troligen så orsakar den låga spänningen att timingen för styrningen av slutstegen till tex spridarna eller tomgångsventilen ligger på pottkanten och det är odefinierbart vad som händer. Misstänker att slutstegen så att säga "skjuter sig själva". Dvs bägge transistorerna(eller vad det nu är som sitter där) leder samtidigt mot jord och på så sätt går sönder, eller bränner folie på kretskortet. Skulle antagligen också kunna vara drivsteget till tex lambdasonden.
Hoppas du får stil på Postnord och kan testa igen!
Mvh Johan
Har sett att en del bilar verkar bränna styrenheter på löpande band. Jag tror att problemet är att matningsspänningen inte är stabil.
När jag hade VCDS inkopplad på min bil och lät den gå på tomgång, så indikerade matningsspänningen för ECU att den var runt 11-12volt.
När jag sedan trampade pedalen i botten så kom det ett stort svart moln ur avgasröret (jag är helt säker på att det inte var fel på avgasröret), matningsspänningen sjönk momentant till 6,5 volt för att sedan stiga till 11-12V. Bilen gick också som skit.
Så fort jag lött alla lödningarna i relä 30 så blev spänningen stabil o0ch bilen går bra.
Troligen så orsakar den låga spänningen att timingen för styrningen av slutstegen till tex spridarna eller tomgångsventilen ligger på pottkanten och det är odefinierbart vad som händer. Misstänker att slutstegen så att säga "skjuter sig själva". Dvs bägge transistorerna(eller vad det nu är som sitter där) leder samtidigt mot jord och på så sätt går sönder, eller bränner folie på kretskortet. Skulle antagligen också kunna vara drivsteget till tex lambdasonden.
Hoppas du får stil på Postnord och kan testa igen!
Mvh Johan
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
VAG har ju haft dille på huvudreläer som styrs av tändningslåset sen evigheter så det felet är inget isolerat till de här bilarna. Nu är det evigheter sen men på T3 bussarna har jag för mig man ganska ofta lagade ett märkligt elfel och mellan lås och nåt sånt relä satt det nån kabel av sytrådskaraktär och den brann av "någonstans" Minns att man bara skarvade in en ny lite grövre kabel separat och allt var biff.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Ja, där ser jag kontakterna jag undrat över..."bis 95"! Fin info!vaxholm skrev:http://www.t4-wiki.de/wiki/Diagnoseschnittstelle
Nu har PostNord vaknat, och nu droppar det in email från olika håll...ny efterlysning av paketet, nytt ärendenummer osv.
Tyvärr får jag en känsla av nu vet dom inte alls var paketet är, för inte ord om returen till Tyskland.
Jag förvarnade VAG-Tuning att paketet antagligen returneras till dom, men dom har inte hört av sig, så det kan vara att dom inte sett röken av paketet ännu.
Mystiken består...och fortsätter tätna...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
I Tyskland/VAG-Tuning har det hittills inte dykt upp något paket...och nu är jag helt i händerna på PostNord.
Tidigare hade jag ett försändelsenummer som visade förvirringen...nu har jag bara ett ärendenummer och vet ingenting...
Tidigare hade jag ett försändelsenummer som visade förvirringen...nu har jag bara ett ärendenummer och vet ingenting...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Undrar vart fan allting är på väg?
I morse ringde jag vårdcentralen i Vaxholm för att boka att dom skulle ringa upp mig så jag skulle kunna få boka en tid.
Redan där hör man att något är allvarligt fel...
Det som händer när jag har knappat in telefonnummer och personnummer är att talsvaret svär åt mig och lägger på. Nu är klockan 16:00 och dom har inte ringt ännu...
I morse ringde jag vårdcentralen i Vaxholm för att boka att dom skulle ringa upp mig så jag skulle kunna få boka en tid.
Redan där hör man att något är allvarligt fel...
Det som händer när jag har knappat in telefonnummer och personnummer är att talsvaret svär åt mig och lägger på. Nu är klockan 16:00 och dom har inte ringt ännu...
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Efter att jag rapporterat till PostNords kundservice att inget paket har dykt upp i Tyskland, fick jag meddelande om att "Roland" har lyckats stoppa paketet i Malmö. Han har också skapat en ny sändning som är tänkt att komma till mig...det verkar finnas hopp...än...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Motorstörning i VW 2,5 liters bensin-5a, T4 Transporter
Hoppas det, annars får du köpa en på skroten, slakta den och bygga in ett megasquirt.
Spännande!
Spännande!